۰

تکمیل راه آهن چابهار زمینه ساز توسعه حمل ونقل، رونق ترانزیت کالا و تجارت/مشکلات مالی عمده ترین موانع پیشرفت پروژه راه آهن

تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس تحولات بزرگی در اقتصاد سواحل مَکُّران و حوزه جنوب شرق کشور، توسعه حمل و نقل و رونق ترانزیت کالا و تجارت به وجود خواهد آورد.
تکمیل راه آهن چابهار زمینه ساز توسعه حمل ونقل، رونق ترانزیت کالا و تجارت/مشکلات مالی عمده ترین موانع پیشرفت پروژه راه آهن
به گزارش چهاربهاران، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح های مهم ملی در حال اجرا در سیستان وبلوچستان می باشد که با تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشم گیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد خواهد شد.
این پروژه مهم و حیاتی به طول یک هزار و 640 کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجراست که هم اینک 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نقش مهمی در جابجایی کالا از چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشورهای هم جوار خواهد داشت.
پروژه اتصال خط راه آهن چابهار- سرخس به شبکه ریلی کشور از سال 1389 آغاز شده است ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست و باید برای تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی ارتزاق مالی دولت معطوف شود.
توسعه بندر چابهار و ارتقا ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا 8.5 میلیون تن ایجاب می کند تا خط ریلی چابهار- زاهدان- میلک- سرخس هرچه سریعتر تکمیل شود که تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان با سرمایه گذاری  تحول بزرگی در صادرات، واردات کالا و چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنند.
مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به توسعه زیرساخت های چابهار دارند به طوری که پروژه های سواحل مکران، راه آهن و توسعه بندر شهید بهشتی را بسیار با اهمیت عنوان کرده اند.
هم اینک در اجرای پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - مشهد (سرخس) افزون بر دو هزار نفر نیروی انسانی و یک هزار و 200 دستگاه ماشین آلات مشغول به کارمی باشند و علاوه بر اجرای این طرح در روستاهایی که راه آهن از آنها عبور می کند ساخت مدرسه، زیرسازی و بازگشایی راه های ارتباطی برای محرومیت زدایی مناطق مختلف روستایی در دستور کار می باشد.
اتصال راه آهن چابهار -زاهدان- میلک سیستان واقع در نقطه صفر مرزی با افغانستان که از خط آهن زاهدان- سرخس منشعب خواهد شد کشور افغانستان را نیز به شبکه راه آهن ایران و جهان متصل خواهد کرد؛ هر چند که افغانستان فاقد راه آهن است ولی بازرگانان و تجار این کشور می توانند از راه آهن ایران برای جابجایی کالاهای خود به سراسر دنیا استفاده کنند.
آماده سازی زیرساخت های حمل و نقل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی کشورهای مختلف هم جوار را بیشتر برای حضور در سیستان و بلوچستان به ویژه بندر و منطقه آزاد چابهار تشویق کرده است.
با افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس کوتاه‌ ترین راه ریلی از شمال به جنوب ایجاد خواهد شد که این خود باعث توسعه شرق کشور و استان محروم سیستان وبلوچستان می‌ شود.
راه‌آهن چابهار- زاهدان، بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل می کند و سبب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت‌های تنها بندر اقیانوسی ایران می‌ شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می ‌کند.
توسعه خطوط ریلی کشور و تبدیل استان سیستان و بلوچستان به حلقه وصل ایران با کشورهای منطقه به ویژه افغانستان و آسیای میانه یکی از دستاوردهای ماندگار دولت تدبیر و امید خواهد بود و آینده روشنی را برای این استان رقم خواهد زد.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار در گفت وگو با چهاربهاران اظهار کرد: تاکنون حدود چهار هزار میلیارد ریال در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس-مشهد هزینه شده است و برای تکمیل آن بیش از 42 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.
ایوب درویشی افزود: در مسیر چابهار - زاهدان 29 ایستگاه، 35 تونل و 123 دستگاه پل به طول 11 هزار و 500 متر ایجاد می شود.
وی مشکلات مالی را از عمده ترین موانع پیشرفت پروژه راه آهن عنوان کرد و گفت: برای آزادسازی اراضی در طول مسیر، جابجایی تاسیسات و پرداخت حقوق کارگران نیاز به تامین بودجه است.
وی بیان کرد: براساس اعلام قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان مجری این پروژه چنانچه اعتبار لازم تخصیص پیدا کند تا پایان سال 1398 راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس مشهد تکمیل و بهره برداری می رسد.
درویشی عنوان کرد: توسعه زیرساخت های حمل و نقل برای رونق اقتصادی از اولویت های دولت است
و تا سال آینده بخشی از مسیر راه آهن چابهار- ایرانشهر آماده ریل گذاری می شود.
وی خاطرنشان کرد: برای ساخت این خط آهن دو هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که هم اینک عملیات ساخت مرحله نخست این مسیر در حد فاصل چابهار تا ایرانشهر در چهار قطعه و به طول ۳۰۰ کیلومتر در حال اجراست.
​انتهای پیام/ک
چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 450699
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *