۰
کارشناس امور اقتصادی چابهار در گفتگو با چهاربهاران:

پیشرفت چابهار نیازمند نظارت مستمر است/ منطقه آزاد چابهار باید به محلی برای صادرات و انباشت ثروت ملی تبدیل شود

کارشناس امور اقتصادی چابهار گفت: نقش مسئولین اجرایی چابهار در منطقه آزاد بسیار مهم و پیشرفت چابهار نیازمند نظارتی مستمر است.
پیشرفت چابهار نیازمند نظارت مستمر است/ منطقه آزاد چابهار باید به محلی برای صادرات و انباشت ثروت ملی تبدیل شود
محسن کاظمی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره تاریخچه ایجاد مناطق آزاد تجاری اظهار کرد: پس از جنگ جهانی دوم کشورهای زیادی به استقلال رسیدند و در صدد برآمدند تا آثار عقب ماندگی را از بین ببرند پس از آن مناطق آزاد بوجود آمد.

وی در خصوص اهداف مناطق آزاد در کشورها افزود: طبق قوانین داخلی اهداف مناطق آزاد ایجاد شده در کشور تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی هستند.

کارشناس اقتصادی با اشاره به ماهیت اصلی مناطق آزاد برای ایجاد فرصت های اشتغال و کمک به بخش اقتصادی هر کشور است، تصریح کرد: جذب سرمایه خارجی به ویژه در بخش‌های مولد؛ جذب و انتقال تکنولوژی به درون اقتصاد کشور؛ ایجاد فرصت‌های اشتغال در داخل کشور؛ افزایش تولید و ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش صنعت؛ کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و آشنایی با تجارت خارجی و گسترش و متنوع ساختن صادرات؛ افزایش کارایی اقتصادی و تربیت نیروی انسانی ماهر؛ افزایش درآمد کشور ناشی از فعالیت‌های خدماتی (حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه گری و توریسم)؛کمک به ورود کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای با شرایط و قیمت مناسب تر از مهم ترین اهداف مناطق آزاد در جهان است.

به گفته وی که منطقه آزاد چابهار از مهمترین مناطق آزاد کشور به دلیل موقعیت راهبردی محسوب می شود پس از گذشت دو دهه از ایجاد منطقه آزاد کدامیک از اهداف فوق و چگونه محقق شده است؟

کاظمی بیان کرد: در کمترین سطح، انتظار از مناطق آزاد توقع برطرف کردن انتظارات مردم بومی و توسعه نسبی در آن منطقه است؛ چابهار دارای پتانسیل های فراوان اقتصادی است که هنوز به شکوفایی نرسیده است و شاهد بیکاری گسترده در سطح استان هستیم.

وی ادامه داد: هر ساله شاهد مهاجرت گسترده جوانان بلوچ به شهرهای مرکزی و پرجمعیت جهت کار هستیم؛ حال آنکه با برنامه مدون و راهبرد صحیح می توان با توسعه چابهار زمینه توسعه شرق کشور را جهت رشد متوازن فراهم کرد.

این کارشناس اقتصادی نقش مسئولین اجرایی را در چابهار بسیار مهم عنوان کرد و گفت: در این راستا نقش مسئولین اجرایی چابهار در منطقه آزاد بسیار مهم است و پیشرفت چابهار نیازمند نظارتی مستمر است؛ برای مقایسه عقب ماندگی و ناکارآمدی شهرستان چابهار کافیست آنرا با نمونه مشابه -یعنی بندر جبل علی- مقایسه کنیم پس با اهتمام مسئولین و سیاستگذاری صحیح شاهد تبدیل منطقه آزاد چابهار به محلی برای صادرات و انباشت ثروت ملی تبدیل شود.

انتهای پیام/ ف
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب: 450623
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *