با حضور رئیس‌جمهور و مقامات ۲۷ کشور جهان؛

فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار افتتاح می‌شود

30 آبان 1396 ساعت 7:09

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در نیمه اول آذر با حضور رئیس‌جمهور و مقامات ۲۷ کشور جهان در چابهار به بهره‌برداری می‌رسد.


به گزارش چهاربهاران، محمد راستاد در نشست خبری که در اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان برگزار شد اظهار کرد: فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهاربه عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور در نیمه نخست آذر ماه با حضور ریاست محترم جمهور و همچنین مقامات ۲۷ کشور جهان به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به تلاش های انجام شده برای تکمیل این پروژه افزود: از همین رو تاکنون از وزرای حمل و نقل ۲۷ کشور جهان از جمله روسیه، ترکیه، چین، کره جنوبی و هند برای حضور در مراسم افتتاح این بندر مهم و استراتژیک دعوت به عمل آمده و مقامات مختلف ملی نیز در این مراسم شرکت خواهند کرد.
وی با اشاره به مقدار هزینه صرف شده در این پروژه ادامه داد: در مجموع حدود یک میلیارد دلار در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی برای تامین زیرساخت‌ها، روبناها و تجهیزات این  بندر هزینه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در این طرح تاکنون ۲۰۳ هکتار استحصال از اراضی دریا، یک هزار و ۶۵۰ متر ایجاد موج شکن، ۵ اسکله و ۱۵ میلیون مترمکعب لایروبی انجام شده شده است.
وی تصریح کرد: ۱۶.۵ متر عمق آبخور این بندر بالاترین عمق آبخور برای پهلو گیری کشتی های بزرگ کانتینری و کالاهای عمومی در بنادر ایران است.
وی به توافق انجام شده بین سازمان بنادر و دریانوردی با یک شرکت هندی جهت سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری در بندر شهید بهشتی چابهار اشاره کرد و گفت: این شرکت قرار است به منظور خرید ۳۲ دستگاه تجهیزات زیرساختی در بندر شهید بهشتی چابهار اقدام کند.
راستاد با اشاره به خرید ۲۴ دستگاه تجهیزات زیرساختی توسط سازمان بنادر و دریانوردی کشور برای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار عنوان کرد: این تجهیزات که از بهترین کشورهای سازنده خریداری شده که در ۳ مرحله وارد بندر چابهار شده است.
وی با اشاره به حضور عالی ترین مقام اجرایی کشور در مراسم افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار خاطر نشان کرد: برای افتتاح این پروژه علاوه بر مقامات دولتی از فعالین بخش های خصوصی از جمله اتحادیه های حمل و نقل و همچنین فعالین حوزه بنادر و دریانوردی دعوت به عمل آمده است.
وی با اشاره به اینکه ۴ فاز برای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تعریف شده است، تصریح کرد: پس از پایان این طرح ظرفیت این بندر به ۸۲ میلیون تن می رسد که روند اجرایی آن متناسب با توسعه زیر ساخت ها و جذب کشتی و کالا اجرایی می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ۶۳ هکتار بتن‌ریزی در محوطه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این میزان از بتن ریزی در قالب بارانداز و پسکرانه با مدرترین فناوری‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تجهیز بندر چابهار به این تجهیزات این بندر به یکی از مدرترین بنادر کشور و منطقه تبدیل شود تا بتوانیم نقش‌آفرینی ویژه‌ای در زمینه ترانزیت دریایی از طریق تنها بندر اقیانوسی کشور داشته باشیم.
انتهای پیام/ک


کد مطلب: 450620

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/450620/فاز-اول-طرح-توسعه-بندر-شهید-بهشتی-چابهار-افتتاح-می-شود

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir