۰
گزارشی از بدترین اعتیاد تاریخ بشر؛

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، یک بیماری مدرن/ اعتیاد به فضای مجازی خطری بیخ گوش خانواده‌ها

دسترسی به فضای مجازی، پدیده‌ای رو به گسترش است و هر روز تعداد بیشتری از افراد به جمع معتادان استفاده‌کننده از فضای مجازی می‌پیوندند.
اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، یک بیماری مدرن/ اعتیاد به فضای مجازی خطری بیخ گوش خانواده‌ها
به گزارش چهاربهاران، هم‌زمان با دسترسی روزافزون و گسترده فضاهای مجازی، شاهد نوع جدیدی از اعتیاد، یعنی اعتیاد اینترنتی یا اعتیاد به فضای مجازی هستیم که یک موضوع روبه ازدیاد در عصر ارتباطات است.

فضاهای مجازی در جایگاه خود هم فرصت وهم تهدید محسوب می‌شود در واقع استفاده صحیح و کنترل‌شده از این فضاها خیلی مثبت و مفید است اما زمانی نگران‌کننده است که استفاده زیاد از این منابع فرد را از زندگی عادی و روزمره دور سازد و مشکلاتی برای وی و اطرافیان به وجود آورد.

شاید در نگاه اول و با نگاهی به تاریخ اعتیاد را امری ساده و پرتکرار بدانیم که عوارض آن متوجه افراد معتاد است.

طی چند دهه اخیر و ترویج مواد مخدر و صنعتی در راستای یک سیاست علیه سایر کشورها، جهت تضعیف آنها بویژه جهان سوم، توجه و سیاست گذاری صحیح امری بدیهی است.

کشور مانیز طی سالیان اخیر کانون قاچاق کالا و درگاه صادراتی به اروپا با توجه به همجواری با بزرگترین تولید کننده یعنی افغانستان محسوب می شود.

کارشناس امور اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به اعتیاد فضای مجازی در بین جوانان اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر و صنعتی تنها نمونه از انواع اعتیاد است که در بسیاری از موارد قابل درمان می باشد؛ جدیدترین اعتیاد شایع در بین جوانان و مردم، فضای مجازی است که علی رغم همه فواید دارای آثار جبران ناپذیر در چند سال اخیر بوده است.

علی محمدی افزود: اگر در مواد سنتی حداکثر دو ساعت صرف تزریق و کشیدن مواد می شد، در اعتیاد مجازی ساعتها از عمر جوانان در این فضا هدر می شود.

وی از مهمترین عوارض فرهنگی اعتیاد مجازی می توان به سست شدن بنیاد خانواده، افزایش بیکاری، افزایش طلاق و ترویج فحشا در جامعه دانست.

این کارشناس اجتماعی با اشاره به سست شدن بنیان در خانواده ها بیان کرد: زمانی که تنها رابط و راه آشنایی جهت ازدواج را فضای مجازی قرار دهیم، طی اندک زمانی اوج احساسات و خواستن ها بروز کرده و در تشکیل خانواده شاهد چالش عدم شناخت کافی و ضعف عقلانیت هستیم که نتیجه همان جدایی طرفین است.

محمدی خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا شاهد محدود کردن کودکان در دسترسی به گوشی های هوشمند در مدارس هستیم، با توجه به اهمیت فراوان اعتیاد مجازی، می توان از طریق رسانه، آموزش و پرورش، آگاهی عمومی، قانون گذاری آفات و مضرات این چالش را به حداقل رساند.

وی گفت: یکی از برنامه هایی که می‌تواند دغدغه خانواده‌ها را در حوزه نظارت در استفاده از موبایل و اینترنت برطرف کند و علاوه بر آن می‌تواند نظارت والدین بر عملکرد کودکان و نوجوانان را افزایش دهد و به نوعی کنترل نامحسوس آن‌ها در دنیای مجازی است.

 فضای مجازی به عنوان جادوی جام جهان نمای هزاره سوم یکی از ابزارهایی است که در آینده بشریت نقش مهمی را ایفا می کند و با توجه به تغییراتی که بصورت مداوم در آن ایجاد می شود باید مسیر درست استفاده از آن را نیز شناسایی کرد. لذا برای جلوگیری یا کاهش آسیب های اینترنتی باید به اقدامات پیشگیرانه ای مانند آگاهی بخشی به مردم از طریق رسانه های جمعی، آموزش دانش آموزان و دانشجویان و تصویب قوانین مختلف مبارزه با جرایم اینترنتی نیز توجه کرد.

انتهای پیام/ا.ف
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 450557
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *