۰
بمناسبت فرارسیدن اربعین حسینی؛

کربلا میعادگاه عاشقان شهادت در مذاهب شیعه وسنی است/ اربعین نقطه آغازی برای رهایی انسان بسوی رستگاری است

حادثه جانسوز کربلا و واقعه قیام امام حسین (ع) میعادگاه عاشقان شهادت در مذاهب شیعه وسنی است.
کربلا میعادگاه عاشقان شهادت در مذاهب شیعه وسنی است/ اربعین نقطه آغازی برای رهایی انسان بسوی رستگاری است
به گزارش چهاربهاران، حادثه کربلا رویدادی سترگ است که شیعه وسنی با دونگرش به لحاظ نوع نگاه فرقه ها متفاوت از یکدیگر است ولی در نگاه کلی هر دو مذهب امام حسین را در جبهه حق دانسته و یزید ویارانش را لعن کرده اند.

بیان زیبا و معروف امام حسین (ع) مبنی بر احیای جدم رسول الله با جنگ علیه یزید صورت گرفت؛ سید الشهدا به همین دلیل  جامعه ای که رو به اضمحلال می رفت را جانی دوباره بخشید و روحیه ظلم ناپذیری مسلمانان را زنده ساخت.

نویسنده بلوچ چابهار گفت: ابن عماد حنبلی که از بزرگان اهل سنت است، حوادث کربلا و عاشورا را نقل می‌کند و سپس می‌نویسد: «قاتل الله فاعل ذلک وأخزاه ومن أمر به أو رضیه ...» خداوند بکشت کسی را که امام (ع) را کشت و خاندان اهل بیت(ع) را به اسارت برد و راضی به این عمل بوده است. [1]

شدت قساوت لشکریان عمر سعد بر علیه نوه رسول الله به حدی بود که مسلمانان و مسیحیان وهمه انسانهای آزاده از شنیدن روایات مربوط به وقایع کربلا به شدت تحت تاثیر قرار می گرفتند و مظلومیت امام ویارانش برای قرن ها موجبات رسوایی ظالملان را مهیا کرد و فریاد هیهات من الذله امام حسین(ع) برای همه مذاهب شیعه وسنی میعادگاه عشق و حرکت و جهاد بود.

كرامات سیدالشهد ازديدگاه فرق اهل سنت
مولوی سید محمد درتکیده در خصوص کرامات سیدالشهدا از دیدگاه اهل سنت افزود: براي امام حسين (ع) كراماتي زيادي در كتب اهل سنت آمده است؛ روز جنگ در كربلا، امام به شدت تشنه بود، "عبدالله بن الحصين الأزدي" بين امام و آب فرات حايل مي‌شود و با اشاره به سوي آب، خطاب به حضرت مي‌گويد: به اين آب نگاه كن و قطره‌اي از آن نخواهيد نوشيد. امام در حق او چنين مي‌گويد: «اللّهم اقتله عطشاً ولا تغفرله ايداً»[2] گفته مي‌شود كه بعد از آن هيچ وقت تشنگي آن مرد برطرف نشد، آنقدر آب مي‌نوشيد كه بي‌تاب شده آن را بر مي‌‌‌گرداند، دوباره تشنگي به او روي مي‌آورد تا اينكه در حالت تشنگي جان باخت.

مهمتر از همه اينكه حضرت رسول(ص) سال‌ها پيش، از حادثه‌ كربلا خبر مي‌دهد، حضرت خاكي را كه جبرئيل برايش داده بود به «ام‌سلمه» مي‌دهد و مي‌فرمايد: جبرئيل به من خبر داد كه روزي امت تو حسين (ع) را به قتل خواهند رساند، اين خاك را با خود داشته باش تا اينكه خاك رنگ خون را به خود بگيرد. آن وقت بدان كه حسين به شهادت رسيده است. ام‌سلمه در روز شهادت امام با ديدن خاك خون آلود از شهادت امام به مردم خبر مي‌دهد[3]

وی بیان کرد: پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله با بيان اين مطلب كه حسين و برادرش سردار جوانان بهشت مي‌باشند، نهايت محبت خويش را به ايشان ابراز داشت و جايگاه ويژه و منزلت خاص ايشان را به امت اسلامي گوشزد فرمود. به همين خاطر خلفاي راشدين و ساير ياران پيامبر (صلّى الله عليه و آله)كه شاهد توجهات و عنايات خاص حضرت رسول (صلّى الله عليه و آله)نسبت به حسين (عليه‌السّلام)بودند، در تمام مدت عمر نسبت به ايشان و برادر بزرگوارشان محبت فراوان ابراز مى‌‌‌‌داشتند و در توقير و احترام و قدرداني وي كمال عنايت را ملحوظ داشتند. چنانكه علامّه ابن‌كثير مي‌گويد:«ثم كان الصديق يجله و يعظمه و كذلك عمر و عثمان». يعني ابوبكر... اكرام و تعظيمش را بجاي مي‌آورد و همچنين عمر و عثمان.

عقبة بن حارث روايت مي‌كند: روزي ابوبكر و علي (عليه‌السّلام)بعد از نماز عصر به راه افتادند، در اين مسير حضرت امام حسن (عليه‌السّلام)را ديدند كه با بچه‌ها بازي مي‌كرد. ابوبكر نزديك وي رفته او را بر روي دوش خود گذارد و با لحن محبت‌آميزي گفت: «بابي شبيه بالنبي(صلّى الله عليه و آله)» پدرم قربانت باد، تو با رسول‌الله (صلّى الله عليه و آله)مشابهت داري.»

پخت نذری توسط هموطنان اهل سنت در چابهار
مدیر انجمن اهل قلم بلوچ چابهار بیان کرد: مراسم های محرم در چابهار از دیرباز توسط برادران اهل سنت به طرق مختلف برگزار می شود و در حال حاضر برخی از هموطنان اهل سنت اقدام به پخت و توزیع نذری بین مردم می کنند.

وی ادامه داد: برگزاری مراسمات ویژه قرائت قرآن و سپس سخنرانی در باب زندگی امام حسین(ع) از برنامه های حوزه های علمیه خواهر اهل سنت است که اخیرا در چابهار برگزار و با استقبال بسیار خوب خواهران اهل سنت همراه بود.

برگزاری مراسماد ناد خوانی در مدح سید الشهدا در مدارس علمیه چابهار
مولوی درتکیده از مراسمات اهل سنت گفت: سنت حسنه ناد خوانی برنامه ای است که علمای اهل سنت در مساجد و در جشنها و ایام حزن و اندوه برای بزرگان دین وائمه اطهار می خوانند.

وی خاطرنشان کرد: موضوعاتی که در ناد گفته می شود درود وسلام ومدح و کرامات این بزرگان است که با زیبایی و با صداهای کشیده به مانند نثر و تواشیح قرائت می شود و اهل سنت عشق و ادارت خود را به ساحت مقدس امامان همام به ویژه سید الشباب اهل جنه ابراز می دارند.

انتهای پیام/
 
[1] «شذرات الذهب  ج 1 ص 66»
 
[2] ابن اثير، همان، ص54.
 
[3] يعقوبي، همان،‌ ص245.
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 450541
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *