۰

برگزاری همایش شورای موزه های آسیا و اقیانوسیه از 10 کشور در چابهار

10 عضو ایکوم با برگزاری همایش شوراهای موزه آسیا و اقیانوسیه به مدت دو روز در چابهار از ماکت ساخت موزه بین المللی در منطقه آزاد چابهار رونمایی کردند.
برگزاری همایش شورای موزه های آسیا و اقیانوسیه  از 10 کشور در چابهار
به گزارش چهاربهاران، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در همایش شورای موزه های آسیا و اقیانوسیه اظهار کرد: تلاش های بسیار زیادی در مورد ایفای بخش صنعتی در این همایش ها انجام می شود قطعا سرمایه گذاران بزرگی را در آینده ای نزدیک در چابهار خواهیم دید.
عبدالرحیم کردی ضمن اشاره به فرهنگ غنی ایران افزود: اولویت های سازمان منطقه آزاد چابهار و تلاش ها با ایکوم پایه گذاری برای ارتباط گیری بیشتر اقتصادی با کشور های اقیانوسیه خواهد بود.
 مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان نیز ضمن اشاره به ظرفیت های فرهنگی استان تشریح کرد: امروز چابهار میزبان ارتباط بین تمدن آسیا و اقیانوسیه می باشد حتی در شرق آفریقا و در مناطق دور افتاده این ارتباطات تاثیرگذار خواهد بود و می توان خروجی این همایش ها را در روابط خارجی بین کشورها مشاهده کرد.
ریاست کمیته ملی موزه های ایران ضمن خوش آمد گویی به سران ایکوم از ۱۰ کشور مختلف اقیانوسیه در جلسه اظهار کرد: اعضای اسپک و ریاست کمیته های آسیا و اقیانوسیه امروز در این مراسم حضور دارند، چابهار برای این مورد انتخاب شد زیرا در مرکز تعاملات بین کشورمان و مجامع در ارتباط با ایران باشد.
سید احمد معین طباطبایی هدف اصلی این اجلاس را نزدیک تر شدن روابط بین اعضای موزه ای کشور نسبت داد و عنوان کرد: روح اسپک نوعی تعامل و رسیدن به هم زیستی و صلح بین کشورهای عضو است و می توان با مشاهده تاریخچه کشورها در این موزه ها به وابستگی مجامع بین المللی پی برد.
وی با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش افزود: این اجلاس کمکی جمعی به این موضوع است تا کشورهایی مانند هند، پاکستان، چین، کره و ایران بتوانند نتیجه مطلوبی را از این ارتباط به دست آورند در واقع ایکوم نقشی است که می تواند برنامه های امروز اسپک شامل ایجاد فضا و نجات بخشی در مواقع بحرانی را ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه ایکوم متشکل از کمیته های ملی، منطقه ای و ائتلافی می باشد عنوان کرد: این شورا به صورت بین المللی در کشورهای بزرگ و کوچک دنیا وجود دارد همچنین در سال ۲۰۰۴ اولین نشست ایکوم در چین برگزار شد و در سال ۲۰۰۷ نیز در ایران برگزار شده است که شیراز اولین میزبان این همایش در کشور بوده است.
طباطبایی خاطرنشان کرد: محرومیت ها در برخی کشورهای اقیانوسیه وجود دارد لذا این نشست ها کمک می کند تا به محروم ترین مناطق رفته و اتحاد بین المللی خود را حفظ کرد در این راستا شانگهای چین با برگزاری بزرگترین اجلاس ایکوم تواسته با ایجاد مرکز آموزش تاثیر بسزایی در این شورا داشته باشد.
رئیس کمیته ایکوم ژاپنی از توکیو در این خصوص گفت: این نشست به دو هدف کلیدی اشاره می کند و در واقع به عنوان هسته و شبکه فعالیت دارد به طوری که بحث بر کمک موزه ها به حفظ داشته های فرهنگی و هنری می باشد و باید مقابله با چالش های پیش رو در دستور کار قرار گیرد.
یوهارا چانگ ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش در چابهار تصریح کرد: همین طور از مشارکت حوزه های مختلف مرتبط با موزه استقبال می شود لذا مقالاتی برای نشست سال بعد در نظر گرفته شده است که نیاز به حضور هم جانبه کشورها دارد.
وی نشست سال آینده درکیوتو را محل مناسبی برای این همایش عنوان کرد و تشریح کرد: نه تنها در این نشست با مقوله های موزه آشنایی ایجاد می شود بلکه سایت ها و مراکز میراث فرهنگی توسط اعضای ایکوم شناسایی خواهد شد که تأثیر بسزایی در معرفی فرهنگ کشورهای مختلف خواهد داشت.
عضو هیئت مدیره موزه ملی ایران گفت: ما باید این اتحاد را حفظ کرده تا ارتباطات به شکل بهتری انجام شود و موضوعات مختلفی را به‌عنوان بهانه قرار داد تا شناخت و اصالت پایدار بهتر شناسانده شود چراکه در این منطقه یک آینه فرهنگی مهم وجود دارد که به خویشاوندی فرهنگ های کشورهای مختلف شهادت می دهد و از سوی دیگر از شادی و خاطرات خوش حکایت دارد که می توان آن را نماد صلح به شمار آورد و آن آیینی است که در بهار آغاز می شود و به آن نوروز گفته می شود.
انتهای پیام/
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 450501
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *