۰

کابوسی به نام توان موشکی آن هم از نوع ایرانی

هر چه قدر تهدید علیه ایران بیشتر باشد، ایران نیز به نوبه خود اقدام به تولید و تهیه تسلیحات دفاعی مدرن‌تر و پیشرفته‌تر خواهد کرد.
کابوسی به نام توان موشکی آن هم از نوع ایرانی
به گزارش چهاربهاران، در روزهای اخیر بحث بسیار داغی که محافل سیاسی را پر کرده؛ اظهارات جنجالی دونالد ترامپ مبنی بر برجام و بحث موشکی ایران است. کاخ‌نشینان واشنگتن معتقدند که تسلیحات نظامی فقط برای خود و دار و دسته خودشان است و سایر کشورها حق استقاده از آنها را ندارند، حتی اگر تسلیحات تولید داخلی خودشان باشد.
از زمان ورود موشک‌های بالستیک در جنگ جهانی دوم تا امروز؛ اولین چالش درباره این موشک‌ها حفظ آنها در برابر حمله پیش‌دستانه و متقابل موشکی و هوایی دشمن بود که این امر موجب پیشرفت شگرف تکنولوژی و به وجود آمدن خلاقیت‌ها در حوزه‌های مختلف شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران نیز در رتبه‌بندی قدرت‌های موشکی دنیا  در رده سوم قرار دارد.
کابوسی به نام توان موشکی آن هم از نوع ایرانی 
طبق همه مقررات بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی ایران حق دارد که تسلیحات دفاعی مورد نظر خود را تولید کند و بر همین اساس هم ایران به تولید تسلیحات دفاعی خود ادامه می دهد، بدیهی است هر چه قدر تهدید علیه ایران بیشتر باشد، ایران نیز به نوبه خود اقدام به تولید و تهیه تسلیحات دفاعی مدرن تر و پیشرفته تر خواهد کرد.
بعد از برجام و طبق توافق هسته‌ای؛ جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی برای توقف برنامه دفاعی موشکی خود نداشته و ندارد، ولی برای تنش‌زدایی تلاش داشت کارهایی که منجر به ایجاد تنش با طرف های مقابل می شود را انجام ندهد. در مقابل هم توقع بود که طرف‌های مقابل ایران همه تحریم‌های مالی و اقتصادی بر ضد ایران را لغو کنند و از سنگ اندازی در اجرای توافقات اقتصادی بین المللی با ایران دست بردارند که اینگونه نشد. اما وقتی امریکا  حاضر نیست به تعهدات خود عمل کند نباید از ایران توقع داشت که به اموری که اصلا در متن برجام هم به آن اشاره نشده عمل کند.
کابوسی به نام توان موشکی آن هم از نوع ایرانی
سپاه پاسداران در سال‌های گذشته توان و قدرت  موشکی خود را به صورت شگرفی افزایش داده که تعجب ابرقدرت‌های جهان را برانگیخته است و همین امر سبب شده تا این یگان مورد تحریم‌های کشورهای غربی قرار بگیرد؛ ولی فرماندهان و مسئولان کشوری به افزایش روزازافزون این قدرت بازدارنده تاکید کرده‌اند و در هر زمان که توانسته‌اند با بازدید از روند ساخت انواع موشک و رونمایی از موشک‌های جدید توجه ویژه خود به این بخش را نشان داده‌اند. در این بازدیدها که آخرین آن توسط علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از توان موشکی و یکی از شهرهای موشکی سپاه صورت گرفت علاوه بر تقدیر و تشکر از فرماندهان سپاه برای افزایش امنیت؛ به افزایش توان موشکی ایران نیز تاکید کرد. 
سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به قدرت روزافزون سپاه در صنعت موشکی گفت: امروزه آمریکایی‌ها درباره قدرت موشکی ما بحث می‌کنند و می‌خواهند آن را تحریم کنند و ما نیز در پاسخ به آنها می‌گوییم تا زمانی که تجاوزات و غارت‌گری‌های شما ادامه دارد و تا زمانی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنید ما نیز توان موشکی خود را افزایش می‌دهیم و ملت غیور ایران بدانند که ما امروز انبارهای موشکی و تونل‌های طویلی از موشک‌های آماده پرتاب داریم و برای مابقی موشک‌هایی که تولید می‌کنیم دچار کمبود فضا هستیم؛ ولی با این وجود توان موشکی خود را افزایش می‌دهیم.
کابوسی به نام توان موشکی آن هم از نوع ایرانی
مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه موشکی ایران چیست
١- قدرتمندترین قابلیت ضد دسترسی ایران در مقابل تهاجم خارجی و عاملی بازدارنده
٢- خودکفایی کامل در همه اجزا (بدنه، پیشران، سوخت، و سیستم‌های هدایت و کنترل)
٣- انعطاف پذیری بسیار بالا در برد
٤- هزینه پایین به دلیل بومی و بهینه سازی فرآیند‌های تولید
٥- تعداد بسیار بالا و غیر قابل تخمین
٦- استفاده پیشرفته و خلاقانه از مکانیسم‌های پدافندغیر عامل برای مصون سازی در مقابل هر نوع حمله خارجی
٧- گستردگی در طیف بسیار بزرگی از انواع مدل‌ها به منظور استفاده در ماموریت‌های مختلف نظامی و علیه اهداف متنوع
٨- دقت بسیار بالا
٩- قدرت تخریب بی سابقه در میان سلاح‌های متعارف
١٠- نبود هرگونه ممنوعیت حقوقی بین المللی برای توسعه برنامه موشکی
١١- دسترس‌پذیرکردن همه اهداف دشوار منطقه‌ای (بویژه اسراییل و پایگاه‌های نظامی امریکا) برای ایران در هرگونه درگیری احتمالی
١٢- ایجاد یک روش سریع و کارآمد برای توانمندسازی متحدان منطقه ایران در محور مقاومت
١٣- ایجاد توان و امکان عملیات از راه دور برای ایران با آسیب پذیری کم نیروی عمل کننده
کابوسی به نام توان موشکی آن هم از نوع ایرانی
برنامه موشکی ایران بخشی از تحولات ناخوشایند آمریکا در منطقه است که بر منافع ایالات متحده تاثیر منفی می‌گذارد. این منطقه در وضعی قرار دارد که برخی از فوری‌ترین مسایل مطرح در حوزه امنیت ملی ایالات متحده در آن رخ داده است. در عراق و سوریه شاهد جنگ‌های نیابتی هستیم. این جنگ ها سبب شده است تروریسم تقویت شود که مشکلی جهانی به شمار می رود و برای همه  تهدید به شمار می رود. ایران نیز در بی ثباتی و منازعه ای که در منطقه در جریان است، نقش مستقیم دارد و به کمک مردم و دولت‌های . در مجموع، تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای این منظور این است که به قدرت‌های جهان نشلن داهد که قدرت بازدارندگی در مقابل تهدیدات آنها را دارد.
 بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته در سال 2016، واشنگتن 450 موشک بالستیک بین‌قاره‌ای (ICBM) را در پایگاه‌هایی در مونتانا، داکوتای شمالی و وایومینگ مستقر کرده است. نیروی دریایی نیز 288 موشک‌های سه‌کاره بالستیک زیردریایی (SLBM) را در 14 زیردریایی‌های موشکی بالستیک هسته‌ای اوهایو استقرار داده است. نیروی هوایی آمریکا 16 جنگنده B-2A خود را با 16 بمب هسته‌ای و 44 بمب‌افکن B-52H خود را با 20 موشک کروز هوایی مسلح کرده است و با این شزایط این کشور تا دندان مسلح دایه مهربانتر از مادر شده و به برنامه موشکی شوری همچون ایران حساسیت نشان می‌دهد.
ماجرا آنجایی جالب‌تر می‌شود که کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران که دشمن درجه یک تفکر آمریکایی هستند حق ندارند موشک داشته باشند، حتی از نوع داخلی آن، اما کشورهای متحجری که حاکمان آنها تفکر آمریکایی دارند مثل عربستان سعودی، امارات و اسرائیل سنگین‌ترین خرج‌های خود را برای خرید تسلیحات نظامی انجام می‌دهند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد.
کابوسی به نام توان موشکی آن هم از نوع ایرانی
تجربه جنگ هشت ساله با عراق نشان داد که جمهوری اسلامی ایران باید فقط و فقط به خود و خدای خود تکیه کند. جنگی که اگر ما در آن، توان موشکی امروز خود را داشتیم، شاید کمتر از یک سال به طول می‌انجامید و صدام خیلی زودتر از سال 2006 میلادی به زباله‌دان تاریخ پیوند می‌خورد.در هر حال موشک‌های جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که آماده شلیک است و قطعا آمریکا نیز این موضوع را به خوبی می‌داند که فقط خط مشی تهدید بدون عمل را در پیش گرفته است.
گزارش از حمیدرضا قربانی
انتهای پیام/
جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب: 450457
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *