افشای پشت پرده تجاوز نظامی آمریکا به سوریه/ سرخوردگی مقامات نظامی از تصمیم ترامپ

12 تير 1396 ساعت 14:01

یک روزنامه نگار آمریکایی به دلیل دسترسی به منابع اطلاعاتی از راز حمله آمریکا به سوریه و شرارت‌های منطقه‌ای ترامپ پرده برداشته است.


مسئولیت حمایت، حقوق بشر و ... واژگان پرمعنایی هستند به ویژه در جهانی که امروزه اسیر جنگ‌های متعدد، مصائب و مشکلات است. واژگانی در حقوق بین‌الملل که همیشه این آرمان را در دل خود دارند که حق مظلوم باید در هر گوشه و نقطه‌ای از ظالم ستانده شود. هر چند در اغلب موارد این کلمات پر معنا در لوای بهانه‌های واهی و نخ نمای آمریکایی رنگ می‌بازند و در غالب دستاویزی خود را به همگان نشان می‌دهد. مسئله‌ای که این روزها در مرکز ثقل حملات تروریستی یعنی سوریه به وضوح مشاهده می‌شود، در این گزارش به بازخوانی اولین تجاوز رسمی آمریکا به بهانه‌های فوق می‌پردازیم.
 
پشت پرده تجاوز نظامی آمریکا به سوریه چیست؟
 حمله به سوریه با بهانه‌های حقوق بشری

دونالد ترامپ در 6 آوريل 2017 دستور شليك موشك های توماهوك (Tomahawk) به پايگاه هوایی الشعيرات سوريه را صادر كرد. اين تصميم ترامپ، واكنشی در راستای ادعای استفاده دولت سوريه از سلاح شيميایی در منطقه خان شيخون بود.
بر این اساس نخستین تجاوز مستقیم آمریکا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوریه با شلیک 59 موشک به پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص کلید خورد. پرسش این است چه اهدافی در پشت این اقدام قرار دارد؟
این حمله موشکی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا و از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است. این درحالی است که آنان هیچگونه سندی مبنی بر بکارگیری هرگونه سلاح شیمیایی از سوی دولت سوریه ارائه ندادند و دولت سوریه نیز چنین ادعایی را رد کرد.
 
پشت پرده تجاوز نظامی آمریکا به سوریه چیست؟
 
اهداف حمله
1-محاسبات داخلی: انتقادهای گسترده‌ای در داخل آمریکا نسبت به فقدان عنصر قاطعیت در ریاست جمهوری و وجود تناقض در سیاست‌های ترامپ در رابطه با تروریسم و اقداماتی که وی توانسته در کنار ادعاها تا کنون به انجام برساند جریان دارد.
2- محاسبات نظامی و میدانی: انتخاب فرودگاه الشعیرات به عنوان فعال ترین پایگاه عملیات علیه داعش در شرق سوریه با این هدف بوده تا این نقطه حیاتی و راهبردی را از دست ارتش سوریه خارج ساخته و مانع از فشار دولت بر مناطق شرقی سوریه شود. ارتش سوریه با پیشروی از سمت جنوب شرق حلب و شرق تدمر، به خطر مهمی برای داعش تبدیل شده بود و از آنجا که نیروهای مورد حمایت آمریکا با وجود حمایت های همه جانبه و چند بار پیاده کردن نیرو نتوانسته بودند در اطراف الرقه پیشروی چشمگیری داشته باشند، دولت آمریکا لازم دید با حمله به فرودگاه الشعیرات، جلوی پیشروی بیشتر ارتش سوریه در شرق کشور را بگیرد تا شاید راه حلی برای شکست های نیروهای مورد حمایت خود در مقابل داعش پیدا کند.
3- رژیم صهیونیستی: ابعاد تاثیرگذاری و منافع اسرائیل در ضربه زدن به فرودگاه الشعیرات را نباید نادیده گرفت. حمله اخیر ارتش سوریه بهجنگنده های اسرائیلی از سامانه موشکی واقع در این فرودگاه شلیک شده بود که یکی از آنها در داخل خاک فلسطین اشغالی فرود آمد. این مساله نشان می دهد که صهیونیست‌ها با سوء استفاده از موضوع گازهای سمی در خان شیخون، به دنبال ضربه زدن به این پایگاه راهبردی در سوریه بوده است، پایگاهی که موضع سرسختانه روسیه مانع از حمله گسترده به آن می شد.با توجه به موارد ذکر شده، ابعاد واقعی حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی در الشعیرات سوریه بیشتر روشن می شود و آمریکا با این حمله اقدام به از بین بردن اسناد و مدارکی کرد که می توانست بی گناهی نظام سوریه را روشن کرده و منافع دیگری برای آمریکا به همراه داشته باشد.
 
پشت پرده تجاوز نظامی آمریکا به سوریه چیست؟
ترامپ گزارشات نیروهای آمریکایی و هشدار کنگره را نادیده انگاشت!
 اين همه در حالیست كه «سيمور هرش» روزنامه نگار سرشناس آمريكایی معتقد است اين ادعا بی اساس بوده و ترامپ گزارش‌های مهم نيروهای اطلاعاتی آمريكا و حتی هشدار آنها را كه بر عدم وجود شواهد و قرائن استفاده از سلاح شيميایی در خان شيخون تأكيد می‌كرده، ناديده گرفته است.
 برخی نمایندگان کنگره آمریکا اقدام سوال برانگیر «دونالد ترامپ» در صدور دستور حمله موشکی به سوریه بدون هماهنگی با کپیتال هیل را مورد انتقاد قرار دادند.
شماری از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا یک روز پیش از حمله این کشور درباره احتمال حمله نظامی به سوریه به «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور هشدار دادند که هر اقدامی در این باره نیازمند تایید کنگره است.
پشت پرده تجاوز نظامی آمریکا به سوریه چیست؟
سیمور هرش و افشای پشت پرده اقدامات ضد ایرانی آمریکا

سیمور مایرون هرش Seymour (Sy) Myron Hersh روزنامه نگار تحقیقی و نویسنده آمریکایی متولد ۸ آوریل ۱۹۳۷ در شیکاگو، است که در سال ۲۰۰۶ پرده از نقشه برخی مقامات آمریکا برای بمباران وسیع ایران و تشدید حمایت از ناآرامی‌های قومی و اقلیت‌های غیر فارس زبان در ایران برداشت. وی همچنین در یک سخنرانی برای اعضای اتحادیه آزادی‌های مدنی این کشور پرده از شکنجه و آزار زندانیان ابوغریب برداشت. این محقق و روزنامه نگار آمریکایی به دلیل دسترسی به برخی منابع اطلاعاتی تاکنون پرده از رازهای بزرگی برداشته است و این بار در فاصله کوتاهی از حمله آمریکا به سوریه از بهانه پوچ و توخالی ترامپ رونمایی کرده است.
 
پشت پرده تجاوز نظامی آمریکا به سوریه چیست؟
سرخوردگی مقامات نظامی از تصمیم ترامپ
این روزنامه نگار تأكيد می‌کند نيروهای اطلاعاتی آمريكا در گزارش‌های خود آورده‌اند كه ارتش سوريه در 4 آوريل، مقرّ نيروهای تکفیری را با یک بمب روسی مجهز به مواد انفجاری متعارف (كلاسيك) هدف قرار داده است. همچنین جزئيات اين حمله به مقامات آمريكایی اطلاع داده شده بود، روس ها جزئیات این حمله را نیز به آگاهی نيروهای ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در دوحه رسانده بودند و اين تصميم ترامپ و ناديده گرفتن اين گزارش ها، ناراحتی عميق و سرخوردگی برخی مقامات نظامی و اطلاعاتی آمريكا را در پی داشت.
 
پشت پرده تجاوز نظامی آمریکا به سوریه چیست؟
منابع نا معتبر و نا مطمئن مبنای استناد دونالد ترامپ
سيمور هرش معتقد است در ساعات اندكی پس از حمله به خان شيخون در 4 آوريل و بعد از آنكه تصاويری از كشتگان و مجروحان منتشر شد، اين ادعا در فضای مجازی از سوی برخی منابع محلی مطرح شد كه در اين حمله از گاز سارين (sarin) كه نوعی محرك عصبی است استفاده شد. درحالی كه نه تنها منابع اين تصاوير و گفته ها مشخص نيست! بلكه ناظران بين المللی نيز تحقيقی در اين باره به عمل نياوردند.
حمله ناموفق ترامپ به الشعیرات
سخنگوی پنتاگون در این میان ادعا کرد، در جریان شلیک ۵۹ موشک تاما هاوک به سوریه، هواپیماها،‌ آشیانه بتونی هواپیما،‌ مراکز سوخت و بنزین و مناطق ذخیره لجستیک،‌ زرادخانه‌های مهمات، سامانه های دفاع هوایی و رادارها هدف گرفته شد. اما سيمور هرش مدعی می شود 59 موشك تاما هاوک (Tomahawk) از دو ناو آمريكایی مستقر در دريای مديترانه به سمت پايگاه هوایی الشعيرات در نزديكی حمص شليك شد كه 24 موشك عملا در اصابت به هدف ناموفق بود و تنها تعداد اندكي از موشك ها به آشيانه های هواپيماها اصابت كرد كه توانست 9 هواپيمای سوریرا از بين ببرد و اين حجم تخريب، بسيار كمتر از آن چيزی بود كه دولت ترامپ ادعا كرد. هرش به نقل از اين مشاور ارشد می‌گويد «حتی به من گفته شد كه هيچكدام از اين 9 هواپيما هم قابل استفاده و عملياتی نبودند».
 
گزارش از فاطمه آهی
 انتهای پیام/


کد مطلب: 450001

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/450001/افشای-پشت-پرده-تجاوز-نظامی-آمریکا-سوریه-سرخوردگی-مقامات-تصمیم-ترامپ

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir