چهاربهاران از تاثیر پذیری فرهنگ های غلط در جامعه گزارش می دهد؛

فرهنگ غلط همسایگان شرقی و تاثیر منفی و رشد مصرف پان دراستان

26 مرداد 1396 ساعت 12:20

فرهنگ وارداتی کشورهای همسایه شرقی بر میزان مصرف پان در جنوب استان و شهرستان چابهار تاثیر مستقیمی دارد.


به گزارش چهاربهاران، کشور ایران که دارای تاریخی هزاران ساله و فرهنگی غنی و سرشار كه اقوام مختلف با فرهنگ و باورهای مخصوص به خود در آن زندگی می كنند، دارای فرهنگ اسلامی نیز است که سال هاست مورد هجوم کشورهای دیگر در ابعاد مختلف قرار گرفته است.
اگر بخواهیم تعریف مختصری از واژه فرهنگ را بیان کنیم به مجموعه ای از عناصر مانند آداب و رسوم، شیوه زندگی و هر آنچه که توسط جمعی از انسان ها پذیرفته شده است فرهنگ می گویند.
قطعا همه ما هنگام قدم زدن در خیابان های شهر چابهار با دیوارهایی پوشیده شده به رنگ قرمز و یا بسته هایی حاوی مواد سبز رنگ مواجه شده ایم، البته این مواد به صورت آزادانه نیز در سطح شهر به فروش میرسد.
در حالی ماده اعتیاد آور گیاهی ناس در دسته مواد مخدر قرار نمی گیرد که این امر باعث شده قانونی برای جلوگیری از خرید و فروش این ماده مضر وجود نداشته باشد به همین دلیل خرید و فروش آن به سادگی انجام می شود.
پان، گدتکا، نسوار و موارد این چنینی سال هاست تفریح جوانان در شهرهای مختلف استان از جمله چابهار شده است.
نسوار یا ناس که در شمال افغانستان کشت و ساخته می شود چگونه توانسته در بین جوانان رواج پیدا کند و طرفداران زیادی داشته باشد، البته مصرف ناس در بین گروهای سنی و مردان و زنان نیز سال هاست رواج دارد، همچنین پان و گدتکا که بیشتر مصرف کنندگان آن مردم کشورهای پاکستان و هندوستان هستند امروز جایگاه ویژه ای در بین جوانان چابهار دارد.
چه چیزی باعث میشود که فرهنگ های غلط و منفی کشورهای دیگر مورد توجه مردم قرار بگیرد و عده ای به دام این معظلات بیفتند؟ شاید پاسخ این سوال را باید در حوزه فرهنگی هر منطقه بررسی کنیم.
کارشناس ارشد جامعه شناسی با اشاره به فرهنگ پذیری مردم در استان و شهرستان از کشورهای همسایه گفت: مردم استان سیستان و بلوچستان که مرز مشترک با کشورهای پاکستان و افغانستان دارند قطعا بده بستان های فرهنگی زیادی نیز با یکدیگر دارند که این امر طبیعی است، به جهت حضور پاکستانی ها در چابهار و داشتن مشترکات فرهنگی با مردم چابهار قطعا تاثیر گذاری پاکستانی ها در چابهار را میتوان احساس کرد، اما آیا فقط عوامل بیرونی باعث پذیرش یک فرهنگ غلط هستند؟
الهه بای در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، اظهار کرد: قطعا یکی از مهمترین عوامل، عوامل بیرونی مانند همجواری کشورها هستند اما نباید از عامل درونی یعنی خوده فرد نیز غافل باشیم، میل افراد به پذیرش و انتخاب یک فرهنگ غلط قطعا امری اختیاری است.
وی افزود: اگر جوان چابهاری به مصرف این قبیل مواد مانند پان، گدتکا و نسوار روی آورده قطعا عامل آن عدم شناخت کافی از فرهنگ سرزمین مادری بوده و این عدم شناخت باعث شده تا جوان به محض مشاهده یک رفتار غلط به تکرار آن بپردازد و از آن رفتار اشتباه تاثیر گیرد.
بای ادامه داد: برای اینکه بتوانیم با این هجمه فرهنگی که نه تنها در فرهنگ بلکه وارد حوزه سلامت افراد نیز شده است مقابله کنیم باید مردم را با مضامین فرهنگی منطقه شان آشنا کنیم.
کارشناس مسائل اجتماعی گفت: مردم بلوچ که پس از گذشت سال ها هنوز فرهنگ خود را به خوبی حفظ کرده اند و این مهم در لباس و زبان آنان کاملا قابل مشاهده است.
وی اذعان کرد: باید از طریق برگزاری فستیوال های مختلف و جشنوارهای گوناگون با مفاهیم فرهنگی و سعی در شناخت قشر جوان از آداب و رسوم اصیل خود جلوی تاثیر پذیری جوانان را از فرهنگ ها و رفتارهای ناهنجار کشورهای دیگر بگیریم.
وقتی مصرف کنندگان پان و گدتکا و نسوار در جامعه احساس حقارت و خجالت کنند و اگاه باشند که در فرهنگ سرزمین مادری آن ها مصرف این مواد هیچ جایگاهی ندارد قطعا تغییر رویه داده و شاید خیلی زود جلوی ترویج این هنجارهای اشتباه فرهنگ بیگانه گرفته شود.
انتهای پیام/


کد مطلب: 424872

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/424872/فرهنگ-غلط-همسایگان-شرقی-تاثیر-منفی-رشد-مصرف-پان-دراستان

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir