۰
چهاربهاران گزارش می دهد؛

بی هویتی مردم سیستان و بلوچستان، خطه و شناسنامه تاریخی کشور/ بن بست مردم جنوب استان در دریافت شناسنامه / وعده عملی نشده شناسنامه دار شدن فاقدین

بلاتکلیفی فاقدین شناسنامه در جنوب استان، علاوه بر اینکه زندگی را برایشان سلب کرده بلکه زن و فرزندانشان را هم در این رنج گرفتار خود کرده است.
ص
ص
 
یکی از فاقدین شناسنامه جنوب استان در چابهار به چهاربهاران، گفت: ازدواج کرده ام و دارای 2 فرزند می باشم، زن و فرزندانم دارای شناسنامه می باشند بعضی اوقات به دلیل نداشتن شناسنامه توسط نیروهای امنیتی دستگیر می شوم و مجدد به مرز پاکستان منتقل شده و با سختی و فراست زیاد به محل زندگی ام در دشتیاری از توابه چابهار برمی گردم.
 
سید محمود تن(حسینی) ادامه داد: پدرم شناسنامه دارد و فوت کرده است، در هنگام تولدم در خانه پدرم و به علت تعصبات قومی عدم خروج مادرم از منزل نتوانستم شناسنامه دار شوم.
 
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون به دلیل شرایط بد اقتصادی کشور نیازمند کار بدون دغدغه ام ولی برخی قوانین مانند آزمایش DNA برای من که تنها نوه پدربزرگم هستم چگونه امکان پذیر است، وقتی پدربزرگم 90 سال سن دارد و توان رفت و آمد به آزمایشگاه را ندارد، چگونه باید این مشکل بزرگ زندگی من حل شود.
 
وی اظهار کرد: با توجه به تاییدیه شورای دشتیاری مبنی بر بومی بودن اینجانب و ارائه مدارک در خصوص گرفتن شناسنامه، متاسفانه سختی های گرفتن سجل پایان ناپذیر شده است و آنچنان که باید و شاید فکر فاقدین شناسنامه نیستند.
 
سید محمود تن اذعان کرد: 4 ماه است که به فرمانداری چابهار مراجعه می کنم ولی گویا دیدار فرماندار هم مانند گرفتن شناسنامه مسیری صعب العبور شده است.
 
سال 93 رییس سازمان ثبت احوال کل کشور با حضور در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: با تمهیدات انجام شده و همکاری خوب مسوولان و مردم محلی تا پایان سال جاری مشکل تمامی پرونده های فاقدین شناسنامه در سیستان و بلوچستان تعیین تکلیف و این معضل بزرگ برای همیشه مرتفع خواهد شد.

ناظمی اردکانی در شورای هماهنگی ثبت احوال شهرستان نیکشهر گفته بود: در طول دو دهه گذشته مشکلات زیادی در زمینه پرونده فاقدین شناسنامه و افراد مشکوک التابعه در سیستان و بلوچستان وجود داشت که بنا داریم یک بار برای همیشه این مشکل را به سرانجام برسانیم.

وی اظهار داشت: وقتی شورای تامین یک شهرستان با همکاری شوراها، دهیاران و معتمدان محلی هویت ایرانی بودن یک فاقد شناسنامه را تایید کنند دیگر نیازی نیست او را برای گرفتن آزمایش دی ان ای که هزینه و زمان زیادی را می برد، معرفی کرد.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت بالای سیاسی و اجتماعی منطقه برای حل مشکل فاقدین شناسنامه کمک گرفت و در قالب کمیته ای متشکل از معتمدین و افراد سرشناس محلی نسبت به تایید هویت افراد اقدام کرد.
 
3 سال از وعده مسئول کشوری در تحویل شناسنامه به فاقدین می گذرد ولی متاسفانه شرایط تحویل شناسنامه راحتترکه نشده بلکه مسیری صعب العبور برای این خطه پهناور از کشور باقی مانده است.
 
انتهای خبر/
 
 
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 424817
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *