مولانا عبدالرحمن مولازهی در مراسم افتتاحیه صحیح بخاری جامعة‌الحرمین‌الشریفین چابهار:

تبلیغ توحید در راس وظایف مبلغان باید قرار گیرد/ احادیث منقول از پیامبرصل الله علیه و سلم باید صحیح و دقیق باشد

21 تير 1396 ساعت 13:46

امام جمعه اهل سنت چابهار گفت: تمامی ٱمت و همه‌ی مبلغان ابتدا باید تبلیغ توحید را دستور کار قرار دهند و پیوسته دعایمان اینگونه باشد.


به گزارش چهاربهاران، مولانا عبدالرحمن مولازهی در مراسم افتتاحیه صحیح بخاری جامعة‌الحرمین‌الشریفین چابهار ضمن تبریک به مدرسین، طلاب و خصوصا طلاب دوره حدیث اعم از برادران و خواهران اظهار کرد: سال دوره‌ حدیث همانگونه که از نامش پیدا است فقط احادیث نبوی شریف خوانده می‌شوند و تمامی لحظات همراهی با حدیث است.
وی افزود: گویا تمامی فنون به این خاطر فراگرفته شده‌اند تا صلاحیت و استعداد فراگیری حدیث حاصل شود.
مولوی مولازهی بیان کرد: مراد از حدیث، اقوال، افعال و تقاریر آن حضرت صل الله علیه وسلم و لفظ حدیث از آیه کریم «وأما بنعمة ربک فحدث» مأخوذ است. یعنی نعمت الهی را بیان فرمایید پیدا است که مشغول بودن با احادیث، کاری بس بزرگ است چون تماما همراهی و پیگیری سخنان آن حضرت (صل الله علیه و سلم)است.
امام جمعه اهل سنت چابهار ادامه داد: در فهم قرآن نیز همان فهم و برداشتی معتبر است که‌ مأخوذ از گفتار آن حضرتصل الله علیه و سلم باشد. از این رو در این سال باید اخلاص و تقوا به مراتب بیشتر شود.
ایمان شرط اصلی پذیرش اعمال انسان است
مولوی گفت: اولین حدیث اینست که‌«إنما الاعمال با النیات»پذیرش اعمال منوط به نیات است وایمان برای قبولی اعمال شرط اصلی است. در مقابل آن می‌بینیم که شرک،کفر و نفاق است که‌ اعمال را نابود می سازد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین تمامی ٱمت و همه‌ی مبلغان ابتدا باید تبلیغ توحید را دستور کار قرار دهند و پیوسته دعایمان اینگونه باشد که قلوب تمامی ما مملو از ایمان باشد و هنگام مرگ نیز پایان زندگیمان با این کلمه وایمان خالص باشد.
مولوی مولازهی افزود: در دنیای کنونی مردم برای تمامی امور سند و مدرک را ذکر می‌کنند. پس گفتار آن حضرت «صل الله علیه و سلم»باید با سند صحیح و دقیق باشد واین علم اسناد است که‌ حیثیت روایات را دقیق بیان می‌کند، اینطور نباشد که سخن هر هرزه گویی در دین داخل کرده شود و به آن حضرت«صل الله علیه و سلم»نسبت داده شود.
وی ادامه داد: در مناطق ما مدار علم حدیث هندوستان و محمد بن عبدالرحیم مقلب به شاه ولی الله محدث دهلوی است. مولانا زکریا (رحمه‌الله علیه) فرموده اند،که علومی را که‌ در منطقه ما رواج دارند، سندشان را اساتید ما از شاه ولی الله دهلوی است.
وی با اشاره به فضیلت صحیح بخاری اظهار کرد: صحیح بخاری برتری خاصی در میان کتب حدیث دارد و حتی امهات‌السنه است که‌ تمامی این مزایا به برکت اخلاص وللاهیت امام بخاری بوده است.
امام جمعه اهل سنت چابهار گفت: آورده اند که امام بخاری برای درج هر حدیث در کتابش ابتدا غسل کرده است و سپس استخاره کرده است ؛بعد آن حدیث را درج کرده است برای رفع مشکلات، به تجربه ثابت شده است که ختم صحیح بخاری بی نهایت مؤثر است.
انتهای پیام/


کد مطلب: 424743

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/424743/تبلیغ-توحید-راس-وظایف-مبلغان-باید-قرار-گیرد-احادیث-منقول-پیامبرصل-الله-علیه-سلم-صحیح-دقیق-باشد

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir