۰

رسیدن به کمال مطلوب از نتایج ماه رمضان و سی روز مجاهده با نفس است/ اصلاح نفس و ر فتارهای فردی مقدمه رسیدن به نظم اجتماعی است

سی روز ماه مبارک رمضان گذشت و امروز عید است، عید سعید فطر،عیدی که در واقع با فلسفه پیروزی انسان بر نفس بر اثر مجاهدت سی روزه و مداوم همراه با راز و نیاز و نیاشش و طهارت روح و در نهایت تسلط بر اراده گرفته می شود.
1
1
 به گزارش چهاربهاران، خداوند متعال در سوره بقره  آیه 183 در قرآن مجید هدف از روزه را پرهیزکاری عنوان کرده است: «یا ایها الذین ءامنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون :ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه که پیشینیان از شما نوشته شده تا پرهیزگار شوید.
به لحاظ جامعه شناختی با عمل به دستورات دین مبین اسلام واجرای دقیق احکامی که در باب روزه داری آورده شده است نتایج بسیار  قابل توجه ای در جامعه خواهد داشت؛ درس برابری و مساوات در جامعه، اثرات بهداشتی و کم شدن دردها وبیماریها در اثر روزه داری که به نوعی تضمین کننده سلامت در جامعه هستند؛از جمله رهاوردهای روزه داری است. دکتر (الکسیس کارل) در کتاب انسان موجود ناشناخته مى نویسد: با روزه دارى، قند خون در کبد مى ریزد و چربى هایى که در زیر پوست ذخیره شده اند و پروتئین هاى عضلات و غدد و سلول هاى کبدى آزاد مى شوند و به مصرف تغذیه مى رسند.
زدودن ناهنجاریهای اجتماعی در اثر تغییر در رفتار انسانها حاصل می شود و رفتار برگرفته از عقاید انسانهاست در نتیجه تغییر عقیده نسبت به واقعیتهای اجتماعی زمان بر و بسیار مشکل است؛اعتقاد عامل اصلی بروز رفتارهای انسانی است.
در فرهنگهای توحیدی برخی زمان ها مکان ها جایگاهی ویژه بین ما انسانها دارند ودر دین مبین اسلام روزه یکی از این ایام بسیار خاص نزد مسلمانان است، یکی از مهمترین ویژگی این زمان خاص مداومت مبارزه با خواسته های نفسانی است که همچون غبار و زنگار بر روح و قبل انسان حاکم شده است و روزه دار در طی این ایام در صدد تغییر در باورهای غلط درونی خود است.
روزه داری ابزاری است برای رسیدن به تسلط بر اراده با هدف ارزش گذاری های زندگی معنوی که دین مبین اسلام برای ما انسانها مشخص و معین کرده است.پس از گذشت این دوره زمانی و مدیریت عقیده به مرحله تغییر باورهای میرسیم، باورهایی که در صورت حفظ آن به عادات روزمره ما تبدیل خواهد شد.
انسان تا اسیر عقاید بیمار رشد یافته در درون و تمایلات نفسانى باشد نمیتوان انتظار خوشبختی و رستگاری برای  سعادت و فلاح وی داشته باشد ، چرا که هوا و هوس ها و دل بستگى ها و وابستگى ها باعث قید و بند و اسارت وبردگی انسان خواهد شد. تمایلات نفسانى، دشمن باطنی و درونی  انسان اند و غلبه بر این دشمنان سرکش، بسیار مشکل تر از غلبه بر دشمن خارجی و بیرونی انسان است.
انتهای پیام/
دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 424673
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *