۰

همسایه نگین شرق کشور در عطش می سوزد/ تشنگی مردمان روستا به بهای حفظ گونه جانوری!

خشکسالی های چند سال اخیر کشور بخصوص در استان تفتیده سیستان وبلوچستان، محرومیت مضاعفی را بخصوص برای کشاورزان و دامداران به بار آورد.
12
12
به گزارش چهاربهاران، دشتیاری یکی از بزرگترین دشتهای ایران با حدود 460 روستاست که دارای قدمتی کهن و چند هزار ساله دارد، شغل اکثر مردم این مناطق کشاورزی است وبالطبع آب مایه حیاتی زمین و معاش آنهاست.
بر همین اساس چندین سد در این مناطق از سالهای دور در این مناطق پیش بینی واحداث شده است از جمله این سدها می توان به سد پیشین وسد زیردان اشاره کرد، این دو سد از جریان آب فصلی رودخانه سرباز و کاجو آبگیری می شوند وبه لحاظ حجم ذخایر در  فصول پر باران می توانند آب زمینهای مجاور بسیاری را تامین کنند.
عدم توزیع نامناسب آب در این مناطق جدای از بی عدالتی در توزیع آب و تحت تاثیر قرار دادن وضعیت معیشتی مردم موجبات مهاجرت گسترده مردم را به بندر چابهار و حاشیه آن را فراهم می کند.
محمد نبی جدگال از اهالی روستای پلان با انتقاد از مسئولین ذیربط و نحوه توزیع آب اظهار کرد: آب اشامیدنی روستای پلان و اکثر روستاهای مجاور از جمله روستاهای دمپگ، نلیت، پت، شهبک زهی، سه روستا کرگی ها، جادزهی، دوراهی پلان، نوبندیان وصدها روستا دیگر، از طریق  لوله آبی که از سد شیرگواز به شهرستان چابهار وصل است  تهیه می شود.
کشاورز چابهاری افزود: یک سال قبل که حجم آب پشت سد پیشن بسیار کم شده بود آب خط لوله شیر گواز به چابهار  قطع شد ولی الحمدالله امسال با بارندگی ها سال قبل و بهار امسال حدود 20 متر آب دارد این در حالی است که مردم این روستاها با هوای 48 درجه ای در ماه مبارک رمضان از نبود آب رنج می کشند.
یکی از ساکنین منطقه دشتیاری در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: بی آبی در حالی در روستاهای اسلام آباد بالا، اسلام آباد پایین، باهوکلات، ککسوچ، گبولانی، نلینت ها، کهیری و نوک آباد رخ میدهد که “سدپیشین” دارای آب است و جالب اینکه تمساح های کشاری و ریکوکش در آب های زلال که از سد پیشین برایشان سرازیر میشود آب تنی می کنند (رها سازی آب با دستور محیط زیست انجام میشود) و مردم روستاهای فوق در حسرت ٢٠لیتر آب سالم مانده اند.
 پیر محمد کوسه با گلایه از نبود فرد و مسئول پاسخگو بیان کرد: با مراجعه ما به سازمان آب بی نتیجه است، رئیس سازمان آب می گوید میزان حجم ذخیره آب پشت سد به مقداری است که برای تامین آب روستها کافی می باشد و ولی مشکل اساسی  برای رها سازی آن در  لوله پمپ های لوله هستند که این برعهده سازمان آب و فاضلاب روستایی است که باید پمپ هارادرست کند.
وی افزود: شش ماه است سد آب دارد پمپ های لوله را کسی درست نمی کند به این دلیل اداره آب و فاضلاب روستایی پمپ ها را درست نمی کند چون بوجه تانکرآب های روستاها قطع می شود و بوجه ای به این اداره نمی رسد.
 کشاورز روستایی خاطرنشان کرد: در این زمان هرکس به فکر خویش است مسئولین به فکر مردم نیستند نمی دانند مردم روستاها چه زجری از نبود آب می کشند نه فرماندار شهرستان چابهار نه نماینده مجلس عبدالغفور ایرانژاد ونه بخشدارها جوابگو مردم روستاها نیستند که مشکلات مردم را حل کند در این ماه مبارک رمضان مردمان با دهان روزه از نبود آب روزهای سختی را سپری می کنند.
اما این بی‌توجهی مسئولان آب و فاضلاب روستایی، به گفته مسئولان محلی جان هزاران نفر را در تابستان‌ها تهدید می‌کند. افزایش آمار بیماری‌های عفونی و روده‌ای یکی از این تهدیدهاست.
سالانه افراد زیادی در روستاهای این شهرستان به دلیل نبود شبکه آب روستایی و استفاده از آب غیربهداشتی قنات و رودخانه، به بیماریهای عفونی و واگیردار مبتلا می‌شوند.
به عبارتی به دلیل استفاده ساکنین سه هزار روستا در جنوب استان از آب شرب ناسالم، بیماری‌های عفونی و روده‌ای جان هزاران نفر را تهدید می‌کند و بهتر است مسئولان تدبیری بیندیشند تا مانند سال های گذشته چندین نفر به دلیل وبا در استان جان خود را از دست ندهند.
انتهای پیام/
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 424318
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *