۰

سيستان و بلوچستان قطب پرورش شتر در كشور

رئيس سازمان جهاد كشاورزي سیستان و بلوچستان گفت: سيستان و بلوچستان با داشتن نيمي از جمعيت شتر ايران قطب پرورش اين دام در كشور است.
33
33
به گزارش چهاربهاران، رضا نجفی افزود: از مجموع حدود 150 هزارنفر شتر در كشور 75 هزار نفر در اين استان نگهداري مي شود به همين دليل سيستان و بلوچستان در پرورش شتر رتبه اول كشور را به خود اختصاص داده است و قطب پرورش اين دام در ايران محسوب مي شود.
وی بیان کرد: در راستاي اجراي سند توسعه پرورش شتر و با هدف ساماندهي، هويت دار كردن و اجراي برنامه اصلاح نژاد شتر و كنترل قاچاق بيش از 30 هزارنفر شتربومي استان با تخصيص بيش از 15ميليارد ريال اعتبار پلاك كوبي شده است.
نجفی با بيان اين كه سال گذشته بيش از 2 هزار و 700 تن گوشت شتر در استان توليد شد ادامه داد: 6 هزار و 700 نفر شتر بومي سيستان و بلوچستان به صورت زنده به استان هاي يزد، اصفهان، قم و خراسان رضوي حمل شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین در ادامه با اشاره به تدوین سند پرورش شتر در استان گفت: سند توسعه پرورش شتر استان با توجه به ظرفیت بالای منطقه تدوین شده است.
نجفی افزود: این سند با هدف استفاده مطلوب و مفید از ظرفیت های موجود سیستان و بلوچستان در زمینه تولیدات شتر و ساماندهی پرورش شتر شیری و تولید شیر آن به عنوان یک محصول ارگانیک و هدایت بخشی از شترهای جوان به واحدهای پرواربندی برای پروار و تامین بخشی از گوشت قرمز مورد نیاز بازار تدوین شده است.
وی ادامه داد: بر اساس این طرح  جایگاه های بهداشتی سنتی و مراکز جمع آوری شیر در مناطق مستعد پرورش در سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مهمترین بخش و اعظم نیاز گوشت شتر در کشور از این استان وارد بازار می شود.
نجفی بیشترین علت تلفات شتر را زاد و ولد این حیوان در بیابان های عنوان کرد و گفت: در این راستا نیز طرحی برای ساماندهی ارائه شده تا از تلفات شتر در بیابان ها جلوگیری شود.
این مسئول برای جلوگیری از تلفات و سوانح جاده ای که بعلت تردد این حیوان در جاده ها اتفاق می افتد نیز بیان داشت: ایجاد پلاک های شبرنگ طرح دیگری است که ارائه داده ایم تا به گردن شترها آویزان شود که در صورت به تصویب رسیدن این مهم نیز به اجرایی می شود.

انتهای پیام
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 424275
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *