۰
پاسخ رئیسی به شبهه رئیس‌جمهور حقوقدان:

آستان قدس ۳۰ سال است با دستور امام از پرداخت مالیات معاف است/ مالیات بر ارزش‌افزوده را همواره پرداخت کردیم/ ۴ برابر مالیات ممکن به فقرا کمک کردیم

درحالی رئیس‌جمهور حقوقدان، حجت‌الاسلام رئیسی را که کمتر از ۲سال است ریاست آستان قدس رضوی را برعهده دارد به عدم پرداخت مالیات متهم می‌کند، که ۳۰ سال است مطابق دستور امام و رهبری،‌ آستان قدس به دلیل اینکه اموالش «وقف» یا «نذر» است، از پرداخت مالیات معاف شده است.
4
4
به گزارش چهاربهاران، حسن روحانی روز گذشته در جمع حامیان خود در سخنانی با کنایه به حجت‌الاسلام رئیسی، رقیب انتخاباتی‌اش گفت: «می‌گویند مالیات بدهید، اما کسی نیست بگوید در آن جایی که شما مدیریت می‌کنید، آیا تا کنون مالیات داده‌اید؟»
هرچند این سوال برای مردمی که اطلاعات حقوقی دقیقی ندارند سوال بجایی می‌تواند باشد اما از سوی رئیس‌جمهوری که خودش را حقوقدان می‌داند به نظر نمی‌رسد پاسخ این سوال را در اختیار نداشته باشد.
اما در همین رابطه حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس تولیت آستان قدس رضوی چندی پیش در گفت‌وگویی به این شبهه، پاسخ داد.
رئیسی در این برنامه عنوان کرد: حدود 30 سال پیش و در سال‌های ابتدایی انقلاب، مرحوم واعظ طبسی، تولیت سابق آستان قدس در همین رابطه شرحی برای حضرت امام(ره) نوشتند مبنی بر این که تمام اقتصاد این مکان بر دو پایه نذر و وقف است، یعنی تمام گردش اقتصادی آستان ریشه‌اش یکی از این دو مورد است.
وی افزود: حضرت امام نیز با دست‌خط خودشان نوشتند آستان قدس رضوی و شرکت‌های وابسته مالیات ندهند و آن را برای زائران و فقرا هزینه کنند. این موضوع برای 30 سال قبل است و این رویه از همان زمان آغاز و ادامه دارد.
تولیت آستان قدس رضوی همچنین تاکید کرد: تمام شرکت‌های وابسته وقف هستند و منشأ تمام شرکت‌های اقتصادی نذر و وقف است، هیچ شرکتی در آستان قدس وجود ندارد که موقوفه نباشد.
وی تصریح کرد: من از زمان آمدن به آستان قدس، برای مقام معظم رهبری نامه نوشتم که تکلیف شرعی در این موضوع چیست، ایشان فرمودند همان که نظر امام لحاظ شود، به علاوه آن که دو مالیات ارزش افزوده و مالیات تکلیفی نیز پرداخت شود.
رئیسی در ادامه گفت: ما در آستان قدس، مانند همه جاهای دیگر مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنیم و حتی 3 الی 4 برابر مالیات پرداختی به فقرای سراسر کشور کمک می‌کنیم، برای آن‌ها مسکن تهیه می‌کنیم، طعام به آن‌ها می‌دهیم.
تولیت آستان قدس رضوی همچنین تشریح کرد: ما حساب‌وکتاب تمام کارهایی که انجام شده را داریم و حتی به مردم اعلام می‌کنیم که در صورت عدم معافیت مالیاتی چقدر ممکن بود به آستان قدس مالیات تعلق بگیرد و ما چندین برابر آن را به فقرا کمک کردیم که در عمل کمک به دولت نیز محسوب می‌شود چرا که وظیفه دولت بوده و ما در آستان قدس آن را انجام دادیم.
به گزارش فارس، سوالی که در این میان به ذهن می‌رسد این است که آیا رئیس‌جمهور از این دستور امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بی‌خبر بوده است؟ چرا پیش از ورود حجت‌الاسلام رئیسی به صحنه انتخابات، رئیس جمهور چنین موضوعی را مطرح و پیگیری نکرده بود؟ مگر در زمان تولیت سابق چنین روالی برقرار نبود، پس چرا روحانی به مرحوم طبسی چنین ایرادی را وارد نمی‌کرد؟ چرا رئیس جمهور چنین مطالبه‌ای را مبنی بر پرداخت مالیات از دیگر آستان متبرک(مانند تولیت حرم امام خمینی) ندارد؟ چرا روحانی این موضوع را در جمع هواداران خود و مقابل دوربین‌ها بیان کرده و تاکنون از چهارچوب قانونی وارد نشده است؟
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 424138
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *