۰
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان خبر داد

بنادر صحار و چابهار به هاب موادغذایی منطقه تبدیل می شوند

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان از مطرح شدن پیشنهاد تبدیل بندر صحار و بندر چابهار به هاب مواد غذایی منطقه خبر داد و خواستار حضور سرمایه گذاران استان سیستان و بلوچستان در این پروژه شد.
12
12
به گزارش چهاربهاران، ضرابی در نشست کمیسیون روابط خارجی استانداری سیستان وبلوچستان با اشاره به توانمندی های این استان و دسترسی آن به آبهای آزاد و بندر صحار گفت: با توجه به نوع روابط ایران و عمان، می توان از این کشور به عنوان دروازه ورود کالاهای ایرانی به دنیا یاد کرد.
وی ضمن اشاره به مزیت های کشور عمان و رفتار متفاوت این کشور نسبت به همسایگانش در مقابل ایران به ویژه در مناقشه های هسته ای، گفت: روابط تجاری ایران و عمان سابقه ای طولانی دارد. نزدیکی و تسهیلاتی که عمانی ها برای تجار ایرانی در نظر گرفته اند، فرصت مغتنمی است که باید از آن بهترین بهره را ببریم.
ضرابی گفت: در همین مدت کوتاه که از راه اندازی اتاق مشترک ایران وعمان می گذرد، اقدامات بسیار خوبی انجام شده که شرایط را برای تجارت با عمان برای بازرگانان ایرانی آسان تر کرده است. وی از برقراری خط مستقیم بین بندرعباس و بندر صحار، تسهیل صدور ویزا برای بازرگانان دارای معرفی نامه اتاق مشترک، تسهیل ثبت شرکت فعالان اقتصادی ایران در مناطق آزاد صحار، دوقوم و مسقط، حل مشکل گشایش ال سی و نقل و انتقال پول و اموری از این دست به عنوان اقدامات اتاق مشترک با همکاری سفارت ایران، سفارت عمان و سازمان توسعه تجارت یاد کرد. وی عمان را محل مناسبی برای صادرات کالا به کشورهایی دانست که به دلایل سیاسی هم اکنون امکان صادرات به آنها را نداریم.
رئیس اتاق مشترک ایران وعمان با تاکید بر سرمایه گذاری های فراوان عمان در بخش بنادر و با نگاه به انعقاد تفاهم نامه های مختلف این کشور با سایر نقاط جهان، تصریح کرد: عمان می تواند در ارتباط با ایران به عنوان جایگزین مناسب سایر کشورهای حوزه خلیج فارس در نظر گرفته شود، همچنین با توجه به اینکه بنادر ایران در هرمزگان و سیستان و بلوچستان کمترین فاصله را با بنادر عمان دارند، تاسیس پایانه های صادراتی در این دو استان می تواند بسیار در رونق بازرگانی کشور تاثیر گذار باشد.
ضمن اینکه تفاهمنامه عشق آباد برای دستیابی کشورهای آسیای میانه به آ ب های آزاد بین ازبکستان،  ترکمنستان، عمان و  ایران چند سال پیش به امضا رسیده که در این راستا بندر چابهار با پیوستن به خطوط ریلی کشور می تواند به عنوان محوریت این تفاهمنامه نقش کلیدی را بازی کند و زمینه را برای تحول اقتصاد استان سیستان وبلوچستان وکشور مهیا سازد. 
ضرابی از پیشنهاد تبدیل بندر صحار و بندر چابهار به هاب مواد غذایی منطقه خبر داد که قرار است براساس آن با سرمایه گذاری بخش خصوصی، مواد غذایی ایران در این دو بندر فرآوری شده و به سایر کشورهای منطقه صادر شود.
وی افزود: تهیه نقشه راه برای عملیاتی کردن این پیشنهاد به عهده اتاق مشترک ایران و عمان است که در این مسیر همکاری اتاق زاهدان، منطقه آزاد چابهار و مقامات استان سیستان و بلوچستان اهمیت زیادی دارد.
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 423639
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *