۰
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان خبرداد:

اعمال تسهیلات بندری و معافیت ها در چابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از اعمال 30 درصد تخفیف برعوارض بندری کشتی های کانتینری نسبت به دیگر بنادر ایرانی، تسهیلات بندری و معافیت ها در بندر چابهار خبر داد.
22
22
به گزارش چهاربهاران، بهروز آقایی از اعمال تسهیلات بندری و معافیت ها در بندر چابهار خبر داد و گفت: 30 درصد تخفیف برعوارض بندری کشتی های کانتینری نسبت به دیگر بنادر ایرانی، 30 درصد تخفیف بر هزینه حمل و جابجایی (THC) نسبت به دیگر بنادر ایرانی و تخفیف پلکانی بر اساس حجم به هزینه THC خطوط لاینر از جمله این تسهیلات محسوب می شود.
وی افزود: باتوجه به سیاست اتخاذ شده برای توسعه بندر شهید بهشتی، به طور قطع و به زودی یک تحول عظیم سرمایه گذاری دربخش های خصوصی منطقه چابهار و شرق کشور را شاهد خواهیم بود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به پتانسیل های ترانزیتی بندر چابهار اظهار داشت: انعقاد توافقنامه سه جانبه ایران- هندوستان - افغانستان موید تمرکز کشورهای منطقه بر محوریت ترانزیت از مسیر چابهار است.
بهروز آقایی ادامه داد: بندر چابهار پل دسترسی کشورهای عضو IORA به CIS و اقتصادی ترین مسیر انتقال کالا و مسافر بین اعضای IORA و افغانستان و کشورهای آسیای میانه محسوب می شود.
به گفته وی، بدلیل کمتر بودن مسافت جاده ای و دریایی ، ترانزیت کالا از بندر شهید بهشتی چابهار به افغانستان و کشورهای CIS جزء اصلی ترین و مهمترین پتانسیل های ترانزیتی بندر چابهار است.
وی با اشاره به اینکه بزرگراه چابهار- میلک- زرنج- دلارام مسیر IORA را به بازار افغانستان فراهم می کند، اذعان داشت: علاوه بر این بزرگراه چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد مسیر IORA را به بازار کشورهای آسیای میانه متصل می کند.
آقایی خاطرنشان کرد: بندر چابهار از پتانسیل های ترانشیپی بسیار بالایی برخوردار است به گونه ای که ترانشیپ کالا ‌مهمترین مزیت جغرافیایی بندر چابهار محسوب می شود.
وی اذعان داشت: بندر چابهار به دلیل کوتاهی مسافت از مسیرهای اصلی دریانوردی در مقایسه با سایر بنادر حاشیه دریای عمان و خلیج فارس از موقعیت ترانشیپی بهتری برخوردار است و مطمئنا این بندر در آینده ای نزدیک مسیر خطوط کشتیرانی لاینری با بهره گیری از مزیتهای چابهار را در برنامه دارد.
آقایی تاکید کرد: همچنین تخفیف هزینه انبارداری( 75 درصد برای کانتینرهای وارداتی و 87.5 درصد برای کانتینرهای صادراتی) 30 درصد برای جابجایی و انبارداری در مقایسه با دیگر بنادر ایرانی و 30 درصد تخفیف بابت مابه التفاوت هزینه از دیگر تسهیلات و معافیت های اعمال شده در بندر چابهار است.
وی به ظرفیت های بالای بندر چابهار اشاره کرد و گفت: باتوجه به سیاست توسعه ای در بندر شهید بهشتی به طور قطع به زودی یک تحول عظیم سرمایه گذاری بخش های خصوصی در منطقه چابهار و شرق کشور را شاهد خواهیم بود.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر این اساس بندر شهید بهشتی چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و منحصر به فردی که دارد در توسعه محور شرق و ایجاد موقعیت های ترانزیتی برای کشور نقش کلیدی ایفا خواهد کرد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، امکان پهلوگیری بزرگترین کشتی های تجاری را که در سایر بنادر داخلی قابلیت پذیرش وجود ندارد را فراهم می کند به طوری که این بندر با عمق حوضچه و کانال 16.5 متر در آب جزر، می تواند نقطه عطفی برای بنادر داخلی و خارجی منطقه رقم زند.
آقایی اعلام کرد: در حال حاضر دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی چابهار دارای ظرفیت دو نیم میلیون تن تخلیه و بارگیری با ضریب اشغال 30 درصد در سال هستند که این میزان با اتمام فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی در آینده نزدیک به هشت و نیم میلیون تن افزایش یافته بطوری که همین زیرساخت ایجاد شده قابلیت بهره برداری تا 15 میلیون تن را خواهد داشت.
وی در پایان یادآور شد: میزان بهره برداری و جابه جایی کالا با اتمام طرح های توسعه ای در بندرچابهار تا این بندر به ظرفیت بیش از٨٥ میلیون تن در سال نیز خواهد رسید.
انتهای پیام/
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 423619
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *