۰
تحلیل روانشناختی و جامعه شناختی حادثه خودکشی دانشجوی چابهاری؛

گسست دینی و یاس فلسفی دانشجویان وگرایش به خودکشی

با نگاه اجمالی به نظریات مهم روانشناختی وجامعه شناختی میتوان دریافت یاس فلسفی و قطع رابطه بین فرد وجامعه و سست شدن باورهای دینی فرد را مستعد برای خودکشی می کند.
56
56
عضو انجمن علمی دانشگاه چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، خودکشی را جز آسیبهای مهم فردی و اجتماعی دانست و اظهارکرد: خودکشی به طور متوسط در میان معتادان و بیماران روانی و افراد روان پریش بیشتر است.  به عبارت دیگر فرد خودکش بر این باور است که در زندگی به اهداف و امیال خود نرسیده و زندگی مفهوم خود را از دست داده است و مرگ بهتر از آن قلمداد میشود.
اربابی با ذکر نظریات مهم جامعه شناختی تصریح کرد: "امیل دورکیم" در اثر معروف خود به نام خودکشی، آنرا پدیده ای اجتماعی به شمار می آورد.  در این تحلیل تمرکز بر روی پژوهش های کمی خودکشی است حال آنکه خودکشی شناسان دانش خود را از منابع متفاوت زیادی بدست می آورند، علاوه بر این رمان نویسانی همچون هرمان ملویان و لئوتولستوی و همین طور نویسندگانی مانند ویرجینیا وولف و سیلویا پلات که خودشان را کشته اند, بینش هایی درباره ی خودکشی فراهم کرده اند.
وی نوع خودکشی اخیر را ناشی از افسردگی همایند دانست و تاکید کرد: در این اتفاق ناگوار که در خوابگاه دانشگاه دریانوردی چابهار رخ داده تنها دلیل وقوع آنرا میتوان افسردگی همایند دانست چرا که  این عامل از جمله دلایل خودکشی های شایع است؛ دلیل تشخیص افسردگی همایند در این جوان براساس اطلاعات بدست آمده وجود احساسات بی ارزش و افکار تکرار شونده درباره ی مرگ یا خودکشی است که احتمالا در بیشتر ساعات روز دست کم به مدت دو هفته وجود داشته است.  جوان در دهه ی 20 زندگی خود به سر میبرده است یعنی حساس ترین دوران زندگی که یک انسان میگذراند.
اربابی خاطر نشان کرد: میزان سروتونین در این دوران با ابتلا به افسردگی مرتبط به نظر میرسد چرا که پژوهش ها حاکی از آن   بین سروتونین و خودکشی ارتباط وجود دارد و سطوح پایین سوخت سازه اصلی سروتونین  است که در کسانیکه به خودکشی زده اند دیده شده است.  بنابراین مطمئنا میزان پایین سروتونین در طی روزهای اخیر و مخصوصا ساعات پایانی تصمیم نهایی خودکشی را قطعی کرده است.
کارشناس روانشناسی از  جنسیت به عنوان عوامل موثر بر خودکشی یاد کرد گفت: با توجه به یافته ها میزان خودکشی مردان در مقایسه با زنان 4 برابر بیشتر است.  جنسیت مرحوم نیز مذکر بوده و اثباتی دیگر بر این نکته است.  وی از طریق حلق آویز کردن به زندگی خود پایان داده راهی که اکثریت قربانیان مرد خودکش برمیگزینند.
وی بیان کرد:  همچنین وی دچار نوعی خلاء اجتماعی بوده و خود را تنها,  بی هویت و دچار سرخوردگی شدید می پنداشته و مطالعه ی کتاب بوف کور صادق هدایت نیز بر این احساسات خطرناک و مستعد خودکشی دامن زده و شدت آنها را بیشتر کرده است.  چرا که.گفته ها نشان دهنده ی این است ک مرحوم روز قبل از حادثه این کتاب را مطالعه میکرده است.
عضو انجمن علمی روانشناسی اظهار کرد: اینکه چه میزان از این کتاب را خوانده مشخص نیست اما انگیزه و هدف دانشجوی فوت شده  از خواندن این کتاب مشخص است زیرا کتاب بوف کور سراسر حاوی مضامینی است که احساس یک عاشق را پس از, از  دست دادن معشوق به صورتی تلخ اما به نظر کمی واقع گرایانه و در عین حال بسیار خطرناک برای چنین فرد افسرده ای بیان میکند.  میتوان گفت که وی بدنبال توجیهی برای این تصمیم خود بوده و بوف کور را به عنوان مدافعی از افکار خود میپنداشته است چون احساسات روانی بوف کور مانند خود او بوده و راوی کتاب مانند خود او معشوق را از دست داده و مرگ را راه رهایی میداند و دیگران را به خاطر درک نکردن احساساتش بیگانه میخواند.
وی باتکیه براندیشه های دورکیم خاطر نشان کرد: یکی از دو اصل خودکشی,همبستگی خودخواهانه است که در این جوان تشخیص داده میشود. فرد در همبستگی خودخواهانه به چیزی جز خودش فکر نمیکند.  انتظار میرود فرد علاوه بر داشتن کمترین حد سروتونین  , در بالاترین حد همبستگی خودخواهانه نیز قرار داشته و با خودکشی نقش عاشقی را که به خاطر معشوق خودکشی میکند به خوبی ایفا کرده است.
وی ادامه داد:حادثه در مکانی خلوت و به دور از شلوغی سایر دانشجویان رخ داده که نشان از عزم راسخ آن جوان  برای رهایی از زندگی است.  استفاده از طناب برای حلق آویز کردن خود روشی است که مرگی خاموش را به ارمغان می آورد.  آن هم برای شخصی که مدت ها افسرده بوده و با عناوین مختلف وضعیت روحی نامتوازن خود را نشان داده لاکن در این بین فرد هوشیاری نبوده است تا به این علائم خطر توجه کند و درصدد جلوگیری از این اتفاق دلخراش برآید.
اربابی تصریج کرد:جای تامل دارد که جوانی بیست و چند ساله طی مدتی افسرده شده, به تدریج از دیگران فاصله گرفته و به قول معروف در لاک خود فرورفته,  آرام آرام مثل شمعی در افکار پوچ و ناامید کننده و سرشار از نابودی و رهایی غرق شده بی آنکه کسی بفهمد.
وی گسستن از باورهای دینی را عامل موثری بر گرایش به خودکشی دانست و بیان کرد:  از جمله موارد دیگر داشتن اعتقادات ضعیف است بنابراین میتوان گفت وی خودکشی را که بدترین نوع مرگ و گناهی بزرگ و نابخشودنی است را به راز و نیاز با خداوند و طلب یاری از او و صبر و بردباری ترجیح داده است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 423573
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *