چهاربهاران گزارش می دهد؛

محرومیت 200 روستای جنوب شرق کشور از آب شرب بهداشتی/ سدهای پرآب، زمینهای خشک و لوله های خالی از آب

16 آذر 1395 ساعت 10:45

بیش از 200 روستای بخش دشتیاری نواحی چابهار فاقد لوله کشی آب شرب هستند، گویا مسؤلین مربوطه جمله آب را که زندگی از آن سرچشمه می گیرد در صفحات نخست کتاب فارسی اول دبستان خود فراموش کرده اند.


به گزارش چهاربهاران، دشتیاری یکی از مناطق مهم در چابهار است که خاکی حاصلخیز و زرخیز دارد، منطقه دشتیاری منطقه‎ای وسیع است که از قدیم‎الایام تنها محل ارتزاق مردم صبور و بی‌ادعای بوده است وزنده بودن دشتیاری وابسته به جریان آب رودخانه کاجو است
بیش از دویست روستای بخش دشتیاری نواحی چابهار فاقد لوله کشی آب شرب هستند، گویا مسؤلین مربوطه جمله آب را که زندگی از آن سرچشمه می گیرد در صفحات نخست کتاب فارسی اول دبستان خود فراموش کرده اند.
از افتتاح سد زیردان در تیرماه سال 1390 تاکنون تمامی آب باران‌های فصلی در پشت این سد ذخیره و در حال تبخیر است ولی متاسفانه مردم و طبیعت خشک دشتیاری حق استفاده از آن را ندارند و در گرمای 45 تا 50 درجه تابستان آب سد بخار می‌شود و هیچ سودی برای مردم منطقه ندارد، در حال حاضر به خاطر عدم اجرای خط انتقال پایین دست برای شرب و کشاورزی آب هیچ گونه استفاده‎ای برای مردم منطقه ندارد و کشاورزی که تنها شغل مردم و منبع امرار معاش بود از بین رفته است.
 

نماینده مردم چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند در جمع نماز گزاران عید سعید فطر امسال گفته بود فقط با لوله کشی چهارده کیلومتری میتوان بیش از دویست روستای بخش دشتیاری را از آب لوله کشی سالم برخوردار ساخت ولی بعد از گذشتن چند ماه تاکنون این چهارده کیلومتر لوله کشی انجام نشده است.
عبدالغفور ایرانژاد آیا این مردم که به شما رأی داده اند ارزش آن را ندارند که در مجلس شورای اسلامی مشکلشان را به گوش مسؤلین کشوری برسانید تا اگر بحث های مالی در میان است بودجه مصوب شود و اگر بودجه ای مصوب شده چرا تاکنون اجرایی نشده است.
درحال حاضر مردم کم درآمد و حتی بی درآمد روستا که بعضٱ با پول یارانه زندگی می کنند هر هفته باید ۵۰هزار تومان هزینه آب تانکر خریداری کنند و از همین آب برای حمام، شست و شوی و نیازهای خود استفاده می کنند آیا با این وضعیت مشکلات بهداشتی بوجود نمی آید؟ مسلما نرخ افزایش بیماری و امراض در بین مردم این منطقه داری درصد بالاتری می باشد.
 

بخشدار دشتیاری در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران گفت: دشتیاری داری لوله کشی آب شرب نیست به طوریکه چند روستای پرجمعیت در محدوده سد پیشین با جمعیتی بالغ بر۱۲ هزار نفر به وسیله راهسازی مسیر آب نخری از این سد برای مصرف آب پشتیبانی شده اند که خود غیربهداشتی می باشد.
ابابکر بلوچ ادامه می دهد: ۳۷روستای دیگر در پایین دست سد پیشین به وسیله تانکر آب رسانی می شوند که هزینه آب را نیز خودشان پرداخت می کنند و با این شرایط امسال بعد از تشکیل ستاد بحران آب در فرمانداری چابهار مقرر شد ادارات کمک کنند ولی متاسفانه هیچکدام تاکنون کمک مالی نکرده اند.
آصف تارک ساکن روستای هزانی بالا می گوید: روستای ما و همه دهکده های همجوار فاقد لوله کشی آب شرب هستند به طوریکه هر چهار روز ۶۰هزار تومان آب از تانکرهای کامیونی که به روستا می آیند برای پر کردن مخازن آب خانگی خود پرداخت می کنند و کمبود آب کافی مشکلات بهداشتی زیادی برای روستا بوجود آورده است.
بخشدار دشتیاری افزود: روستای بریس با جمعیتی بالغ بر ۵هزار نفر فاقد لوله کشی آب است و با آب شیرین کن خصوصی در روستا، نیازهایشان تأمین میشود این در حالیست که این روستا پیشینه تاریخی بالایی دارد و همچنین بدلیل ساحلی بودن آن جزو روستاهای هدف گردشگری می باشد.
وی بیان کرد: روستای باهوکلات با در نظر گرفتن ۱۵ لیتر آب برای هر نفر تامین نیاز می شود که برای شست شو بسیار کم است و چاههای آب نیز دارای افت فشار می باشد و مشکل آب دشتیاری اصلا حل نشده است.
 

آصف تارک ساکن روستای هزانی بالا گفت: رئیس آب و فاضلاب روستایی به ما وعده داد که اگر چاه بزنید هزینه لوله کشی به مبلغ ۴ میلیون را پرداخت می کند و همه مردم روستا اقدام به حفرچاه کردند و بعد از آن به وعده خود عمل نکرد و گفت لوله را هم خودتان بزنید زیرا پول نداریم.
بلوچ در خصوص ۱۴ کیلومتر لوله گذاری برای ۲۰۰روستا می گوید: اگر ۱۴ کیلومتر لوله گذاری از سد زیردان انجام شود تنها بخشی از روستاهای بخش پلان تحت پوشش قرار می گیرند و مشکل آب دشتیاری حل نخواهد شد.
تارک نیز در این خصوص اظهار کرد: تاکنون هیچگونه لوله کشی آب در دشتیاری صورت نگرفته بطوریکه روستاهایی از قبیل هزای بالا تاج مهد بازار، گارکندی، مهدزهی، هزانی پایین، عیدوبازار، گندو، رانک، چیلر، رادو، للوبازار، جادزهی، شهرستان، پتیان بازار، فقیرزهی، جماعت زهی...والاغیره در بخش دشتیاری هیچگونه لوله کشی آب در آنها انجام نشده و آب مصرفی خود را با تانکر خریداری می کنند.
گزارش از حامد کیخا
انتهای پیام/


کد مطلب: 423559

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/423559/محرومیت-200-روستای-جنوب-شرق-کشور-آب-شرب-بهداشتی-سدهای-پرآب-زمینهای-خشک-لوله-های-خالی

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir