۰
کارشناس برنامه ریزی شهری؛

نتيجه حاشيه‌نشينی، احداث سكونتگاه‌های غيررسمی است

حاشیه نشینی یك پدیده اجتماعی است و این پدیده اختصاص به عصر خاصی نداشته و ریشه در ادوار و اعصار گذشته دارد و هم در كشورهای توسعه یافته و هم در كشورهای در حال توسعه وجود داشته است. كشور ایران نیز از این پدیده مصون نمانده چون قشر عظیمی از این حاشیه نشینان مهاجرین روستاها یا شهرهای كوچك هستند.
2
2
به گزارش چهاربهاران، می توان حاشیه نشین را به كسانی اطلاق كرد كه در محدوده فضایی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر حضور و سكونت دارند ولی نحوه اسكان و معیشت آنها از جامعه شهری كاملا متمایز است.
دكتر معصومه حافظ رضازاده كارشناس برنامه ریزی شهری در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: حاشیه نشینان كسانی هستند كه در محدوده اقتصادی شهر زندگی می كنند ولی جذب نظام اقتصادی و اجتماعی نشده اند.
به گفته وی شهر زاهدان نیز به لحاظ توسعه فیزیكی روز افزون خود دچار این مشكل و پدیده حاشیه نشینی شده است.
حافظ رضازاده تصریح كرد: نتیجه حاشیه نشینی، احداث سكونت های غیر رسمی در زاهدان است كه جاذبه شهرنشینی و رفاه شهری این افراد را از زادگاه خویش كنده و به سوی بازارهای كار می كشاند.
وی بیان كرد: یكی از اساسی ترین كارها برای مقابله با پدیده حاشیه نشینی و روی آوردن به شهرگرایی مدرن كنار گذاشتن طرح قدیم جامع شهری زاهدان است كه این طرح جامع در سال 75 نوشته شده كه اكنون در طرح جدید باید محدوده و حریم شهر تعیین شود و براساس نرخ جمعیت كاربری های شهری، تخصیص یابد.
كارشناس برنامه ریزی شهری در ادامه اظهار كرد: به لحاظ گسترش توسعه فیزیكی شهر زاهدان باید كاربريهای جدید را در اختیار واحدهای مختلف قرار دهیم.
وی اضافه كرد: یكی دیگر از راههای مبارزه با پدیده حاشیه نشینی شهر زاهدان ایجاد كمربند سبز است كه با احداث این كمربند سبز حریم و محدوده شهر مشخص می شود و از نشر و توسعه فیزیكی بی مورد شهر جلوگیری می شود.
وی در رابطه با حاشیه نشینی می گوید كمی درآمد خانوارها و بالابودن بهاء زمین و هزینه ساخت و ساز و گرانی اجاره بهاء، مهاجرت، فقدان منطقه بندی و كاربری نامناسب زمین در شكل گیری پدیده حاشیه نشینی نقش عمده ای را ایفا می كنند.
رضازاده بيان كرد: عمده ترین نماد جهانی حاشیه نشینی سیمای نامطلوب آن است كه وجدان آدمی را می آزارد، ساختمان های تخریب شده و فرسوده، گذرگاهها و معابر پر پیچ و خم و كم عرض بودن معابر و عدم دسترسی خودروهای امداد و آتش‌نشانی، اورژانس و پلیس در مواقع بروز حوادث از چالشهای پیش روی این مناطق حاشیه نشین می توان بيان كرد.
در پایان باید به این نكته اشاره كرد كه اختلاف سطح توسعه در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی میان شهر و روستا یكی از عوامل عمده مهاجرت روستائیان به شهرها و در نتیجه بروز گسترش پدیده حاشیه نشینی است كه تا زمانی كه این اختلاف سطح از بین نرود همچنان مهاجرت از روستاها به شهرها و نیز ایجاد مناطقی بنام حاشیه ادامه دارد.
انتهای پیام/ ایسنا
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 423548
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *