۰

نخل، درخت زندگی در سیستان و بلوچستان

درخت نخل از آفریده‌های عجیب خداست که همه چیزش برای انسان مفید و قابل استفاده است؛ از تنه آن در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و تنه نخلی که در ساخت سقف ساختمان یا ستون‌ها استفاده می‌شود، در حدود 300 تا 500 سال عمر می‌کند.
22
22
به گزارش چهاربهاران، استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: وجود نخلستان ها در جنوب استان و انواع مختلف خرما، تنوع بهره برداری از آن و تهیه خوراک های گوناگون و دهها استفاده جانبی از این درخت حیات بخش، نقش شگفت انگیزی در زندگی مردم دارد.
دکتر ابراهمیم زاده افزود: عمده نخلستانهای استان در بلوچستان بخصوص درحوز سراوان، سرباز، و ایرانشهر وجود دارد.
استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: در بلوچستان نخل به مفهوم واقعی درخت زندگی است، چون غذای اصلی مردم این ناحیه خرما و فرآورده های آن است بگونه ای که زندگی بخش عمده ای از مردم با محصول و حتی اجزای این درخت پیوندی تنگاتنگ داشته است.
ابراهیم زاده تصریح کرد: خاک اين منطقه استعداد رشد و پرورش همه نوع خرما بخصوص انواع مرغوب آن مثل مضافتی و ربی را دارد.
به گفته‌ي‌ وی، محصول خرمای بلوچستان با مرغوبترین نوع خرمای بم، رقابت می کند و شاید به همین دلیل است که خرمای سراوان را در جعبه‌های خرمای مضافتی بم، بسته بندی کرده و به بازار عرضه می نمایند.
وی تاکید کرد: با ایجاد صنایع جانبی و فرآوری این محصول می توان به اشتغال زایی پایدار و شکوفایی اقتصاد استان کمک شایانی کرد.
استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: مردم منطقه از برگ، چوب و تنه درخت خرما انواع و اقسام و سایل را تهیه می کنند و از شیره خرما غذاهای متعددی را فراهم می آورند، به نوعی باید گفت این درخت با زندگی مردم منطقه پیوند ناگسستنی پیدا کرده است.
رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: خرما میوه ی شاخص استان است که بیشترین میزان تولید خرما در شهرستان سراوان صورت می گیرد.
رضا نجفی افزود: سطح زیر کشت خرما در استان بیش از 56 هزار هکتار است و از دسته میوه های گرمسیری می باشد که بیشترین میزان تولید را دارد.
وی با اشاره به بیشترین سطح زیر کشت خرما در شهرستان سراوان ادامه داد:سراوان با 12 هزار و 250هکتار سطح زیر کشت ، بیشترین میزان تولید را در استان به خود اختصاص داده است که از این مقدار سطح زیر کشت خرما در سراوان ، شش هزار کیلو گرم خرما تولید می شود.
نجفی گفت:در راستای توسعه باغات خرما دراستان در سال‌های اخیر سازمان جهادکشاورزی اقدام به حذف باغات قدیمی غیراصولی نموده و نیز کشت بافت تجاری و مرغوب و بازارپسند خرما را در اختیار کشاورزان قرار داده است.
وی گفت: از نخلستان‌های بارور سالانه بیش از 220 هزار تن محصول خرما برداشت می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: سرمایه‌کذاری بخش خصوصی در زمینه بسته‌بندی و فرآوری خرما باید با شتاب بیشتری در استان صورت پذیرد.
نادر میرشکار گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده سیستان و بلوچستان از لحاظ سطح زیر کشت خرما اولین استان و از لحاظ تولید دومین استان کشور است.
وی بیان کرد: خرما علاوه بر این که از لحاظ تغذیه پراهمیت است  به عنوان یک محصول عمده صادرات غیرنفتی است و توسعه و ترویج صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما باعث ایجاد ارزش افزوده شده و به اشتغالزایی کمک و می‌تواند صادرات این محصول را بهبود ببخشد.
وی افزود: احداث و راه اندازی کارخانه‌های بسته‌بندی، نگهداری و فرآوری خرما مطابق با استاتداردهای بین‌المللی و بازاریابی  مطلوب نقش مهمی در بهبود اقتصاد کشاورزان  و مهمتر از همه صادرات فله‌ای خرما دارد.
میرشکار تصریح کرد : حدود 50 واحد صنعتی در زمینه خرما در استان از جمله واحد سردخانه، واحد بسته‌بندی و فرآوری وجود دارد و متاسفانه به علت نبود سرمایه‌گذاری مناسب و مشارکت کمرنگ بخش خصوصی، استانهایی با رتبه پنجم و ششم تولید خرما از لحاظ بسته‌بندی و فرآوری وضعیت مناسب‌تری در مقایسه با سیستان و بلوچستان دارند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خواست در زمینه ایجاد واحدهای صنعتی فرآوری خرما بویژه در شهرستان سراوان که دارای مرغوب‌ترین خرما استان و کشور است با شتاب بیشتری گام بردارند.
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 423505
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *