۰
پژوهشگر تاریخ ایران در مراسم روز جهانی دریانوردی بندر چابهار:

اسناد تاریخی گویای پیشگامی ایرانیان در صنعت دریانوردی است

پژوهشگر تاریخ و مورخ برجسته کشور گفت: مردم سواحل نشین در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر از گذشته های دور تا کنون فعالیت های گسترده تجاری، اقتصادی و شیلاتی داشته و دارند.
2111
2111
به گزارش چهاربهاران، دکتر خسرو معتضد در مراسم روز جهانی دریانوردی در بندر چابهار  با تشریح اقتدار ایرانیان در صنعت دریانوردی اظهار کرد: بیگانگان خصوصاً انگلیسی ها بر حسب مقاصد سیاسی بارها سابقه دریانوردی ملت کهن و باستانی ایران را زیر سوال برده و نوشته اند ایرانیان از دریا گریزان و ترسان هستند و تمایلی به دریانوردی نداشته اند، در حالی که شواهد و قرائن و اسناد تاریخی دقیقاً خلاف این را بیان می کند.
وی افزود: ایرانیان از حدود دو هزار و 800 سال پیش از آریاییان امپراتوری های برّی تشکیل داده و بر قسمت های پهناوری از آسیا، شمال آفریقا حتی مناطقی از اروپای شرقی حکومت راندند.
وی تأکید کرد: ایرانیان در خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر در بحرپیمایی به کارهای بلند دست زده اند و مهمتر آنکه قلمرو دریانوردی تجاری و کالایی و جنگی ایران در مجاورت منتهی الیه ایالات غربی ایران یعنی دریاهای مدیترانه، دریای اژه، سفید بوده است.
معتضد ادامه داد: شوالیه شاردن فرانسوی از محققان قرن هفدهم در سفرنامه خود نکته جالبی مربوط به دریانوردی ایرانیان در هر دو دریا اشاره می کند که کلیه دریانوردان ایرانی از نظر نجابت و شرافت انسانی در نهایت آراستگی و در جهت اعتقادات دینی صدیق و مومن هستند و همواره نام پروردگار و پیغمبر را بر زبان و در نهایت نرمخویی و مهربانی رفتار می کنند.
به گفته وی؛ ما ملتی کاملآ دریایی هستیم و دریایی خواهیم ماند.
دکتر معتضد گفت: بیگانگان خصوصآ انگلیسی ها همیشه از داشتن روابط تجاری ما با دنیا از طریق دریا و نیروی دریایی مقتدر نگران بود.
 

انتهای پیام/
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب: 423343
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *