اولین نشست مشترک استانداران مرزی ایران و افغانستان برگزار شد

5 مرداد 1395 ساعت 13:56

نشست مشترک استانداران مرزی ایران و افغانستان امروز با حضور استانداران سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی و هم‌چنین استانداران هرات، فراه و نیمروز برگزار شد.


به گزارش چهاربهاران، بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در نخستین نشست مشترک استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان که در هتل همای مشهد برگزار شد، برگزاری این اجلاس را ایده وزیر کشور در راستای افزایش تعامل با کشور افغانستان دانست .
وی با اشاره به برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و افغانستان، 19 و 20 مرداد ماه در تهران، افزود: باید روند اجرای مصوبات اجلاس گذشته که در کابل برگزار شد، پیگیری شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور گفت: ذیل این کمیسیون پنج کارگروه تجاری و اقتصادی، نفت و گاز و آب و برق، سلامت، علمی و فرهنگی، حمل و نقل، ارتباطات شکل گرفته که موضوعات در آن دنبال می شود.
دین پرست با تاکید بر اهتمام دو دولت مبنی بر حمایت از سرمایه گذاران از طریق تقویت حضور بخش خصوصی و امضا تفاهم نامه ها در این راستا، خاطر نشان کرد: مسائل امنیتی از موضوعات اقتصادی تفکیک شده و برای افزایش سطح مبادلات دو کشور تلاش می شود.
وی با بیان این که استفاده از دیپلماسی و توسعه روابط با کشورهای منطقه به ویژه  همسایگان، یکی  از راهکارهای تحقق  سیاست های اقتصاد مقاومتی است، افزود: با اجرایی شدن برجام و رفع موانع، باید از این ظرفیت به نحو شایسته ای استفاده شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه ی منطقه ای وزارت کشور تصریح کرد: افزایش گمرکات از سه به چهار، فعال تر شدن اتاق های بازرگانی، تشکیل کارگروه قضایی برای حمایت از تجار دو طرف، توسعه و ساماندهی بازارچه های مرزی، توجه به موضوعات گردشگری و  تعیین تکلیف قطعه چهارم خواف به هرات از جمله موارد مشترکی است که از طریق استانداران مرزی دو کشور باید دنبال شود.
دین پرست به پیش بینی برگزاری جلسه کارگروه امنیتی دو کشور در تاریخ 12 و 13 و همچنین 27 و 28 مهر ماه در تهران، اشاره کرد و گفت: در این کارگروه مباحثی همچون جلوگیری از تردد اتباع غیر مجاز در مرزها، مقابله با گروهک های تروریستی و اشرار، مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، استرداد مجرمان دو کشور، کشت جایگزین خشخاش و تامین امنیت ناوگان ایرانی در کشور افغانستان پیگیری می‌شود.
انتهای پیام/


کد مطلب: 423084

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/423084/اولین-نشست-مشترک-استانداران-مرزی-ایران-افغانستان-برگزار

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir