۰
معاون آبزي پروري اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان خبر داد:

كشت ميگو در سطح ۳۰۰ هكتار از استخرهاي گواتر چابهار آغاز شد

معاون آبزي پروري اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان گفت: ذخيره سازي و كشت ميگو از نوع وانامي در سطح 300 هكتار(15 مزرعه 20 هكتاري) از زمين هاي مستعد منطقه گواتر شهرستان چابهار آغاز شده است.
شیلات
شیلات
به گزارش چهاربهاران، عبدالرحمان پارسا اظهار کرد: در مجموع چهار هزار هكتار زمين براي كشت ميگو در گواتر وجود دارد كه تاكنون هزار و 850 هكتار آن آماده سازي شده است.
وي بيان كرد: كشت ميگو در چابهار(رها سازي مولد در استخرها و پرورش آنها) از ارديبهشت آغاز مي شود و در مدت 90 تا 100 روز قابل برداشت است.
وي افزود: اراضي منطقه گواتر به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم شده اند كه بخش شمالي داراي 3 فاز با 107 مزرعه 20 هكتاري و بخش جنوبي داراي شش مزرعه 20 هكتاري است.
وي گفت: پرورش ميگو در منطقه گواتر چابهار از سال 1378 در هفت مزرعه و 42 استخر آغاز شد كه در آن سال از 41 هكتار سطح زيركشت 69 تن ميگو از گونه سفيد هندي برداشت شد.
معاون آبزي پروري اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان با بيان اينكه از هر هكتار 2 تا 3 تن ميگو برداشت مي شود، خاطر نشان كرد: امسال پيش بيني مي شود حدود 750 تن ميگو از اراضي گواتر برداشت و روانه بازار مصرف شود.
پارسا گفت: در هر هكتار زمين پرورش ميگو يك نفر بطور مستقيم و دو نفر بصورت غير مستقيم اشتغال دارند.
وي ادامه داد: در سال گذشته براي نخستين بار با همت و همكاري مسئولان گمرك، دامپزشكي و سازمان منطقه آزاد 242 تن از نخستين نمونه ميگو وانامي به كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس صادر شد.
وي افزود: بيشترين سطح زيركشت و برداشت ميگو در سال 1385 بوده است كه بهره برداران از 57 مزرعه و 994 استخر هزار و 115 هكتار اراضي را به زير كشت ميگو بردند و توانستند دو هزار و 500 تن ميگو برداشت كنند.
وي گفت: توفان گونو در خرداد سال 1386، بيماري لكه سفيد در سال 1387 و توفان فطر سبب شد سطح زيركشت ميگو در چابهار بشدت كاهش پيدا كند تا جايي كه در سال 1392 توليد ميگو به صفر رسيد.
معاون آبزي پروري اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان تصريح كرد: پس از بيماري لكه سفيد بر گونه ميگو 'سفيد هندي' كارشناسان و فعالان حوزه شيلات گونه بومي وانامي را جايگزين كردند و از سال 1388 تاكنون اين گونه بومي كشت مي شود.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 422789
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *