۰
به بهانه بزرگداشت شصت و پنجمین سالروز ملی شدن صنعت نفت در ایران؛

ملی شدن صنعت نفت و ظهور امپریالیسم امریکا وافول استعمار پیر

با ملی شدن صنعت نفت در ایران و افول استعمار پیر انگلیس، جای پای امپریالیسم امریکا به ایران کم کم باز شد.
ملی شدن صنعت نفت
ملی شدن صنعت نفت
به گزارش چهاربهاران، دولت دکتر مصدق بعد از روی کار آمدن در سال 1330به عنوان نخست وزیر مقدمات ملی کردن نفت را آغاز کرد که با مخالفت سرسخت استعمار پیر انگلیس مواجه شد.
وی که از جبهه ملی و طرفداران انقلاب مشروطه بود نظام پادشاهی را بعنوان نمادی از وحدت قبول داشت ولی با اصل سلطنت به مخالفت برخاست به همیل دلیل محمد رضا شاه با همکاری انگلیس و قدرت نوپای آن زمان امریکا طی کودتا مرداد 1332 دولت مصدق سقوط کرد.
شروع دخالتهای امریکا در ایران با کودتای مرداد 32
پس از ملی شدن صنعت نفت توسط مصدق و ملی کردن میلیاردها دلار صنعت نفت موجب خشم شرکتهای چند ملیتی انگلیس شد، مادلین آلبرایت در شصتمین سال کودتا علنا به دخالت امریکا در کودتای سال 32 ایران اعتراف کرد و پرونده کارنامه ننگین کودتا را رونمایی کرد، در آن سو رادیو فارسی بی بی سی نیز به نقش پر رنگ انگلیس در کودتا و حتی نام عملیات کودتا مستندی را پخش کرد.
دور شدن از روحانیت اشتباه بزرگ مصدق
آیت الله کاشانی از روحانیون بزرگ مرجعیت شیعه در آن زمان با روشن بینی و بصیرت بالا وقوع کودتا را پیش بینی کرد و یک روز قبل از کودتا مصدق را از نیت پلید ارتش به سرکردگی زاهدی آگاه ساخت ولی متاسفانه دکتر مصدق در جواب آیت الله کاشانی نوشت: «اینجانب مستظهر به پشتیبانی ملت ایران هستم» این جریان نشان داد روحانیت در مقال استعمار همیشه سدی بسیار محکم و قابل اطمینان است و به قول دکتر شریعتی روحانیت در طول تاریخ ایران پای هیچ سندی که مخالف با منافع کشور باشد را امضا ننموده است.
کودتای 28 مرداد سندی است برای دخالتهای آشکار انگلیس و امریکا در امور کشور
آیا دخالتهای این دو استعمار پیر و نو در امور داخلی کشور به ویژه پس از انقلاب پایان خواهد یافت؟
جنگ 8 ساله، تهاجم فرهنگی و فتنه 88 و تحریم های اقتصادی همگی زنجیر وار در زمینه نقش استکبار در توطئه های علیه نظام جمهوری اسلامی ایران حکایت می کند.
 حمایت انگلیس از مطبوعات آن زمان و قرار دادن دست نشاندگانی در جهت تخریب مصدق تحریم کشتی های نفتی ایران و بسیاری از مشکلات و تحریمهای اقتصادی دیگر همه توسط انگلیس و در جهت تضغیف دولت مصدق صورت گرفت و اگر بصیرت و وحدت بین جبهه ملی و روحانیت می بود چه بسا سرنوشت دیگری برای کشور رقم خورده بود.
سیاست موازنه منفی و نفتی مصدق در مقابله با سیاست موازنه مثبت
مصدق از زمان حضور مستقیم در عرصه سیاست به عنوان نماینده مجلس به دنبال ایجاد موازنه منفی در قطع دست شرکتهای امریکایی و انگلیسی از صنعت نفت کشور بود.
وی با تلاش بسیار و علی رقم کارشکنیهای بسیار شاه وی لایحه ای را در مجلس به تصویب رساند که طی آن هر گونه اعطای امتیاز نفتی به شرکتهای خارجی بدون اجازه مجلس ممنوع اعلام شد.
کمپانی شل در سال 1322 به همراه شرکت واکیوم امریکا درخواست کردند کل امتیاز استخراج نفت را در جنوب کشور بدست بگیریند و بین دو کشور انگلیس و امریکا نیز برای بدست آوردن این امتیاز بزرگ رقابت وجود داشت ولی با تصویب این قانون با تلاش مصدق با طرح موازنه منفی این امتیاز ممنوع شد.
ملی شدن صنعت نفت به معنای واقعی پس از انقلاب صورت گرفت
ملی شدن صنعت نفت تا حدودی منافع کشور را در خرید وفروش نفت حفظ کرد ولی می توان ادعا کرد در این صنعت ما تماما به لحاظ تجهیزات وارد کننده بودیم ولی پس از انقلاب و اعمال تحریمهای بسیار شدید فرزندان این انقلاب که سالها در جبهه های حق علیه باطل بودند پس از جنگ در عرصه سازندگی در قالب قرارگاه های سازندگی این مهم را به معنای واقعی محقق کردند و نه تنها بر منابع نفتی و گازی خودمان مسلط شدیم بلکه قادر به اداره این منابع توسط متخصصان ایرانی نیز هستیم.
جواد قویدل - استاد دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور شهرستان چابهار
انتهای پیام/
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 422676
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *