۰
معرفی جاذبه های نگین جنوب شرق کشور؛ گردشگری تاریخی

غارهای سه گانه «بان مسیتی»؛ نمایانگر تاریخی کهن در پهنه روستای طیس/ عکس

غارهای بان مسیتی در بخش مركزی روستای تیس و ۹ كیلو متری شمال غربی چابهار قرار دارد و از جاذبه های طبیعت ایران محسوب می شوند.
غار
غار
به گزارش چهاربهاران، در دامنه کوه شهبازبند، حدود ۲۵ متر بالا‌تر از سطح زمین، دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در کنار هم قرار دارند که این سه غار را مردم بومی «بان مسیتی» می‌گویند. در زبان بلوچی، «بان» مرد صالح و خداپرست و تارک دنیا و «مسیتی» معبد و پرستشگاه خوانده می‌شود. روی دیوارهای سه طرف گنبد، با جوهر قرمز و بنفش، خطوط و علاماتی نقش بسته که بیشتر به خط «گجراتی» و خطوط هندی شباهت دارد.
غار اول طبیعی که در چابهار واقع شده است، تا حدودی نیم دایره است و با استفاده از روش تراشكاری داخل غار و دهانه آن توسعه پیدا كرده است یك غار مصنوعی سمت راست غار طبیعی به فاصله هفت قدم قرار دارد كه آثار تراش به خوبی در آن آشكار است.
دهانه آن ۸۰ سانتی متر ارتفاع دارد و سقف آن كوتاه است و اكنون به علت خرابی، یك آدم متوسط به زحمت در آن بطور خمیده می تواند، بایستد. این غار در انتها مسدود است و احتمال دارد حفره ها یا روزنه های طبیعی یا مصنوعی در قسمت انهنای خلفی كوه این غار را به غار سوم وصل كرده باشد و یا به چاه های زیر زمینی كه محلی برای دفن اجساد در معابد قدیمی است، برساند.
ظاهراً این غارها جزو یك واحد تأسیساتی ساختمانی بوده و به منزله حجره ها و توقفگاهها، معبد یا پرستشگاهی بوده است از سطح زمین تا ورود به دهانه غار، پلكانی وجود داشته است كه آثار آن باقی است.
 

.

.

.

.

.

.

.

انتهای پیام/
 
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 422629
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *