۰
گزارش چهاربهاران از رهاوردهای برجام:

پوزخند اقتصاد بیمار ایران به برجام روحانی/ بسته های ناموفق خروج از رکود دولت

اجرای برجام و دوران پسابرجام دولت نتوانست اقتصاد بیمار و متکی به نفت ایران را نجات دهد.
پساتحریم
پساتحریم
به گزارش چهاربهاران، حدود نوزده روز از اجرای برجام می گذرد، روزی که بازار پس از رکود چند ساله دلخوش وعده و وعیدهای مسئولین تدبیر و امید برای رونق بود ولی در عمل این اتفاق نیفتاد.
توجه بیش اندازه به توافقات هسته ای و دوران پسابرجام عامل اصلی رکود در کشور شده است و سیاستهای غلط ارزی در دولت یازدهم به مشکلات مضاعف در حوزه اقتصاد ایران دامن زده است.
بزرگنمایی در تاثیر گذاری تحریم ها
 دولت تدبیر با مطرح کردن مشکلات اقتصادی کشور و قول برطرف کرده 100 روزه با کشاندن ترمز چرخ هسته ای ترمز اقتصاد کشور را نیز کشید و رکود بی سابقه ای را در بازار حاکم کرد؛ این روند در آغاز به کار دولت یازدهم به خوبی مشهود بود، عدم توجه به اقتصاد مقاومتی در بدنه دولت و نداشتن برنامه اقتصادی مدون و گره زدن و چشم دوختن حل مشکلات اقتصادی کشور به برداشته شدن تحریمها همه و همه باعث ایستادن چرخ اقتصاد و انرژی هسته ای با یکدیگر شد.
دنباله دار شدن مناقشه هسته ای موجب تشدید اوضاع شد و به خوبی نشان داد دولت به امید توافق و برداشته شدن تحریمها بوده و برنامه ای برای حوزه اقتصاد نداشت و چشم به دوران پساتحریم دوخته بود.
حل مشکل اقتصاد در صد روز یا شعاری پوپولیستی برای جلب آرا
حل مشکلات اقتصادی در 100 روز و چند ماهه نگاهی پو پولیستی برای جلب کردن اعتماد عمومی برای کسب رای مردم بود و دولت با متهم کردن گذشتگان وزدن برچسبهای فراوان سعی در تطهیر خود گرفت ولی در عمل با وعده و وعیدهای تو خالی و دست گذاشتن بر نقطه ضعف کشور در مسائل اقتصادی پس از تحریم توانست رای جمع کند.
بسته های ناموفق خروج از رکود دولت
دولت با قبول رکود موجود در کشور و البته انداختن تقصیر بر گردن دولت قبل شروع به تزریق بسته های خروج از رکود به بدنه اقتصاد کشور کرد که نتیجه ای در پی نداشت و نامه چهار وزیر دولت بر لزوم تسریع در عبور از رکود نشان از بحرانی شدن اوضاع اقتصادی و رکود عمیق در کشور می داد.
اقتصاد مقاومتی و مشکلات فرا روی آن
اقتصادهای بزرگ دنیا وحتی کشورهای صنعتی که منابع زیر زمینی نیز ندارند از جمله ژاپن با بهره گیری از منابع انسانی موجود و مدیریت توانسته اند بر بسیاری از مشکلات ناشی از جنگ دوم فائق بیایند و خود را جز کشورهای برتر صنعتی دنیا برسانند.
عزم ملی و اعتماد به نیروی انسانی و شایسته سالاری و تخصص نیروهای و اعتقاد به تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی می توانند شاخصه های اصلی ایجاد یک اقتصاد سالم برای جمهوری اسلامی ایران باشد.
اقتصادی که دیگر متکی بر فروش نفت نباشد و تحولات جهانی کمترین اثر را بر آن بگذارد و همچون صنعت خودروی ایران که کاملا وابسته به کشورهایی همچون فرانسه بود وبا اعمال تحریم ها این صنعت به ورته ورشکستگی رسید.
کم آوردن دولت در بودجه سال 95 و دوباره اتکای به درآمدهای نفتی و از طرفی پائین بودن قیمت نفت باعث می شود بیش از پیش به اهمیت اقتصاد مقاومتی پی ببریم.  
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 422617
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *