۰
گزارش چهاربهاران از افزایش آسیبهاش اجتماعی در جامعه؛

گسترش چتر مثلثی "فقر"، "بیکاری" و"اعتیاد" بر چابهار/ فقر فرهنگی مهمتر از فقر اقتصادی

فقر و بیکاری دومشکل و آسیب اجتماعی بزرگ جامعه است که ریشه اصلی آن اعتیاد و سایر مشکلات اخلاقی و ناهنجاریهای جامعه است.
آسیب اجتماعی
آسیب اجتماعی
به گزارش چهاربهاران، با گذشت زمان بر خلاف انتظار جامعه ای با آسیبهای اجتماعی کمتر، ناهنجاریها و آسیبهایی همچون اعتیاد، بیکاری وفقر در چابهار حالتی عقبگرد به خود گرفته و در برخی جهات با به وجود آمدن موضوعات جدید اوضاع وخیم تر هم شده است.
 
برخی از کارشناسان علوم اجتماعی اعتیاد را از معضلات اصلی جامعه قلمداد می کنند و برخی برخورد ریشه دار تر با این ناهنجاریهای از جمله بیکاری و فقر را عامل اصلی سایر آسیبهای اجتماعی عنوان می کنند در هر حال مهمترین مسئله در برخورد با این نوع معضلات، یافتن چاره کار و به قولی چه باید کرد است که باید مسئولین ذیربط اقدامی اساسی و کاربردی در این زمینه بردارند.
 
فقر، اعتیاد و بیکاری سه معلول با علتهای فراوان
 
کارشناس ارشد علوم اجتماعی گفت: اعتیاد، فقر و بیکاری از آسیبها و مشکلات اجتماعی هستند که با ساختار و عرف جامعه تعارض دارند و این تعارض ساختاری در کارکردهای جامعه اختلال ایجاد می کند.
 
مریم یازرلو این کارکردهای نامنظم و مخل را حاصل خروجی کارکردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه دانست و افزود: اعتیاد ناشی از کارکردها نامنظم و خروجی ناموفق بخصوص در عرصه فرهنگ و جامعه نخستین شخص یعنی خانواده است بنابراین این مشکلات عمدتا ریشه فرهنگی دارند و علاج آن را در اصلاح الگوهای زندگی سنتی است.
 
کارشناس ارشد جامعه شناسی تغییر الگوهای زندگی در بین خانواده های چابهاری را بهترین راه حل برای ریشه کن کردن اعتیاد به این نوع از مواد مخدر دانست و بیان کرد: الگوهای رفتاری ما متاثر از فرهنگ و سنت است و با تغییر این الگوها بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی نیز مرتفع خواهند شد البته این نکته را نیز باید در نظر داشت تغییر الگو به این معنی نیست که با تغییر آن و خاتمه دادن به این نوع، اعتیاد دیگر مشکل را حل شده دانست بلکه ممکن است فرد بجای این نوع مواد جایگزینهای خطرناکتری را استفاده کند لذا تداوم کار فرهنگی در اینجا بشدت احساس می شود.
 
فقر فرهنگی مهمتر از فقر اقتصادی
 
اکثر کارشناسان در بکار بردن واژه فقر به تنهایی خرده می گیرند و به گفته آنان باید نوع فقر را در نوشته مشخص کرد چرا که فقر به گونه های متفاوت از جمله فقر فرهنگی نیز مربوط می شود که کاملا با نوع اقتصادی آن متفاوت است.
 
این کارشناس اقتصادی واژه فقر را زیبنده شهرستان چابهار نمی داند و می گوبد: شهرستان چابهار از پتانسیل های بسیار متنوعی در زمینه شغل برخوردار است و مشکل اصلی ما در این منطقه فقر فرهنگی است.
 
گونه های متفاوت اعتیاد در کشور بخصوص در جنوب استان سیستان وبلوچستان نشان دهنده تاثیرات فرهنگی بر نوع استفاده از مواد مخدر در جاهای مختلف کشور است.
 
پان پراک واژه آشنا برای شهروندان چابهار و واژه ای غریب برای کسانی است که با مکانها و دیوارهای و سنگفرشهای قرمز مواجه می شوند و صحنه های نازیبا بر این بندر زیبا و توریستی ایجاد می کنند.
 
مصرف این نوع مواد مخدر در چابهار به علت تاثیر پذیری فرهنگ هندی، پاکستانی در این خطه از میهن عزیزمان است که نیاز به کار فرهنگی تاثیر گذار و دراز مدت توسط همه نهاد های فرهنگی و بهداشت ودرمان است.
 
درو هله اول فرهنگ سازی در مدارس، دانشگاه ها، مراکز فرهنگی، آشنایی با بیماریهای بسیار خطرناک و انواع سرطان حاصل از مصرف این نوع از مواد مخدر و در وهله دوم جلوگیری از ورود مواد مخدر، دستگیری عاملان اصلی فروش از جمله اقداماتی است که باید در این زمینه به طور جد به آن اندیشیده شود.
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 422457
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *