۰

بازتاب سفر دکتر عبدالله عبدالله از بندر چابهار در رسانه های داخلی افغانستان

بنابه اظهارات دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه سفر دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان بعد از بازگشت به کشور در جمع خبرنگاران و رسانه های افغان در مورد سفر به بندر چابهار واکنش های مثبت مقامات دولتی، غیر دولتی بویژه تجار و بازرگانان حکومت وحدت ملی را در پی داشت.
عبدالله
عبدالله
به گزارش چهاربهاران، افغانستان یکی از کشورهای مهم در بحث تجارت و مبادلات مرزی با ایران است و از آنجایی که این کشور مرز آبی ندارد می‌تواند کالاهای خود را از طریق بندر چابهار صادر کنند.
پیشینه روابط اقتصادی ایران و افغانستان بسیار طولانی است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در بازسازی افغانستان سهم بسیار زیادی داشته به عنوان اولویت اول اقتصادی دولت افغانستان قرار دارد.
رئیس اجرایی افغانستان موقعیت بندر چابهار را فرصتی بسیار مناسب برای ترانزیت کالا به افغانستان دانست و خاطر نشان کرد: موقعیت بسیار مناسب بندر چابهار به عنوان بندر ترانزیتی فرصتی مغتنم تامین کالاهای مورد نیاز افغانستان است و باید از آن استفاده کنیم.
وی چابهار را مطمئن ترین وامن ترین راه برای انتقال کالا به افغانستان دانست و گفت: چابهار نقطه امنی برای صدور کالا به افغانستان محسوب می شود و دولت افغانستان مصمم است روابط خود را در عرصه های تجاری، فرهنگی وسیاسی گسترش دهد.
دکتر عبدالله پس از بازگشت از سفر به کشورمان به کشور افغانستان در جمع رسانه های داخلی تشریح دستاوردهای خود بویژه از بندر چابهار با اشاره به تسهیلات ایجاد شده در بندر چابهار گفت: بندر چابهار کم هزینه ترین، نزدیکترین مسیر برای بازرگانان به کشور هند، افغانستان و آسیای میانه به آبهای آزاد است و از همه مهمتر یک راه جایگزین دریایی مطمئن برای کشور افغانستان است.
عبدالله عبدالله تصریح کرد: بندر چابهار از مرحله امید، توقع و آرزو به مرحله عمل رسیده و این بندر پیام آور صلح، کار و توسعه برای منطقه است و بازدید از این بندر استراتژیکی امید تازه ای برای ما ایجاد کرده است.
رئیس دولت اجرایی افغانستان گفت: افغانستان از تجارت و ترانزیت در بندر چابهار می تواند بهره فراوانی بگیرد زیرا در راستای فعالیت و رشد تجار تسهیلات فراوانی ایجاد شده است.
دکتر عبدالله در پایان نشست خبری برای استفاده بهینه از بندر چابهار از نشست قریب الوقوع سه کشور ایران، افغانستان و هند خبر داد.
به گفته کارشناسان، استفاده از بندر چابهار ایران برای تجارت افغانستان، سهولت خوبی را فراهم می‌کن؛ این بندر  برای برخی کشورهای آسیای میانه محصور به خشکه از جمله افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان، برای تجارت اهمیت دارد.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 422400
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *