۰
کارشناس مسائل سیاسی:

قیام ۱۵ خرداد یک پیام بزرگ برای همه نظام‌های سیاسی بود

کارشناس مسائل سیاسی گفت: در شرایطی که دشمنان قسم خورده نظام آینده سازان کشور را هدف قرار داده‌اند، لازم است تا حوادث مهم انقلاب اسلامی از جمله قیام خونین ۱۵ خرداد در کتب درسی آورده شود.
قیام ۱۵ خرداد یک پیام بزرگ برای همه نظام‌های سیاسی بود
سعید شهری در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران اظهار کرد: این رویداد مهم در نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی که از مهرماه ۱۳۴۱ آغاز و تا سال ۱۳۵۷ دنبال شد، در آن روزها شور و حماسه فراوانی به چشم می‌خورد که هر یک از آن روزها، از «ایام‌الله» به شمار می‌آید و می‌تواند به نسل‌های امروزوفردا درس‌ها و نکته‌ها بیاموزد، لیكن جایگاه ویژه و برجسته قیام ۱۵ خرداد در این است که این قیام نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران بود و فرایند فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فراوانی به همراه دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه قیام ۱۵ خرداد جزو اسنادی است که رژیم پهلوی سعی کرد اطلاعات آن را پنهان و مخفی نگه دارد تا کم‌کم به فراموشی سپرده شود بیان کرد: اطلاعات مستند در این زمینه بسیار ضعیف و ناقص است. ازاین‌رو در مورد شمار شهدای ۱۵ خرداد نظر واحد وجود ندارد و ارقام متفاوتی ارائه شده که این رقم تا ۱۵۰۰۰ نیز می‌رسد، رسانه‌های رسمی تعداد کشته‌شدگان را ۲۰ نفر زخمی‌ها را ۱۵۰ نفر قلمداد کرد. وزارت دادگستری نیز تعداد کشته‌شدگان را 74 تن شمرده که شصت تن آن در تهران و ۱۴ تن در قم کشته شده‌اند.

وی ادامه داد: بعد از قیام ۱۵ خرداد؛ ما شاهد پایان مبارزه پارلمانتاریستی بودیم؛ تا پیش از قیام ۱۵ خرداد ۴۲ آفت مبارزات پارلمانتاریسم و اصلاح‌طلبی گریبان‌گیر بسیاری از رجال، احزاب و گروه‌های سیاسی شده بود، ملی‌گراها و روشن‌فکرمآب‌هایی که دم از مبارزه و سیاست می‌زدند، فراتر از چارچوب قانون اساسی و رژیم دودمان پهلوی، نمی‌توانستند بیاندیشند و جز ورود به کابینه و پارلمان هدفی و انگیزه‌ای در سر نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: قیام پانزده خرداد سرآغازی بود بر انقلابی که ۱۵ سال بعد به ثمر نشست، انقلابی که امام خمینی (ره) با اتکا به خداوند و  با مشارکت مردمی که از استبداد شاه به ستوه آمده بودند، آن را رهبری و به پیروزی رساند.

سعید شهری اظهار داشت: اکنون در روزهای فراقِ رهبر فرزانه و معمار انقلاب، یادآوری و کامل در قیام پانزده خرداد به‌عنوان پایه و اساس انقلاب در معرفی ابعاد مختلف این تحول عظیم و تبیین اندیشه‌های امام راحل مؤثر است، روزی که باید به‌عنوان روز تولد انقلاب اسلامی موردتوجه بیشتر باشد و بیش‌ازپیش به معرفی آن پرداخت.

وی ادامه داد:قیام انقلابی و مردمی ۱۵ خرداد ۴۲، دارای یک پیام بزرگ برای همه نظام‌های سیاسی بود و آن اینکه هیچ حکومتی با ظلم نمی‌ماند، اگر چه با کفر شاید ماندنی باشد و این بیانگر آن است که نظام ستم‌شاهی، نظامی ظالمانه بود که سرانجام طومار حیاتش درهم‌پیچیده شد.

سعید شهری با اشاره به اینکه ۱۵ خرداد ۴۲، اوّلین خروش تاریخی و تاریخ‌ساز مردم مبارز و مسلمانی بود که در اعتراضی آگاهان، مخالفت با سیاست‌ها و برخوردهای ظالمانه و جبارانه حکومت شاهنشاهی را بنیان گذاشتند، بیان کرد: امام خمینی (ره) وحدت را به ما مسلمان نشان داد، ضدیت با استعمار و استکبار، ظالم و دفاع از مستضعف و محرومان و اعتماد به مردم و جوانان را به ما نشان داد و این خیلی اهمیت دارد و نتیجه اعتماد او به مردم و جوانان؛ پیروزی در هشت سال دفاع مقدس است. 

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه قیام ۱۵ خرداد جنبشی ماندگار است، گفت: این قیام راه مبارزه در برابر ظلم و ستم را به مردم آموخت و رهبر و پیشوای انقلاب نیز با مشاهده حمایت و پشتیبانی مردم از او، با اتکا به خداوند و این حمایت مردمی، در راه مبارزه با دیکتاتوری پهلوی گام‌های خود را راسخ‌تر برداشت. 

انتهای خبر/
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 457899
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *