کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با چهاربهاران:

سود های کلان بانکی یکی از عوامل تورم در جامعه/ توجه به اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی راهی برای برون رفت از تحریم ها

26 شهريور 1396 ساعت 8:37

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت برای کاهش نقدینگی در جامعه با استفاده از ابزار پربازدهٔ اقتصاد مقاومتی بوسیله تولید داخلی و کاهش سود های بانکی به وضعیت اقتصادی جامعه رونق بیشتر دهد.


محمدگنجی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، اظهار کرد: با توجه به آمارها کشور ایران بیشترین سود بانکی را برای پرداخت وام و همچنین گذاشتن پول های کلان در مدت یکساله توسط سرمایه داران می گیرد.

وی افزود: این یعنی پول از بخش ضعیف جامعه گرفتن و به بخش قوی جامعه دادن بدین معنی سرمایه داران پولدار تر و کم درآمدها بی پول تر می شوند که در کشورهای دیگر عکس این قضیه اتفاق می افتد.

گنجی ادامه داد: در کشورهایی مانند سوئیس برای نگهداری پول های کلان سود نمی دهند بلکه سود می گیرند که دلیل آن نگهداری از پول سرمایه داران است و حتی وام را با سود کم بهره و حتی بدون بهره می دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به پول سرمایه در گردش ایران عنوان کرد: یکی از علل این رویه در ایران رقابت های بانکی برای پول بیشتر در خزانه است تا ابقای خودشان را با سرمایه در گردش بیشتر تضمین کنند.

وی یکی از عوامل مانع رشد اقتصادی را اینگونه تشریح کرد: نقدینگی در جامعه به علت بیکاری و عدم توسعه مناسب بخش های تولیدی حاکم شده است به طوریکه افزایش واردات کالاهای چینی و غیرنیازی که خودمان توانایی تولید آن را داریم مانع رشد اقتصادی کشور شده است.

گنجی با اشاره به عدم کمیته اقتصادی در دولت ها خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ دولتی کمیته اقتصاد یاب کالاهای وارداتی تشکیل نداده است اگر بتوانیم چنین کمیته ای تشکیل دهیم تا با درنظر گرفتن اوضاع جامعه مانع ورود کالاهای غیراساسی شده و قیمت های بازار را نشکنیم قطعا کالای داخلی به فروش رفته و مانع خروج ارز از کشور شده ایم.

وی تشریح کرد: دولت با نظارت و جلوگیری از گران فروشی داخلی و واردات کالاهای بی اساس می تواند نقدینگی را به صورت قابل ملاحظه کاهش داده و مانع رکود بیشتر بازار بومی در کشور شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 450255

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/interview/450255/سود-های-کلان-بانکی-یکی-عوامل-تورم-جامعه-توجه-اقتصاد-مقاومتی-تولید-داخلی-راهی-برون-رفت-تحریم

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir