پدیده‌ای شگرف در چابهار؛ درختی که آب شور را شیرین می‌کند

10 فروردين 1398 ساعت 7:48

درخت حرا در سواحل چابهار با قدرت ریشه‌‌دوانی سریع که در مردادماه گل می‌دهد به دلیل سازگاری‌هایی از قبیل زنده‌زایی و جداسازی آب‌ شیرین از آب‌ شور نقش شیرین‌کننده آب شور را بازی می‌کند که آب تولیدی آن نیز قابل مصرف است.


به گزارش چهاربهاران، جنگل مانگرو در خلیج ˈگواترˈ و در ١٥٠ کیلومتری شرق چابهار قرار دارد که با کرانه های دریای عمان همجوار است.

نوع درخت ها و پوشش گیاهی موجود در جنگل مانگرو چابهار از خاصیت ویژه ای برخوردار است به طوری که در برابر شوری آب دریای عمان از خود مقاومت نشان داده و نمک موجود در آب را پس می دهد.

یکی از مناطق زیبا و کمتر معرفی شده سیستان و بلوچستان جنگل‌های مانگرو گونه حرا بوده که چشم‌انداز و منظره زیبایی را در گواتر چابهار به نمایش گذاشته است.

زمان گل‌دهی این گونه در گواتر نیمه اول مردادماه است و گل‌های زرد رنگ و کوچک آن در زمینه سبزشاخ و برگ درخت بسیار زیباست و دارای عطر ملایم ویژه‌ای است.

هوای گرم و نمناک سرشار از عطر سنگین گل حرا چنان چتر سحرانگیزی بر سراسر جنگل حرا و دریا می‌گستراند که به راستی نفس‌گیر است، عطر گل حرا رایحه غریبیست بویی که در هیچ گل و گیاه دیگری وجود ندارد بوی کاملا ویژه و خیال‌انگیز و تداعی کننده سرزمین‌های دور و دست نیافتنی است.

درختان حرا در بخش هایی از سطوح ساحلی دریای عمان که به مرداب تبدیل شده است، دارای ریشه های تنفسی بوده و به صورت حلقوی، سینوسی و عصایی سر از مرداب به در آورده و اکسیژن می گیرند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 453248

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/gallery/453248/1/پدیده-ای-شگرف-چابهار-درختی-آب-شور-شیرین-می-کند

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir