۰

گزارش تصویری/ چابهار از یک بندر کوچک ماهیگیری تا بندری استراتژیک

چین، هند، پاکستان و افغانستان به بندر چابهار چشم دوخته اند. اهمیت سوق الجیشی این بندر می​تواند موقعیت سیستان و بلوچستان، فقیرترین استان ایران را دگرگون کند و وابستگی به بنادر کشورهای عربی از جمله دوبی را خاتمه ​دهد.
گزارش  تصویری/ چابهار از یک بندر کوچک ماهیگیری تا بندری استراتژیک
به گزارش چهاربهاران، توانمندی های جغرافیایی سرزمینی به نام ایران برای دنیا شناخته شده است وبه دلیل استراتژیک بودن سرزمین ایران است که اهمیت ثبات در این کشور را برای جهان یک ضروری کرده است.

تبدیل چابهار به یک بندر راهبردی می​تواند در سیستان و بلوچستان اشتغال‌زایی پدید آورد و موقعیت اقتصادی و امنیتی فقیرترین استان کشور را هم تغییر دهد.

در صد کیلومتری چابهار بندر گواتر پاکستان قرار داد که چین به آن چشم دوخته است. برخی از کارشناسان گفته​اند، توسعه و تجهیز بندر گواتر پاکستان از سوی چین ممكن است، بندر و منطقه آزاد چابهار را در معرض رقابتی سخت در زمینه ترانزیت كالا به كشورهای آسیای مركزی و افغانستان و همچنین مركزیت تجاری و اقتصادی در دریای عمان قرار دهد.

بندرهای گواتر پاکستان و چابهار ایران در منطقه از اهمیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک برخوردار بوده و می‌توانند سرنوشت منطقه را تغییر دهند.

بندر شهید بهشتی چابهار از بزرگترین بندرهای اقیانوسی کشور با ظرفیت پذیرش ۱۵ میلیون تن کالا در سال که دارای قابلیت پهلودهی به کشتی هایی با بالاترین آبخور با ۱۶.۵ متر است.

پایانه مسافری شهید کلانتری چابهار از بزرگترین ترمینال های مسافری بین المللی منطقه با زیربنایی بیش از ۴۰۰۰ متر مربع و پذیرش بیش از ۶۰۰ نفر بطور همزمان از مهم ترین بنادر چابهار است. این دو بندر نزدیکترین مسیر دریایی به کشورهای جنوب شرق آسیا، اروپا و آفریقا را دارا است.

در حال حاضر هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال بیش از یک میلیون تن گندم به افغانستان استفاده می​کند. محموله های گندم هند اخیرا از بندر کاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد.

انتهای پیام/ ف
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 450782
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *