۰
امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) چابهار:

ولایت در سطحی بالاتر از حکومت قرار دارد/ امامت حقی است از جانب خدا بر مردم

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) چابهار گفت: برطبق روایات هیچ گاه زمین خالی از ولی خدا نیست و تعیین امامت حقی از طرف خدا بر مردم است.
1
1
به گزارش چهاربهاران، رئیس جمهور روز چهارشنبه هفته گذشته در ضیافت افطاری با اساتید و پزشکان ضمن گرامیداشت نوزدهم ماه مبارک رمضان و تسلیت ایام ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع)، پیروی از حضرت علی(علیه السلام) را موجب افتخار پیروانش دانست عنوان کرد که رهروان آن حضرت بی تردید رستگارند.
به گفته حسن روحانی حکومت علی(ع) با خواست و اصرار مردم تشکیل شد و این در حالی بود که ایشان در برابر اصرار مردم به آنها فرمودند که حکومت عدل من برای شما سنگین است و باید به سراغ فرد دیگری بروید، اما در عین حال این را نیز گفتند که اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود.
بر این اساس و بنا برگفته روحانی مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود.
مسئله مطرح شده  یک مرزی بین مسأله حکومت و امامت است، به این ترتیب که امامت وظایفی به عهده دارد که یک شعبه اش شعبه حکومت است.
به گفته شهید مطهری در کتاب امامت و ولایت امامت در میان شیعه در سطحی بالاتر از حکومت مطرح است که حکومت یکی از شئون امامت خواهد بود و آن سطح بالاتر، سطح بیان و توضیح اسلام و مرجع بودن برای احکام دین است در سطح عصمت و خطا ناپذیری، ما می گوییم یکی از شئون پیغمبر اکرم (ص) حکومت بود؛ این که مرز نیست.
یکی از شئونی که پیغمبر اکرم در میان مردم داشت حکومت بود، ولی این حکومت حکومت از ناحیه مردم و حقی نبود که مردم به او داده باشند، حقی بود که خدا به او داده بود به دلیل اینکه او بشری بود فوق بشرهای دیگر.
حجه الاسلام والمسلمین برومند رازیانی امام جماعت مسجد چابهار، این سخن رئیس جمهوری را ناشی از تفسیر نادرست خطبه 92 حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) دانست در آن واقعه پس از روی آوردن مردم برای بیعت آن حضرت فرمودند:«مرا واگذارید و دیگرى را به دست آرید، زیرا ما به استقبال حوادث و امورى مى‏رویم که رنگارنگ و فتنه آمیز است و چهره‏هاى گوناگون دارد و دل‏ها بر این بیعت ثابت و عقل‏ها بر این پیمان استوار نمى‏ماند، چهره افق حقیقت را (در دوران خلافت سه خلیفه) ابرهاى تیره فساد گرفته و راه مستقیم حق ناشناخته ماند.
آگاه باشید، اگر دعوت شما را بپذیرم، بر اساس آنچه که مى‏دانم با شما رفتار مى‏کنم و به گفتار این و آن، و سر زنش سرزنش کنندگان گوش فرا نمى‏دهم. اگر مرا رها کنید چون یکى از شما هستم که شاید شنواتر، و مطیع‏تر از شما نسبت به رییس حکومت باشم، در حالى که من وزیر و مشاورتان باشم بهتر است که امیر و رهبر شما گردم.»
به گفته حجت الاسلام رازیانی منظور امام علی (علیه السلام) از این خطبه پوشالی دانستن بیعت مردم می داند و توصیه می کند باتوجه به اینکه شما بیعت تان استوار نیست سراغ دیگری بروید و ولایت کار خودتان را به آن بسپارید. منظورشان از ولایت، ولایت خداوند نیست. بلکه اداره امور جاریه مردم است.
امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) چابهار در ادامه این سخن امام را سرپرستی جامعه می داند و در این مبنا هر کس می تواند سرپرست جامعه خود را انتخاب کند. ولی دلیل نمی شود هر کسی که توسط مردم انتخاب شد مقبول الهی نیز باشد و صد البته اگر انتخاب مردم با انتخاب خداوند مغایرت داشته باشد قطعا مواخذه خواهند شد و بزرگ ترین گناه ها را مرتکب شده اند.
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 424592
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *