۰
معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد

تدابیر الکترونیکی تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید کلانتری چابهار/ قاچاق دریایی در چابهار سالانه 200 تن است

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تدابیر الکترونیکی در جهت صادرات و واردات کالا براي کنترل مانیفست در زمان بارگیری و تخلیه با دقت بسيار بالايي انجام مي شود.
11
11
براساس گزارش چهاربهاران، سید حسن ابراهیمی معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان سال گذشته 2 مرحله کالای قاچاق دریایی موبایل و کالاهای جزئی فاقد مانیفست در بندر شهید کلانتری ضبط شد همچنین قاچاق کالا در طول سال در حد چند کانتینر است که به مراجع قضایی محول می شود.
معاون دریایی اداره بنادر و دریانوردی چابهار شیوه قاچاق از دریا به داخل کشور را متفاوت دانست بر فرض مثال می توان به قاچاق توسط شناورهای تجاری اشاره کرد که در دریا بار قبل از رسیدن به بنادر از کشتی های بزرگ در شناورهای کوچک تخلیه می شود.
سید حسن ابراهیمی «اظهار خلاف و کم نمایی کالاهای ترخیصی» و «پدیده ته لنجی» را از دیگر شیوه های قاچاق عنوان کرد که اخیرا این مبادی، از تدابیر شدید الکترونیکی در محدوده بندر برخوردارند و دوربین های پیشرفته بصورت دائم در هنگام تخلیه و بارگیری کالاها با ارزیاب ناظر و مأمورین گارد مستقر هستند که احتمال انتقال کالا بدون مانیفست را به صفر رسانده است.
به گفته معاون دریایی بندر چابهار واردات کالاها به دلیل مجوزهای از قبل تعیین شده توسط گمرک برای تاجران یکی از قوانین قدرتمند در جلوگیری از قاچاق است و تلاش های کارکنان بنادر در این بندر استراتژیک، سالم طی شدن مراحل ورود و خروج کالاهاست که در این محدوده سالم سازی به حد مطلوب و استاندارد خود رسیده است.
به گزارش گمرک ایران بندر دبی، امارات و منطقه آزاد جبل علی از مبادی مهم قاچاق کالا به داخل کشور هستند، در سه ماهه اول سال 1389 از مجموع پرونده های مظنون به قاچاق در بین استانهای کشور بیشترین تعداد پرونده های متشکله قاچاق کشور که حدود 1هزار و 519 پرونده بوده است در مجموع 18 درصد از این تعداد مربوط به استان سیستان وبلوچستان می باشد.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، 2 بندر استراتژیک وجود دارد که بندر شهید بهشتی افتتاح نشده و بندر شهید کلانتری در حال فعالیت است که با ظرفیت 2 هزار تن در سال ورود و خروج کالا دارد، قاچاق دریایی از این بندر در این مدت حدودأ 200 تن محاسبه شده یعنی در مقایسه با میانگین قاچاق کشور زیر 1 درصد است.
عبدالرحیم کردی با اشاره به عدم دسترسی نظارتی منطقه آزاد به واردات کالا در بندر شهید کلانتری چابهار از مانیفست بودن کالاها خبر داد یعنی کالاها بعد از مجوز اداره بنادر با مجوز و نظارت گمرک وارد منطقه آزاد می شوند.
به گفته وی علی رغم تأکیدات مهم مقام معظم رهبری در جلوگیری از کالاهای وارداتی از مناطق آزاد به قسمت های دیگر کشور، شاهد هستیم که خودروهای VIP به همراه قاچاق توسط پاسگاههای نیروی انتظامی توقیف شده و هنوز تدابیر قویتری برای جلوگیری از قاچاق زمینی از بندر به جاهای دیگر کشور اندیشیده نشده است.
کارشناس اقتصادی چابهار، مناطق آزاد تجاری، صنعتی و گردشگری را جز قلمروهای معینی دانست که در جوار بندر واقع شده اند و در آن تجارت با دیگر نقاط مختلف جهان آزاد است و کالا ها را می توان بدون عوارض گمرکی داخل و یا از این مناطق خارج کرد و البته در مورد مناطق آزاد تجاری ایران و امارات می توان گفت این رابطه یک سویه است و مناطق آزاد امارات و جبل علی صرفا صادرات چه بصورت قانونی و قاچاق به مناطق آزاد دیگر ایران از جمله منطقه آزاد چابهار است.
به گفته علی سیف از این آمار دو نتیجه گیری می توان کرد که قاچاق کالا از مرزهای دریایی کمتر از مرزهای زمینی است و در جنوب استان سیستان وبلوچستان عمدتا در مناطق آزاد تجاری صورت می گیرد که البته با این حال عدم کشف قاچاق می تواند نشانگر این مطلب باشد که میزان موفقیت دستگاه های ذیربط در مبارزه با قاچاق کالا در دریا کمتر از میزان آن در خشکی بوده است و حاکی از ریسک پایین قاچاق دریایی بخصوص در مناطق آزاد و مراحل خروج پس از آن است.
انتهای پیام/
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 424581
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *