۰

بیش از 30 درصد صید کشور توسط صیادان سیستان و بلوچستان انجام می شود

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای ساحلی و فراساحلی) با بیان اینکه بیش از 30 درصد صید کشور توسط صیادان سیستان و بلوچستان انجام می شود گفت: در این زمینه رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی را داریم
023
023
به گزارش چهاربهاران، هدایت الله میرمرادزهی افزود: این اداره کل برای پرورش ماهیان دریایی در قفس گام های موثری برداشته و تاکنون 100 هزار هکتار در پهنه آبی سواحل مکران را برای پرورش آبزیان در قفس شناسایی کرده است.
وی اظهار کرد: پیش بینی می شود از طریق پرورش ماهی در قفس 2 هزار تن ماهی تولید شود و به ازای هر 12 تن تولید یک نفر اشتغال پیش بینی شده است.
میرمرادزهی خاطرنشان کرد: صید و پرورش ماهی به روش‌های قدیمی علاوه بر سختی کار، نیازمند به فضاهای خاص بوده و هزینه تمام شده بالا باعث می‌گردد که تولیدکننده و مصرف کننده هر دو ناراضی باشند از این رو است که به وجود آوردن راهکارهای جایگزین می تواند برای رفع این مشکلات چاره‌ساز باشد که از آن جمله می توان به استخرهای پرورش ماهی در قفس اشاره کرد.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای ساحلی و فراساحلی)  در ادامه بیان کرد: یکی از روش های موثر که این روزها در بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد پرورش ماهی در قفس است که در این روش ماهی محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می شود و ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.
وی خاطرنشان کرد: منطقه گواتر به دلیل موقعیت مناسب و داشتن اراضی حاصلخیز به عنوان منطقه اصلی پرورش میگو شناخته می شود.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان ادامه داد: اراضی گواتر شرایط خوبی در هنگام جزر ومد آب دریا دارد و کانال های آن لایروبی شده و آماده کشت است.
وی با بیان اینکه بدون سیستم هوا دهی در هر هکتار 3 تن میگو در یک دوره برداشت می شود، گفت: تکثیر، توسعه و پرورش آبزیان از برنامه های اصلی این اداره کل است تا در محدوده چابهار و کنارک مراکز تکثیر و توسعه را هرچه سریعتر فعال کند.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت تولید در سال سه هزار تن است و تا پایان برنامه ششم توسعه به 60 هزار تن تولید ماهی خواهد رسید اظهار کرد: این طرح آینده درخشانی دارد بطوری که بر اساس پیش بینی ها و پیشرفت طرح با افزایش قفس ها در افق سال 1404 بیش از 160 هزار تن ماهی تولید خواهد شد.
میرمرادزهی خاطرنشان کرد: 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید، 35 تشکل صیادی و 2390 شناور صیادی در چابهار و کنارک مشغول فعالیت هستند.
مدیرکل شیلات استان، کاهش هزینه نسبت به پرورش ماهی در استخرهای خاکی یا سیستم های مدار بسته، مدیریت آسانتر و کم هزینه تر، سهولت در مشاهده و بررسی میزان تغذیه ماهی و سلامت آنها، سهولت و اقتصادی بودن درمان بر علیه انگل ها و بیماری ها، در مقایسه با استخرهای خاکی و سیستم های مدار بسته به سرمایه گذاری کمتر را از مزایای پرورش ماهی در قفس عنوان کرد.
شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 424428
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *