۰
عکاس خبرنگار 8 سال جنگ تحمیلی:

انفجار برای عکاسِ جنگ؛ لحظه جدال عقل و قلب است / باید بین جان انسان‌ها و ثبت تاریخ انتخاب می‌کردیم

برخی عکاسان برای پیشرفت خود بدون توجه به نیاز مبرم به کمک، از صحنه‌ها عکس می‌گرفتند. البته این عکاسان خیلی زود راهشان را از انقلاب جدا کردند و به رسانه‌های خارجی پیوستند.
ی
ی
به گزارش چهاربهاران، «کمال‌الدین شاهرخ» عکاس جنگ و دفاع مقدس متولد 1340 تهران است. شاهرخ با عکاسی از نوجوانی آشنا شد و در تظاهرات سال 57 از سر علاقه‌مندی عکاسی هم می‌کرد. در سال 60 پس از اینکه وارد سپاه پاسداران شد به عنوان خبرنگار عکاس در جبهه‌ها و رویدادهای جاری آن سال­ها حاضر شد. شاهرخ در چندین عملیات از جمله: طریق‌القدس سال 60، فتح المبین، بیت‌المقدس خرداد 61، رمضان تیر و مرداد 1361، مسلم بن عقیل در سو مار 61، خیبر، والفجر مقدماتی، والفجر 1، والفجر 3 و 4 و قبل از والفجر 8 در فاو حضور داشته است. او در این حضورها بیش از 20 هزار فریم نگاتیو و اسلاید عکاسی کرده است. شاهرخ در سال 63 به عنوان دانشجوی عکاسی به دانشگاه هنر دانشکده هنرهای زیبا وارد شد و پایان نامه خود را با عنوان عکاسی هوایی ارائه داد. او همچنین آموزش عکاسی را در دانشکده‌­های مختلف از سال 73 تاکنون ادامه می­دهد شاهرخ مدرک کارشناسی خود را در رشته پژوهش هنر کسب کرده است. آثار کمال‌الدین شاهرخ در کتاب­های متعدد به چاپ رسیده و در ده‌ها نمایشگاه و مسابقه داخلی و خارجی اثر خود را ارائه کرده است. این عکاس با سابقه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا از تجربه‌های خود در زمان جنگ و درگیری می‌گوید. لحظات حساسی که عقل و عشق با هم گلاویز می‌شوند. او از انتخاب‌های خود در این لحظات می‌گوید.
چهاربهاران, عکس گرفتید؛ چه شد که شما با عکاسی آشنا شدید و چه شد که از آن صحنه‌‌ها و اتفاقات شلوغ انقلاب عکاسی کردید؟
برای هر انسانی یک جرقه‌‌ای در زندگی‌‌اش ایجاد می‌‌شود که به یک شکلی سمت و سوی زندگی‌‌اش را مشخص می‌‌کند، روشن‌‌ترین جرقه‌‌ای که در زندگی من ایجاد شد، بحث انقلاب بود و خیلی خوشحالم از اینکه در این مسیر قرار گرفتم ، ما تقریباً در مرکزیت پایتخت بزرگ شدیم؛ هر اتفاقی رخ می‌‌داد دقیقاً در همان فضا و مکانی بود که ما زندگی می‌‌کردیم. چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب اسلامی و خیلی این اتفاق روی ما تاثیرات مثبتی گذاشت و به شکلی ما را در آن جریان قرار داد. اینطور نبود که ما انتخاب کنیم که چه می‌‌خواهیم بکنیم البته خانواده خیلی می‌‌تواند تاثیرگذار باشد، چون خانوادۀ ما مذهبی بود، حتی قبل از انقلاب خانواده همیشه با درس و بحث و جلسات قرآنی مانوس بودند و اینها بی‌‌تاثیر نبود ولی هر آن امکان داشت ما در این سنی که در مسیر انقلاب قرار گرفتیم به زوایای مختلفی برسیم.
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب: 424248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *