۰
بیداری ملت:

آن‌چه سران عربستان برای آینده در سر دارند

آرامکو مالکیت تعدادی از پایانه‌های توزیع و حقوق انحصاری عرضه بنزین با برند شرکت شل را در چند ایالت سواحل شرقی و نیمه شرقی تگزاس به دست آورده است.
آن‌چه سران عربستان برای آینده در سر دارند
به گزارش چهاربهاران، در نخستین روز ماه می‌سال جاری (10 اردیبهشت96)، شرکت آرامکو عربستان سعودی توانست ۱۰۰ درصد سهام پالایشگاه «پورت آرتور» تگزاس را به دست آورد. ظرفیت این پالایشگاه ۶/۳ میلیون بشکه در سال بوده و با خریداری سهام ۵۰ درصدی رویال داچ شل، مالکیت این پالایشگاه به صورت کامل در اختیار شیوخ ریاض قرار گرفته است.
در شرایط کنونی، این شرکت می‌تواند نفت بیشتری روانه آمریکا کند. عربستان سعودی هم اکنون دومین تامین کننده نفت ایالات متحده پس از کانادا است. در ماه فوریه(بهمن 95) روزانه ۱/۳۴ میلیون بشکه نفت از عربستان رهسپار پایانه‌های ایالات متحده شده است. شیوخ عربستان با راهبردهای تجاری خود توانسته‌اند با ایجاد ارزش، سودآوری بیشتری به دست آورند.
با توسعه زیرساخت‌های پالایش و توزیع فرآورده‌های نفتی، شرکت آرامکو می‌تواند با خریداری رقابتی خوراک از فرصت‌های موجود در بازار بزرگ و جذاب آمریکای شمالی، استفاده چشمگیری نماید و این پالایشگاه، سهم بازار ارزشمندی در اختیار آنها خواهد گذاشت.

چهره صنعت نفت ایالات متحده در دهه کنونی میلادی دگرگون شده و تولیدکنندگان نفت ایالات متحده با رشد نزدیک به دو برابری برداشت خود، راه را برای استقلال انرژی کشورشان هموار کرده‌اند. آمریکایی‌ها، جایگاه عربستان سعودی به عنوان دارنده ظرفیت شناور مازاد تولید در بازار جهانی نفت را از آن خود کرده‌اند. ظرفیت پالایش روزانه نفت این کشور عدد شگفت‌آور ۱۸/۲ میلیون بشکه است. باید دانست که کانادایی‌ها به دلیل فقدان پالایشگاه، روزانه ۳/۵ میلیون بشکه نفت خام را روانه ایالات متحده می‌کنند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، تولید نفت ایالات متحده از مرز ۱۱/۶ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت. بدین ترتیب انتظار عمومی برای کاهش واردات و صدور محصولات نفتی به سایر کشورها افزایش می‌یابد. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی در فوریه گذشته، میانگین صادرات نفت خام آمریکا ۱/۱۲ میلیون بشکه در روز بوده است.
بخش قابل توجهی از رشد تولید نفت ایالات متحده در دهه کنونی میلادی به دلیل انقلاب منابع غیرمتعارف و ورود نفت شیل به عنوان بازیگری جدید به بازارهای انرژی بوده است. این منابع نفت سبک با درجه‌ ای‌پی‌آی ۴۲ تا ۵۰، با خوراک سنتی پالایشگاه‌های آمریکا که برای پالایش نفت سنگین و ترش اجرا شده‌اند، ناسازگار است؛ بدین ترتیب باید پالایشگران آمریکایی اصلاحات مورد نیاز را در پالایشگاه‌های خود ایجاد کنند. با پالایش نفت سبک، مقدار زیادی بنزین تولید می‌شود، اما در فرآیند مشابه پالایشی نفت سنگین در برج تقطیر، محصولات با ارزش بیشتری به دست می‌آید.

تولیدکنندگان نفت سبک شیل تمایل دارند تا محصول خود را در سایر کشورها به پالایشگاه‌های کوچک و غیرپیچیده بفروشند، هرچند همچنان چالش‌های زیادی در برابر این بازیگران جدید و نوآور صنعت شیل وجود دارد. فراموش نکنید که ترکیب شیمیایی نفت شیل برداشت شده از یک سازند نفت متعارف، تفاوت زیادی با نفت خام همان سازند دارد. در این شرایط تولیدکنندگان نفت شیل ناچارند تا از ابزار تخفیف برای فروش نفت خود در داخل و خارج آمریکا استفاده کنند.
با خریداری ۱۰۰ درصد سهام پالایشگاه بزرگ پورت آرتور تگزاس توسط رهبران آرامکو می‌توان پیش بینی نمود که شاهد موارد زیر باشیم:
- واردات بیشتر نفت خام از عربستان برای حفظ سهم بازار نزولی ریاض در ایالات متحده. در این شرایط نفت تولید شده در خاک آمریکا باید به بازارهای دیگر صادر شود.

- پالایش نفت عربستان در این پالایشگاه و فروش محصولات تولیدی دارای ارزش افزوده در بازار ایالات متحده و سایر مناطق دنیا

- استفاده از خوراک تخفیف دار تولید شده در ایالات متحده و کانادا برای افزایش سودآوری و بهبود نسبت‌های عملیاتی
کارشناسان بازار حضور شرکت آرامکو در صنعت پالایش آمریکا و حضور همزمان در عملیات تولید و پالایش را گامی بلند در جهت ارزش آفرینی بلندمدت برای رهبران ریاض در همه سناریوهای قیمت طلای سیاه و فرآورده‌های آن می‌دانند.
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب: 424244
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *