۰

شور انتخاباتی درسیستان وبلوچستان بالا گرفت/حاشیه شهر همچنان مظلوم

با توجه به مدت زمان اندکی که تا ۲۹ اردیبهشت باقی مانده شور انتخاباتی در سیستان و بلوچستان بالا گرفته اما متاسفانه باز هم مردم حاشیه شهرها و مناطق کم برخوردار مظلوم مانده اند.
ضض
ضض
به گزارش چهاربهاران، بازار تبلیغات انتخاباتی پس از مناظره سوم در استان سیستان و بلوچستان هم داغتر شده است و این در حالی است که کمتر از یک هفته تا روز سرنوشت ساز ۲۹ اردیبهشت باقی مانده است.
این روزها به هر گوشه ای از شهر که می نگرید بنرها و پوسترهای رنگارنگی را می بینید که برخی از آنها به شدت توجه ها را به خودشان جلب می کنند.
حالا دیگر نامزدهای ریاست جمهوری ستادهای خود را افزایش دادند و در برخی از خیابان های اصلی شهر ها از جمله شهر زاهدان از یکی از این نامزدها تقریبا به فاصله چند صد متر چندین ستاد دیده می شود که البته زیاد هم جای تعجب ندارد زیرا این کاندیدا مربوط به بخش برخوردار شهر و کشور است.
یکی دیگر از کاندیدهای ریاست جمهوری نیز بیشتر تمرکز خود را بر روی حاشیه شهر و نقاط کم برخوردار گذاشته است البته ستادهای این نامزد از رونق مالی ستادهای آن کاندید دیگر برخوردار نیست اما استقبال مردمی از آن بسیار خوب است.
در این میان با شروع شدن زمان تبلیغات کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا دیگر جایی برای راه رفتن در پیاده رو ها نیز وجود ندارد و انواع و اقسام بنرهای تبلیغاتی با شعارهای جالب به چشم می خورد.
به عنوان مثال یکی از این نامزدها بنرهایی با سایز بالا چاپ کرده که فقط عکس این نامزد بر روی آن چاپ شده است بدون هیچ اسم و شعاری! و یا یکی دیگر از این کاندیداها با یک عکس بسیار بزرگ این شعار را برای انتخابات شورای شهر زاهدان برای خودش انتخاب کرده است. «ایران دوباره می سازمت» !
اما در این میان برخی از کاندیداها بسیار هوشمندانه عمل می کنند و با برنامه ریزی دقیق و ارائه برنامه و راهکارهای مناسب در شهر ها در حال جذب رای هستند.

اما در شهر زاهدان که همواره دو لیست ثابت با هم رقابت می کردند این بار اوضاع کمی متفاوت تر است و ظاهرا لیست های دیگر و حتی افرادی به صورت انفرادی نیز قصد رقابت با آنها را دارند.
طبق اعلام فرمانداری زاهدان ۳۴۲ کاندیدا در انتخابات شورای شهر زاهدان تائید شدند که از نکات قابل توجه این دوره حضور پر رنگ بانوان در این انتخابات است، البته رشد حضور کاندیداهای زن در پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا فقط مربوط به شهر زاهدان نیست و در کل استان سیستان و بلوچستان به خوبی مشاهده می شود تا جایی که صد درصد واوطلبان نامزدی انتخابات شوراها در یکی از روستاهای شهرستان خاش زن هستند.
فرماندار شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: برای نخستین بار در تاریخ انتخابات سیستان و بلوچستان تمامی ۱۰ داوطلب نامزدی انتخابات شورای اسلامی در روستای «افضل آباد» دهستان «پشتکوه» بخش مرکزی شهرستان خاش زن هستند و آماده رقابت در عرصه انتخاباتی شورای روستا هستند.
محمداکبر چاکرزهی افزود: با توجه به بررسی ها در تاریخ استان و  شهرستان خاش تاکنون حضور زنان در عرصه رقابتی انتخابات تا این مقدار بالا نبوده است.
وی گفت: طبق آمار ارائه شده شمار داوطلبان زن ثبت نام کنندگان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا استان سیستان و بلوچستان با هزارو ۴۰۷ نفر نسبت به دوره قبل ۱۱۷ درصد رشد داشته است.
البته این حضور بانوان باعث جذابیت بیشتر رقابت های انتخاباتی شده است و در این میان پر شور ترین حضور ستادها و طرفداران کاندیداها مربوط به خیابان دانشگاه زاهدان است.
این خیابان شهر زاهدان با توجه به وجود مراکز آموزش عالی شهر زاهدان در آن و همچنین بافت جمعیتی آن جز مناطق برخوردار این شهر به حساب می آید از همین رو شب ها بازار تبلیغات انتخاباتی در این خیابان بسیار پر رونق است.
هر شب پس از اذان مغرب جوانان در این خیابان با شیوه های مخصوص به خود برای نامزدهای مورد نظر خود تبلیغ می کنند از برخی ستادها آهنگ های خاص و گاها عجیب به گوش می رسد که هیچ گونه سنخیتی با وظیفه ستادها ندارد.
اما اگر فقط چند صد متر از این خیابان برخوردار و یا حتی چند ده متر از این خیابان دور شویم عمق محرومیت را در قلب شهر زاهدان مشاهده می کنیم.
در یکی از خیابان های اصلی شهر زاهدان خانواده ای سه نفره زندگی می کنند که زندگی خود را به سختی می گذرانند اما حاضر نیستند کسی از وضع آن ها مطلع شود.
وارد خانه آنها که می شوید به جز تعدادی وسیله کهنه چیزی نمی بیند، دیوارها در حال ریزش و حتی حمام و سرویس بهداشتی مناسبی وجود ندارد نکته جالب توجه اینکه در دو طرف این خانه دو ساختمان بلند چند طبقه وجود دارد.
البته اوضاع از زمانی برای این خانواده بحرانی تر شد که یخچال کهنه آنها نیز خراب شده و حالا دیگر آب خوردن هم ندارند.

مادر این خانواده که دوست ندارد نامش مطرح شود در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: چندسالی است که همسرم فوت کرده است و من به همراه دو فرزند خود به تنهایی زندگی می کنم.
وی افزود: متاسفانه پس از مرگ همسرم حساب های بانکی همسرم مسدود شد و خانواده او نیز با ما همکاری نکرد و هیچ گونه کمکی نیز به ما نمی کنند.
وی در خصوص کمک همسایگان گفت: با وجود اینکه ما در محله ای برخوردار زندگی می کنیم اما هیچ یک از همسایه ها از اوضاع ما با خبر نیستند و فقط چند باری چند نفر به درب خانه مراجعه کردند و از ما پرسیدند قصد فروش این خرابه را ندارید!
وی ادامه داد: این منزل هم متعلق به ما نیست و جز اموال خانواده همسرم است که چند بار هم ما را تهدید کردند که به همین زودی شما را بیرون می کنیم.
البته این تنها یک نمونه از موارد بسیاری است که در این شهر و حاشیه آن وجود دارد حالا سوالی که ذهن مخاطب را درگیر می کند این است که آیا در میان این همه هیاهو کاندیداها کسی به فکر این قشر از جامعه هم هست.
نکته مشهود دیگر این است که با یک بررسی ساده در شهر زاهدان متوجه می شوید که به جز چند خیابان و محله برخوردار که البته آن ها نیز دارای مشکلاتی بسیاری هستند در بقیه مناطق وضعیت خدمات شهری اصلا مطلوب نیست.
حالا باید ببینیم که این کاندیداها که برخی از آنها برای رای آوردن هزینه های میلیونی انجام می دهند پس از این که وارد شورای شهر شدند برنامه ای برای رسیدگی به حاشیه شهر و یا مناطق کم تر برخوردار دارد و یا نه همچون گذشتگان تمام ظرفیت خود را برای مانور در محلات برخوردار استفاده می کنند.
البته از وظیفه این کاندیداها مهمتر وظیفه فردی است که به عنوان رئیس هئیت دولت انتخاب می شود.
از این موارد که بگذریم نوع تبلیغات نیز در این دوره متفاوت شده و بیشتر به سمت فضای های مجازی رفته تا جایی که تقریبا هر یک از شهروندان که از نرم افزارهای موبایلی استفاده می کنند هر روز صبح که به گوشی خود می نگرند می بینند در ده ها گروه و کانال عضو شدند.

البته همین موضوع موجب شده تا عده ای از شهروندان از این نوع تبلیغات خسته شوند و علاوه بر آن تخلفاتی نیز در فضای مجازی انجام می شود که نیاز به نظارت ویژه دارد.
رئیس پلیس فتا سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تخلفات انتخاباتی حوزه فضای مجازی استان بیشتر مربوط به انتخابات شوراها است و با توجه به اقدامات ستادهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه فضای مجازی در این استان تا این لحظه تنش خاصی در این زمینه ایجاد نشده است.
علی سرحدی افزود: البته با توجه به اقدامات پیشگیرانه پلیس تخلفات در انتخابات شوراها هم محدود است و بیشتر آن مربوط به تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستای استان بود.
وی گفت: این تخلفات نیز بلافاصله به مرجع قضائی ارجاع شد و دادستان محترم زاهدان دستورات لازم را در رابطه با پیگیری تخلفات به رده‌های مربوطه ارجاع داد و تذکرات لازم نیز به نامزدها داده شده است.
وی خاطر نشان کرد: تمامی مطالبی که در فضای مجازی در زمینه انتخابات در حال بارگذاری است توسط کارشناسان پلیس فتا کاملا رصد می‌شود و در صورت مشاهده هر گونه تخلف برخورد قانونی لازم با متخلفان انجام می شود.
البته در این میان افزایش تعداد کاندیداها نیز نکته جالب توجه ای است که موجب افزایش شور انتخاباتی در استان شده است.
علی اصغر جمشید نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت:  ۱۸ هزار و ۴۱۸ نفر داوطلب در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان نام نویسی کردند که در مقایسه با دوره قبل ۱۶ درصد رشد دارد.
رئیس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای شهر در ۳۷ شهر استان افزود : تعداد کرسی های عضویت شوراهای شهر و روستا در استان بیش از ۳ درصد رشد داشته است.
وی گفت: علاوه بر این در سه هزار و ۳۵۶ روستا استان نیز انتخابات شوراها برگزار می شود که نسبت به دوره قبل ۲.۸۵ درصد رشد داشته است.
در مجموع به نظر می رسد همه چیز برای برگزاری انتخاباتی پر شور در کشور و استان سیستان و بلوچستان آماده است و امیدواریم در روز ۲۹ اردیبهشت باز هم حماسه دیگر رقم بخورد و افرادی صاحب این کرسی ها شوند که قدر مردم را بیشتر و بهتر بدانند.
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب: 424205
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *