۰
سه زمان متفاوت برای بهره برداری از فاز اول بندر شهید بهشتی/

بالاخره چه زمانی پای کشتی های غول پیکر به چابهار باز می شود؟

اواسط دی ،اواخربهمن وپایان سال سه زمانی است که مسولین چابهار برای بهره برداری کامل و تبدیل ظرفیت بندری از2ونیم به 8ونیم میلیون تن خبرمی دهند. حال باید دید بالاخره چه زمانی پای کشتی های غول پیکر به چابهار بازمی شود.
11
11
به گزارش چهاربهاران، فرماندار چابهار می گوید: فاز اول بندرشهید بهشتی که سالانه 8ونیم میلیون تن ظرفیت دارد تا دهه فجر انقلاب اسلامی به بهربرداری می رسد،این درحالی است پیشتر معاون حمل ونقل وترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار افتتاح آن را به آخر سال 2016میلادی یعنی اواسط دی موکول کرده بود و مدیرکل بنادر به سال آینده.
به گزارش ایسنا-منطقه سیستان وبلوچستان تنها بندر اقیانوسی ایران ،همیشه در اظهارنظرهای مسولین به عنوان پیشانی توسعه شرق کشور لقب گرفته و آن ها بارها برتوسعه چابهار تاکید کرده اند.
امروزه دیگر خلیج فارس جای امنی برای تجارت و ترانزیت نیست و کشورهای حوزه خلیج به تکاپو افتاده اند که از آن خارج شوند،ایران نیز ازاین غافله عقب نمانده و از سال ها پیش و بنا به توصیه های موکد رهبر معظم انقلاب توسعه سواحل مکران را در اولویت قرار داده است.
برای رسیدن چابهار به نقطه مطلوب ابتدا باید زیرساخت های حمل ونقلی آن فراهم شود که مهم ترین آن ها توسعه بندر وافزایش ظرفیت آن است.
از سال 62که ظرفیت بندری چابهاربه 2ونیم میلیون تن رسید،تاکنون وباآنکه بیش از30سال ازآن زمان می گذرد شاهد تحول مهمی درحوزه ترانزیت و حمل ونقل در تنها بندراقیانوسی ایران نبوده ایم.
به گفته فرماندار چابهار کشتی های با ظرفیت بالا ابتدا بارهای خود را به بندر جبل علی می برند وسپس این کالاها با کشتی های کوچک به چابهار می آید،این در حالی است که افزایش ظرفیت بندر چابهار و امکان پهلوگیری کشتی هایی با ظرفیت بالا در این بندر همیشه از اولویت های اصلی کشور بوده است.
 وزیر راه خرداد امسال پس از سفر به چابهار از افزایش این ظرفیت به 8ونیم میلیون تن خبرداد وگفت بزودی عمق آبخور این بندر به 17متر می رسد که امکان پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما و به اصطلاح پاناماکس وسوپرپاناماکس را فراهم می کند.
وزیر این را گفت ولی زمان محقق شدن این ظرفیت را مشخص نکرد، بعداز این گفته ها معاون حمل ونقل وترازیت سازمان منطقه آزاد در گفتگویی که با خبرنگار ما داشت از افزایش ظرفیت بندر تا اواخرسال 2016یعنی اواسط دی ماه امسال خبرداد.
هرچند به گفته محمدی معین این زمان براساس گزارش پیمانکار این پروژه یعنی قرارگاه خاتم الانبیا تعیین شده ولی مدیرکل بنادر بهره برداری از این پروژه را به اواخر امسال موکول کرد.
قطعا صحبت های مدیرکل بنادر به عنوان دستگاه متولی این امر فصل الخطاب است ولی گویا نماینده عالی دولت درچابهار نظر دیگری دارد.
درتازه ترین اظهار نظرها فرماندار چابهار می گوید:برای توسعه این بندر 4500 نفر درسه شیفت مشغول فعالیت هستند و ظرفیت 8ونیم میلیون تنی تنها بندراقیانوسی ایران تا دهه فجرانقلاب اسلامی یعنی اواخر بهمن ماه محقق می شود.
اواسط دی ،اواخربهمن وپایان سال سه زمانی است که مسولین چابهار برای بهره برداری کامل و تبدیل ظرفیت بندری از2ونیم به 8ونیم میلیون تن خبرمی دهند. حال باید دید بالاخره چه زمانی پای کشتی های غول پیکر به چابهار بازمی شود.
گزارش از عظیمی چابهار
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 423568
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *