۰
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان:

شرایط عضویت درخانه مطبوعات سیستان و بلوچستان اعلام شد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به نزدیک بودن زمان انتخابات خانه مطبوعات استان شرایط عضویت در این خانه را بر اساس مفاد اساسنامه آن اعلام کرد.
ضض
ضض
به گزارش چهاربهاران، حسین مسگرانی اظهار داشت: بر اساس ماده ٤٢ اساسنامه جدید شرایط عضویت اصحاب رسانه در خانه مطبوعات به شرح ذیل است که باید مورد توجه اهالی رسانه قرار گیرد و با توجه به اینکه بسیاری از اعضای سابق فاقد اطلاعات لازم برای ارتباط با آنان هستند این اطلاع رسانی عمومی برای آگاهی تمامی اصحاب رسانه و مدیران رسانه های ارتباط جمعی استان برای اعلام به سایر کارکنان انجام می شود.
وی گفت: تمامی فعالان مطبوعات، پایگاههای خبری و نمایندگی ها و سرپرستی های روزنامه های سراسری و خبرگزاری ها که در بخش تحریریه و در قالب شغل اصلی و مستمرفعالیت می کنند ( اعم از خبرنگار، دبیر گروه ، معاون دبیر گروه ، معاون سردبیر ، سردبیر ، گرافیست، عکاس ، مدیر مسئول و صاحب امتیاز ) که دارای شرایط لازم باشند می توانند به عضویت خانه و یا هیات مدیره درآیند.
وی افزود: داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران، تدین به یکی از ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی، پایبندی به قانون اساسی بویژه اصول بنیادین آن، عدم اشتهار به فساد اخلاقی، داشتن حداقل مدرک کارشناسی یا معادل حوزه ای آن، تبصره : احتساب یک مقطع تحصیلی بالاتر برای جانبازان و همچنین به ازای هر ٧ سال برای افرادی که دارای سابقه مفید کاری در حوزه رسانه باشند و اقامت داشتن در حوزه فعالیت خانه مطبوعات را از جمله شرایط عضویت ذکر کرد.
وی تصریح کرد: همچنین برخورداری از حداقل یک سال سابقه اشتغال اصلی و مستمر بیمه ای (منتهی به هر مجمع عمومی) در یکی از نشریات چاپی یا الکترونیک و یا نمایندگی روزنامه های سراسری و خبرگزاری ها به عنوان روزنامه نگار ( برای اولین مجمع عمومی سابقه سه ماهه کفایت می کند )، نداشتن محکومیت کیفری موثر (محرومیت از حقوق اجتماعی )، قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و مصوبات قانونی خانه مطبوعات و امضای میثاق نامه اخلاق حرفه ای از دیگر شرایط عضویت است.
وی افزود: همچنین بر اساس تبصره 10 روزنامه نگاران فعال در رسانه های منطقه ای یا سراسری ، مشروط به آنکه دفتر مرکزی رسانه آنها در استان واقع باشند می توانند به عضویت خانه مطبوعات آن استان درآیند.
وی افزود: همچنین بر اساس تبصره ٢ : در صورتی که هر عضو در طول مدت عضویت خود حداقل یکی از شرایط بالا را فاقد شود یا مشخص شود از ابتدا فاقد آن بوده ، در خصوص سلب عضویت عضوخانه ، هیات مدیره و در مورد اعضای هیئت مدیره و بازرسین مجمع عمومی تصمیم گیری می کند.
وی تصریح کرد: بر اساس تبصره ٣ : درمورد بند ٧ و برای کسانی که بیمه آنان توسط دستگاههای دولتی یا صندوق های بازنشستگی پرداخت می شود معرفی نامه رسانه به همراه مدارک مربوط به بیمه و تائید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کفایت می کند .
وی افزود: سقف این تعداد برای روزنامه ها ١٠ نفر، دفاتر سرپرستی روزنامه ها و خبر گزاری ها پنج نفر، هفته نامه ها پنج نفر، سایتهای خبری سه نفر، سایر نشریات یک نفر است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: برای تمام رسانه های فوق انتشار منظم حداقل سه ماه منتهی به برگزاری مجمع عمومی و واقع بودن دفتر مرکزی رسانه در استان ضروری است .
مسگرانی بیان کرد: همچنان بر اساس تبصره ٤ – افراد زیر با معرفی صاحب امتیاز رسانه فعال می توانند به عضویت افتخاری خانه در آیند ( رسانه فعال نشریه ای است که در سه ماهه منتهی به صدور معرفی نامه به طور مرتب بر اساس دوره انتشار مصوب خود منتشر شده باشد و در مورد رسانه های فضای مجازی نیز استمرار انتشار مطالب در این مدت رعایت شده باشد ).
وی گفت: افرادی که به عنوان رابط خبری ، مترجم ، ویراستار یا نویسنده با آن رسانه همکاری می کنند، افرادی که در سمتهای خبری یا تحریری اشتغال داشتند و ترک فعالیت حرفه ای کرده اند، روزنامه نگاران آزاد یا پاره وقت که شغل اصلی و مستمر آنان روزنامه نگاری نیست ( مشروط به انتشار حداقل بیست مطلب در فاصله یکسال )، مشاغل مرتبط با رسانه از چمله چاپ ، توزیع ، فروش، خدمات فنی ، ویزیتوری و همکاران اداری تا تشکیل رسمی صنوف تخصصی هستند.
وی بیان کرد: همچنین بر اساس تبصره ٥ : اعضای افتخاری(علی البدل) خانه مانند سایر اعضا مشمول پرداخت ورودیه و حق عضویت هستند اعضای افتخاری(علی البدل) خانه مانند سایر اعضا مشمول پرداخت ورودیه و حق عضویت هستند.
وی افزود: برابر تبصره ٦ – اعضای افتخاری (علی البدل) از تسهیلات و خدمات خانه مطبوعات می توانند بهره مند شوند اما امکان نامزدی در انتخابات یا رای دادن به هیئت مدیره را ندارند .
وی تصریح کرد : درتبصره ٧ – اسامی اعضای خانه باید در پایگاه اطلاع رسانی خانه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تفکیک نام ونام خانوادگی ، نام رسانه ، سمت در رسانه ، تاریخ عضویت در خانه ، سابقه پرداخت بیمه توسط رسانه / رسانه ها منتشر و مرتبا به روز رسانی شود، درج مشخصات افتخاری در فهرست جداگانه نیز بلامانع است .
وی افزود: بر اساس تبصره ٨ – هیچکس نمی تواند در بیش از یک خانه مطبوعات عضو شود مگر آنکه ازعضویت یک خانه مستعفی و در خانه مطبوعات استانی دیگر عضویت یابد .
مسگرانی تاکید کرد : اهالی رسانه با مطالعه دقیق اساسنامه که در سایت خانه مطبوعات موجود است نسبت به سایر شرایط اطلاعات لازم را کسب کنند.
وی افزود : خبرنگاران در شهرستانها نیز می توانند با مراجعه به نماینده خانه مطبوعات یا به طور مستقیم از طریق رسانه خود اقدام کنند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات گفت: بر اساس مفاد این اساسنامه 2 نفر از مدیران مسئول نشریات استان با یک نفر عضو علی البدل (مدیران مسئول نشریاتی با گستره مصوب سراسری نمی توانند عضو هیات مدیره شوند همچنین مدیران مسئول نشریاتی با گستره مصوب منطقه ای صرفا در استانی که دفتر مرکزی آنها واقع است ) می توانند نامزد هیات مدیره شوند.
وی ادامه داد: سه نفر از روزنامه نگاران شاغل در مطبوعات استان با یک نفر عضو علی البدل و یک نفر از مسئولان نمایندگی و سرپرستی های روزنامه های سراسری و یک نفر عضو علی البدل می توانند دراین انتخابات به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شوند، افزود: یک نفر از مسئولان نمایندگی خبرگزاریها با یک نفر عضو علی البدل نیز از واجدان شرایط هیات مدیره است.
وی از فعالان رسانه ای و مدیران مسئول خواست هرچه سریعتر نسبت به عضویت پرسنل خود که شرایط مندرج در اساسنامه را دارند اقدام کنند تا انتخابات هرچه سریعتر برگزار شود.
وی خاطر نشان کرد: اصحاب رسانه چنانچه در روند اجرای کار شکایتی دارند و یا تخلفی مشاهده کردند می توانند سریعا به معاونت فرهنگی و مطبوعات این اداره کل اطلاع دهند.
انتهای پیام/ ایرنا
يکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 423421
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *