۰
به بهانه فرارسیدن بوی ماه مهر؛

تلخ وشیرین دوران مدرسه به روایت مسئولین چابهاری: دهه ما دوران نداشتنها وبر اساس تلاش وپشتکار فردی بود/ از آرزوی داشتن کیف تا افت تحصیلی فرماندار در دوران دفاع مقدس

به بهانه بوی ماه مهر مسئولان شهرستان چابهار از خاطرات اول مهر خود گفتند.
25612
25612
به گزارش چهاربهاران، با پایان فصل گرم کم کم پائیز برگ ریزان (البته این مورد شامل حال چابهار نخواهد شد!) جای تابستان را می گیرد و کم کم فصل هزار رنگ، فصلی با بوی ماه مدرسه با تکاپوی کودکانه از راه می رسد.
نخستین روز مدرسه، شاید ماندنی ترین خاطره زندگی همه ماها باشد. خاطره ای که با شیرینی ها و گاه دلهره ها و اضطراب های فراموش ناشدنی فراوانی عجین است. خاطرات روز اول مدرسه، خاطرات جالبی است. از اشک ها و لبخندها تا پیدا کردن دوستانی که گاهی تا سالیان سال در کنار هم می مانند.
برای همه ایرانیان روز اول مهر روز خاطره انگیزی بوده است، برای به یاد ماندنی شدن این روز به میان چند نفر از مسئولان یا همان کودکان قدیم رفتیم تا خاطرات روز اول مدرسه شان را برایمان بگویند و تجدید خاطرات آن روزهای خوش باشد؛ همان دانش آموزان سه دهه گذشته که الان در پستهای مختلف مدیریتی بانظامی که تربیت و پرورش یافتند مشغول خدمت در جامعه هستند.
در زمان تحصیل جزء معدل اولی ها بودم/ در عمل متولیان مدارس در حوزه کار عدالت را رعایت کنند
فرماندار ویژه چابهار در گفت و با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به کمبود امکانات در سالهای قبل اظهار کرد: در زمان سالهای تحصیل بنده نه کیف بود نه پلاستیک، کتاب ها را به دست می گرفتیم و به مدرسه می رفتیم.
احمدعلی موهبتی با اشاره اینکه در زمان تحصیل هیچ وقت مردود نشدم افزود: در اکثر مواقع در زمان های تحصیل جزء معدل اولی ها بودم و در آن سالها هیچ گاه مردود نشدم ولی در سال های هشت سال دفاع مقدس معدم کمی افت پیدا کرد.
موهبتی بیان کرد: در شهرستان چابهار و شرایط فضاهای آموزشی مناسب نیست مشکلات جدی از نظر سرانه دارد؛ تمهیداتی در حد توان دیده ایم ولی عمق فاجعه بسیار زیاد است که نیاز به مساعدت عمومی و تلاش مضاعف همه مسئولین کشوری، استانی و شهرستانی و از همه مهم تر مردم را دارد.
وی ادامه داد: اقدام دیگر اینکه با کمک خیرین مدرسه ساز تا بازگشایی مدارس بازسازی داخلی کلاس ها صورت می گیرد.
فرماندار ویژه چابهار از مشارکت ادارات برای پشتیبانی از مدارس در چابهار خبر داد و گفت: هر اداره شهرستان متولی یک مدرسه است و با کمک خیرین و مردم مدرسه را در طول سال پشتیبانی می کند و اگر نقص فنی و مشکل داشته باشد با کمک اولیاء و مربیان بخش هایی از مشکلات را حل می کنند.
وی افزود: بودجه مدرسه سازی در استان سیستان و بلوچستان با اعتبارات ویژه 6 هزار میلیارد ریالی دیده شده است که حدود 1000 کلاس بنیاد مستضعفان تقبل کرده است و با بخشی که در برای این حوزه در نظر گرفته شده است انقلابی در حوزه آموزش و پرورش در چابهار صورت پذیرد.
موهبتی خاطر نشان کرد: امیدواریم در عمل هم متولیان مدارس و حوزه کار رعایت عدالت را بکنند و مکان های محروم را که عقب افتادگی اش در میانگین شاخص های دیگر پایین تر است توجه کنند که مساوات و عدالت در این کار درنظر گرفته شود
 نخبه کلاس: اهمیت به فضای فیزیکی ذهن دانش آموز را از مباحث آموزشی دور کرده است
به سراغ شهردار می رویم، وی با اشاره به امکانات بسیار کم در زمان تحصیل خود می گوید: از اول شروع مدارس اصلا کیف نداشتم کتاب ها رو به دست می گرفتم و به مدرسه می رفتم و با پشتکار و جدیت در طول تحصیل مردود نشدم و همیشه با معدل بالای 18 شاگرد اول و نخبه کلاس محسوب می شد
بلوچ در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با تاکید بر اهمیت آموزش وفرهنگ در مدارس تصریح کرد:عقیده بنده این است کمک به مدارس و کیفی سازی مدارس و فرهنگ باید باهم باشند ، بستر و صحبت های دانش آموز های ما این است که امکانات کم است و تلاشی برای درس خواندن نمی کنند ودائم  می گویند امکانات ما محدود است، در حالی که ما تاثیر گذار بر فکر و ذهن بچه ها در خانواده و مدرسه هستیم، تاکیدات خانواده بر بحث فیزیکی مدارس باعث شده ذهن دانش آموزان به این سمت و سو برود وما آنقدر به فضای فیزیکی اهمیت می دهیم به مبحث آموزش اهمیت نمی دهیم .
وی باتاکید بر کیفی سازی نظام آموزشی خاطر نشلن کرد: علاوه بر اینکه انجمن های خیرین مدرسه ساز در این حوزه بر ساخت و کیفی سازی مدارس در فضای فیزیکی فعالیت دارند ما باید افراد دلسوز را در امر آموزش بکار گیری کنیم یک معلم نخبه تاثیر گذار شده و چندین دانش آموزنخبه صادر می کند ما باید مبحث آموزشی را بر مبحث کیفی سازی مدارس ارجحیت بدهیم مسائل فیزیکی باید در مراحل بعد از آموزش قرار بگیرد ما باید آموزش را کیفی سازی بکنیم و نفراتی که در امر آموزش بکارگیری می شوند تک شغله و از افراد دلسوز و باسواد در این امر استفاده شود
مسئولی که از کلاس اول کیف داشت
در مصاحبه ای دیگر رئیس اداره برق شهرستان چابهار با اشاره به امکانات و برخورداری بیشتر در دوران دبستان گفت: در آن موقع من کیف داشتم و نه مردود و نه تشدید شدم و معدل بنده عمدتا در مقاطع مختلف بین 18تا 20بوده است واز همان کلاس اول دبستان کیف دار شده بودم .
مشهدی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در بخش آموزش اظهار کرد: مدارس متعلق به همه مردم است و همه جامعه و آحاد است و بزرگترین سرمایه جامعه آدم ها آن جامعه هستند و باید انسان های باتوان مالی خوب باید سرمایه خود را در بخشی از مدارس سرمایه گذاری کنند و هرآنچه سرمایه گذاری کنیم برای کشورمان ، هرکسی به هر میزانی که وسعش می رسد به مدارس کمک کنند و مدارسی داشته باشم در خور وشأن دانش آموزان ما یاشد و دانش آموزانی داشته باشیم که همین ها مدیران آینده هستند.
 رئیس جهاد کشاورزی نیز با خاطره نداشتن کیف مصاحبه خود را آغاز کرد و خبرنگار چهاربهاران گفت: اولین باری که که کیف خریدم اصلا یادم نمیاد کیف اصلانداشتم بیشتر کتاب هارا به دست میگرفتم مسیر هم نزدیک بود تو روستا درس می خوندم مردود اصلا نشدم معدل بنده عمدتا 16تا 17 بوده بعضی وقت ها هم 18 بود.
بامبری افزود: عمدتا باید فرهنگ سازی شود و از کمک های مردمی بهره ببرنند تا فضاهای آموزشی راه اندازی شود و دانش آموزان بتوانند با خیال راحت سرکلاس درس حضور پیدا بکنند باید افراد و خانواده های که از توان مالی خوبی برخوردار هستند به هم نوعان خودشان کمک کنند
فرهنگ سازی در بین خانواده ها در بحث کمک های مردمی به دانش آموزان باید نهادینه شود
رئیس بنیاد شهید شهرستانهای چابهار وکنارک به خوبی حتی شکل کیف دوران دبستان خود را به یاد داشت و با یاد گذشته بیان کرد: اولین باری که کیف خریدن فکر کنم کلاس اول دبستان بود از این کیف های مربع چهارگوش قدیمی بود و خط های راه راه مشکی داشت مردود اصلانشدم عمدتا معدلم 15 تا 16 الان هم ترم آخری هستم 16.5 هستم  .
علی داورنیا در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با انتقاد از افراد سرمایه دار و متمول چابهار افزود: بنده چون خودم از خانواده فرهنگی هستم درد دانش آموزان فرهنگی و بی بضاعت رو حس می کنم وباید به آنها کمک شود؛ چرا همیشه اسم این خیرین شهرستان های دیگه باشه خیرین چابهار کجا هستند خیرین کنارک کجان این همه نفراتی که از توان بالای مالی میلیاردی بخوردارند کجا هستند و شاید یک خانه آنها چند میلیارد می ارزد کجا هستند چرا آنها به عنوان خیر جلو نمی آیند چرا یاد گرفتیم باید دولت بدهد و چه فرهنگی است که همه و همه باید دولت بدهد کمیته امداد باید دولت بدهد بهزیستی باید دولت بدهد مدرسه باید دولت بدهد فرهنگ سازی شود مردمی که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند بیان جلو، چابهار قطب اقتصاد کشور است ما بسیاری از نفراتی که اقتصاد چابهار دست آنها است غرفه داران و هتل داران میلیاردها ها پول دارند بیایند ودر این کار خیر شرکت کنند.
انتهای پیام/
شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 423301
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *