۰
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خبر داد:

کاهش19 درصدی بارندگی در سیستان و بلوچستان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان وبلوچستان گفت: متوسط بارندگی از ابتدای سال آبی 94-95 تاکنون نسبت به متوسط بارندگی مشابه سال آبی 93-94، 19.75 درصد کاهش داشته است.
55
55
به گزارش چهاربهاران، اتابک جعفری با بیان اینکه امروز در شرایط بد آبی قرار داریم و مردم باید در مصرف آب صرفه جویی کنند اظهار کرد: از همین حالا جنگ آب حس می شود اگر قبلا هرکس در بحث آب برای منطقه خود پیگیر بوده باید با یک بازنگری حوزه ای و فرامنطقه ای این موضوع را پیگیری کند.
وی از سه پروژه بزرگ، مدت دار و در  دست اجرای شرکت آب منطقه ای خبر داد و عنوان کرد: این پروژه ها شامل سه طرح سد سازی، 2 طرح شبکه آبیاری و زهکشی و چهار طرح خط انتقال آب است.
وی ادامه داد: 38 طرح سد سازی، تامین آب و آبرسانی، شبکه هی آبیاری و زهکشی و پیشگیری از سیل خاتمه یافته نیز در حال بهره برداری است.
وی با اشاره بر اینکه تاکنون بیش از 8 هزار و 224 حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده افزود: حجم تخلیه آب از این چاه‌ها 380 میلیون مترمکعب در سال است.
جعفری خاطر نشان کرد: 3 هزار و 117 چاه مجاز دارای پروانه در استان فعال است که 216 میلیون مترمکعب اضافه برداشت دارند.
این مسئول در خصوص زیر ساخت های طرح تامین آب طرح 46 هزار هکتاری سیستان تصریح کرد: هدف از خروجی مستقل بهره برداری سد چاه نیمه چهارم تخلیه اضطراری مخزن چاه نیمه چهارم به رودخانه سیستان، تامین و انتقال حجم مفید به میزان 600 میلیون متر مکعب در سال جهت مصارف کشاورزی اراضی پایین دست تالاب هامون به صورت ثقلی، تامین و انتقال 62درصد آب مورد نیاز طرح 46هزار هکتاری بوده است.
وی مجهز کردن چاه‌های مجاز، برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز و واگذاری کار به مردم و استفاده از ظرفیت مردمی را سه محور اصلی طرح تعادل‌بخشی مدیریت منابع آبی دانست.
وی ادامه داد: در حال حاضر 33 طرح سد سازی قابل بهره برداری در سطح استان سیستان وبلوچستان وجود داد.
جعفری با اشاره براینکه از سمت رویکرد سازه ای باید به سمت رویکرد نرم رفت تصریج کرد: بحث سازه ای بسیار برجسته تر از مدیریت آبی بوده که سازه‌های آبی همیشه اجرا نمی‌شوند و در سال‌های آینده در استان سد در حال اجرا نخواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: در مجموع 2 میلیارد و مترمکعب ظرفیت ذخیره آب سدهای استان است که حجم آب ذخیره شده در سدها تاکنون یک میلیارد و 260 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است و حجم موجود مخازن سدهای استان 64 درصد کل حجمی است که سدها می‌توانند آب ذخیره کنند.
جعفری گفت: پیش از این اولویت اول شرکت آب منطقه‌ای ایجاد سد بود و تقریباً تلاش شرکت برای پشتیبانی این کارها ساماندهی شده بود اما در دولت تدبیر و امید بحث تعادل بخشی در اولویت قرار گرفت.
يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۴
کد مطلب: 423212
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *