۰
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان در همایش بزرگداشت «کمالان هوت»:

بالندگی و رشد هرجامعه ای با تجلیل و تکریم فرهیختگان هنر و ادب حاصل می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان گفت: مفاخر بزرگ هنری و ادبی و فرهنگی برای رشد در جامعه باید در زمان حیات شان تجلیل شوند.
.
.
به گزارش چهاربهاران، حسین مسگرانی در همایش بزرگداشت «کمالان هوت» اظهار کرد: کمالان هوت یکی از بزرگان موسیقی حماسی ایران در سال 1388 وفات کرده و این همایش به منظور ارج نهادن به تلاش های وی در فرهنگ و هنر منطقه برگزار شده است
وی افزود: موسیقی، شعر، ادب و فرهنگ در سیستان وبلوچستان از غنای بالایی برخوردار است و برای ثبت مفاخر ملی نظیر کمالان اقدامات لازم در حال انجام است.
مسگرانی بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از هنرمندان به صورت مادی و معنوی حمایت می کند و با وجود کمبود اعتبار در این راه همیشه گام های مثبت برداشته است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان چابهار گفت: در این همایش از 15عنوان مقاله رسیده 9 مقاله از سوی کمیته علمی برای قرائت انتخاب و 5 مقاله برگزیده شدند.
محمدامین محمدی ادامه داد: در این همایش 7 سخنرانی با موضوع جایگاه کمالان هوت صورت گرفت و در بخش هنری نیز 4 گروه موسیقی بلوچی به اجرای برنامه پرداختند.
وی گفت: کمالان هوت از بزرگترین شاعران، خوانندگان و حماسه سرایان بلوچستان است که تاکنون حافظ تاریخ شفاهی فرهنگ اساطیری و معرف فرهنگی منطقه بلوچستان به شمار می رود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چابهار ادامه داد: کمال خان هوت معروف به ملا کمالان یکی از خوانندگان موسیقی مقامی بلوچی و از نوازندگان تنبورک در سیستان و بلوچستان بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در این همایش گفت: کمالان هوت به عنوان یکی از مفاخر ملی ایران نقش مهمی در معرفی فرهنگ و موسیقی بلوچستان داشته است.
حامدعلی مبارکی افزود: یکی از اهداف سازمان منطقه آزاد چابهار معرفی فرهنگ و هنر و آداب و رسوم مردم و ارج نهادن به بزرگان فرهنگ، ادب و شعر است و از هرگونه مساعدت و همکاری در این زمینه دریغ نخواهد کرد.
همایش بزرگداشت «کمالان هوت» حماسه سرای بلوچ با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان، مسئولان محلی، اساتید فرهنگ وهنر، فرهیختگان و پژوهشگران استانی و ملی در دو بخش علمی و هنری برگزار شد.
انتهای پیام/
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 423130
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *