۰
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد:

وجود 70 درصد موارد ابتلاء به تب کریمه کنگو کشور در سیستان و بلوچستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به توفیق نظام سلامت در کنترل بیماری های عفونی گفت: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به عنوان یکی از دانشگاه های قطب در خصوص بیماری سل است به گونه ای که آزمایشگاه مرجع سل در زاهدان وجود دارد و به دستگاه های پیشرفته آزمایشگاهی و تشخیصی این بیماری مجهز است.
12
12
به گزارش چهاربهاران، دکتر طباطبایی افزود: 70 درصد موارد ابتلاء به تب کریمه کنگو کشور در استان سیستان و بلوچستان گزارش می شود که 86 درصد موارد در این استان درمان می شوند .
وی اظهار کرد: بیماری شایع تب کنگو از سال 79 وارد سیستان و بلوچستان شده و بیشتر در شهرهای شمالی استان، (زاهدان و زابل) مشاهده شده است.
طباطبایی گفت: تاکنون موردی مبنی بر فوت افراد به دلیل ابتلا به این بیماری گزارش نشده است و خوشبختانه با اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و بخصوص پخش برنامه های آموزشی از طریق صدا و سیمای استان فرهنگ سازی خوبی جهت جلوگیری از شیوع این بیماری شده است.
وی افزود: بیماری خونریزی دهنده‌ی تب‌دار حاد که عامل آن از گروه آربوویروس‌ها بوده و از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود، در آسیا، اروپا و آفریقا وجود داشته و ضمن مرگ و میر بالا، همه گیری‌های داخل بیمارستانی آن شایع است، کنه‌ها در انتقال بیماری نقش مهمی داشته و قصابان، سلاخان، کارکنان کشاورزی، کشتارگاه‌ها، دامپزشکان، پزشکان، شاغلان در آزمایشگاه‌ها از افراد در معرض خطر محسوب می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: احتمال مشاهده بیماری تب کریمه کنگو در تمام طول سال وجود دارد اما عمده فعالیت ناقل این بیماری در فصل بهار و تابستان به سبب شرایط جوی است.
رئیس مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به اینکه تب کریمه کنگو عمدتا یک بیماری شغلی است که قصاب ها، دامداران و سلاخان بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند، متاسفانه یک چهارم مبتلایان به این بیماری در استان زنان خانه دار و در بعضی موارد دانش آموزان بودند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با تأکید بر اینکه نظارت بر کشتارگاه ها و ذبح دام در استان بیشتر شده است، تصریح کرد: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه گسترش فعالیت «کنه»‌ های عامل بیماری، احتمال بروز بیماری در دام‌ هایی نظیر گوسفند و بز، شترمرغ و گاو وجود دارد و در صورت بی ‌احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت.
وی افزود: لازم است جهت جلوگیری از انتقال این بیماری، هنگام قطعه کردن گوشت و جگر از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و محافظت به عمل آید
وی همچنین به انجام سرشماری اشاره و تاکید کرد: هم استانی ها با تیم های سرشماری برای ارائه اطلاعات خانوار همکاری لازم را  داشته باشند چرا که جمع بندی و تحلیل اطلاعات این سرشماری، به نظام بهداشت و درمان در نیازسنجی گسترش خدمات سلامت کمک خواهد کرد.
پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 423091
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *