۰
چهاربهاران گزارش می دهد؛ برجام کودک یکساله ای که نتوانست راه برود:

برجام یکساله شد و تحریم ها و بدعهدی امریکا همچنان پابرجاست/ برجام طناب پوسیده ای از جنس اعتماد به غرب

موضوع مهم و اساسی کشور در 3 سال اخیر فقط در یک چیز خلاصه شده بود و آن توافق های متعدد هسته ای بود که سرانجام آن به برجام ختم شد، اما آیا برجام آن چیزی بود که مردم انتظارش را داشتند؟
برجام
برجام
به گزارش چهاربهاران، موضوع مهم و اساسی کشور در  3 سال اخیر فقط در یک چیز خلاصه شده بود و آن توافق های متعدد هسته ای بود که سرانجام آن به برجام ختم شد، اما آیا برجام آن چیزی بود که مردم انتظارش را داشتند؟
 
فردای پس از توافق هسته ای روزنامه ها و خبرگزاری های مختلف تیتری با عناوین خداحافظ تحریم، صبح بدون تحریم و دورانی با نام پسا تحریم را منتشر کردند غافل از اینکه تازه ماجرای برنامه جامع اقدام مشترک آغاز شده است.
 
در خصوص برجام موافقان و مخالفان زیادی در کشور وجود دارد، برخی اعتقاد به پیروزی عزتمندانه دارند و عده ای شروع دشمنی ها به شیوه ای جدید.
 
البته برجام دارای نکات مثبت فراوان و نکات منفی زیادی است که ورود در این حوزه ها بارها صورت گرفته و از حوصله خوانندگان خارج است لذا به طور کلی نگاهی گذرا به اتفاقات بعد از برجام می اندازیم.
 
در اولین اقدام ضد ایرانی توسط دشمن همیشگی قانون محدودیت صدور روادید از سوی کنگره آمریکا تصویب و در بهمن ماه 1394 لازم الجرا میشود، این قانون شک بزرگی به دولت و مردم وارد کرد که پس از اعتراضات شدید وزارت خارجه ایران افرادی از این محدودیت مستثنی شدند.
 
آمریکا که سعی داشت به هر نحوی برنامه موشکی ایران را وارد مذاکرات هسته ای کند , پس از چندین بار تلاش که به در بسته خورده بود به دنبال باز کردن یک روزنه در برجام بود تا بتواند محدودیتی برای برنامه موشکی ایران ایجاد کند.
 
حال نوبت به فرماندهان نظامی ایران رسیده بود تا وارد صحنه شده و یک بار دیگر از اقتدار ایران پاسداری کنند و پاسخ شدیدی به یاوه گویی های دشمن دهند.
 
موشک عماد به پرواز درآمد و صدای غرش آن گوش آمریکایی را کر کرد.این اقدام ایران باعث رعب و وحشت آمریکایی ها شد که مدعی هستند پیشرفته ترین ادوات نظامی را در اختیار دارند.
 
گرچه دولت هیچگونه محدودیتی در خصوص برنامه موشکی نپذیرفته حالا آمریکا ادعا میکند که آزمایش موشکی ایران نقض برجام است و از ایران به شورای امنیت شکایت میکند، البته این اقدام آمریکایی به دیوار کوبیده میشود و در جلسه شورای امنیت هیچگونه قطعنامه ای بر ضد ایران صادر نمی شود.
 
دولت ایران که حالا باید برجام را اجرایی کند شروع به انجام تعهدات خود بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک مینماید، البته هرگونه اقدام ایران باید مورد راستی آزمایی قرار میگرفت و پس از گزارش آژانس بین المللی انرژی قابل تایید بود.
 
برجام به نقطه ای رسید که دولت ایران به تمام تعهداتش عمل کرد و پس از راستی آزمایی حالا نوبت طرف مقابل است که به وعده خود عمل کند و تحریم های ظالمانه و ضد حقوق بشر علیه ایران را لغو کند.
 
باراک اوباما که حالا از انجام تعهدات ایران مطمئن شده است در طی یک مراسم رسمی لغو تحریم های ایران مرتبط با هسته ای را امضا میکند و در گفتگویی مستقیم به ملت ایران نوید روزهای خوب را میدهد.
 
مردم ایران که با گذشت 30 سال آمریکا را به خوبی شناختند، صحبت های او را صرفا شوی تبلیغاتی میدانند و اهمیتی قائل نمی شوند.
 
دولت که در برجام تعهدات زیادی را پذیرفته  و گاها از خط قرمز ها نیز عبور کرده بود، حالا با بد عهدی کشورها با محوریت آمریکا مواجه میشود و به اشکال مختلف از قبیل تماس تلفنی و ایمیل به آمریکا اعتراض میکند.
 
البته بیان این نکته که با اجرای برجام پول های بلوکه شده ایران در سایر کشور ها پرداخت و به چرخه بانکی بازگشته بود حائز اهمیت و قابل تحسین است اما آمریکا که عادت به جنایت و دزدی کرده است در اقدامی به دور از هرگونه دیپلماسی و به صورت یک طرفه اموال ایران را مسدود و بازهم چهره جنایت کارانه خود را برای مردم نمایان میسازد.
 
اکنون با گذشت یک سال از برنامه جامع اقدام مشترک زوایای پنهانی از تعهدات ایران به fatf آشکار شده، سازمانی که ایران را به دلیل  از حمایت از حماس و حزب الله در لیست سیاه خود قرار داده بود پس از مذاکرات غیر شفاف دولت به صورت موقت خارجش میکند.
 
برجام در کنار تمام معایب و محاسن یک موضوع خیلی مهم را به جهان ثابت کرد؛اعتماد به آمریکا به معنای چنگ زدن به طناب پوسیده است.
 
سید هومن حسینی
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 423013
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *