۰
مدیرکل بنادر وکشتیرانی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با چهاربهاران:

رقابت بنادر خورفکان امارات و چابهار برای در دست گرفتن خط ترانشیپ کالا/ ایجاد بندر کانونی هاب در چابهار از اولویتهای سازمان بنادر است

مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان سیستان و بلوچستان گفت: چابهار به جهت فاصله نزدیکتر به آسیای میانه و سایر نقاط دنیا نسبت مزیت بالاتری نسبت به بندر خورفکان امارات دارد
654
654
بهروز آقایی در گفت و.گو با خبرنگار چهاربهاران با اشاره به اهمیت ترانزیتی بندر چابهار اظهار کرد: بندر استراتژیک چابهار نقطه ای مهم و تاثیر گذار و به عنوان کلید توسعه کشور مطرح است همچنین بهترین، نزدیکترین و امن ترین نقطه برای ترانزیت کالاهای کشورافغانستان و بعضی از کشورهای آسیای میانه است.
وی موقعیت ترانشیپی مناسب چابهار را از دیگر مزیتهای این بندر برشمرد و بیان کرد: بندر چابهار مطلوب ترین نقطه برای ترانشیب کالاها و میزان انحراف از خطوط کشتیرانی نسبت به سایر بنادر خلیج فارس است.
آقایی تمرکز تجارت سرزمینی صادرات و واردات را از برنامه های ویژه دولت در بندر چابهار عنوان کرد وافزود: بندر چابهار دروازه ترانزیت کالاهای کشور و از لحاظ فاصله ترانزیت جاده ای از بنادر چابهار و شهید رجایی به کشورهای حوزه آسیای میانه و افغانستان وترکمنستان و تاجیکستان و ازبکستان و قزاقستان خیلی مناسب تر است.
 
مدیر کل بنادر استان موقعیت چابهار را نسبت به امارات بلحاظ ترانشیپ کالا مناسب تر دانست و تصریح کرد: پتانسیل ترانشیپ بندر چابهار به دلیل کوتاهی مسافت از مسیرهای اصلی دریانوردی در مقایسه با سایر بنادر حاشیه در یای عمان و خلیج فارس از موقعیت ترانشیپی بهتری برخوردار است،بندر خورفکان امارات عربی متحده علیرغم اینکه 600مایل دریای (رفت و برگشت )دورتر از چابهار از مسیرهای اصلی دریانوردی است ولی جایگاه اول در ترانشیب منطقه خلیج فارس را به خود اختصاص داده است که ما با توسعه این بندر میتوانیم این موقعیت را از آن خود کنیم .
آقایی به رقابت بین بندر گوادر پاکستان و چابهار اشاره کرد و تاکید کرد: در اکثر رسانه های کشور بندر چابهار را موازی و با گوادر و یا گوادر را برتری به بندر چابهار می دانند در حالی که مزیت های بندر چابهار بر بندر گوادر بسیار بیشتر  است از جمله ترانزیت مقرون به صرفه تر تا ترکمنستان و افغانستان ، قزاقستان و قرقیزستان، 261کیلومتر نزدیکتر به عشق آباد و 198 کیلومتر نزدیکتر به تاشکند و 213 یا 214 کیلومتر نزدیکتر به دوشنبه است.
وی ایجاد بندر کانونی (HUB ) را از اولویت های توسعه چابهار شمرد و خاطر نشان کرد: توسعه تعاملات بین المللی با کشور های همسایه و همکاری با بنادر داخلی زمینه مشارکت بخش خصوصی در توسعه ظرفیت بندر  را فراهم می کند و با
افزایش ترافیک کالاو کشتی می توان به افزایش سهم بندر درتجارت داخلی و خارجی و توسعه حمل و نقل مسافربری دریای و صنعت گردشگری با توسعه ظرفیت ترانشیپی بندر جابهار در منطقه امیدوار بود.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 422943
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *