۰
گزارش چهاربهاران از مردم روستایی که صدایشان به گوش مسولین نمی رسد؛

۶۰ کیلومتر طی مسافت برای یک مهر دفترچه درمانی/ درخواست مردم برای تحت پوشش قرار دادن خانه بهداشت کهن بالا زیر نظرمرکز بهداشتی تلنگ

مردم روستای کهن بالا برای خدمات درمانی، بهداشتی مجبور به طی کردن مسافت 60 کیلومتری با پای پیاده و حتی برای مهر کردن دفترچه بیمه خود هستند.
روستای کهن بالا
روستای کهن بالا
به گزارش چهاربهاران، رسیدن به شاخص‌های سلامت، منطبق با فرهنگ و انتظارات جامعه است و رتبه‌های متوسط و پائین به هیچ‌وجه مورد قبول ما و مردم نیست و دور از عدالت بهداشتی خواهد بود.
گسترش شبکه‌های بهداشتی ـ درمانی در مناطق روستایی و غیر برخوردار در اولویت حوزه بهداشتی درمانی کشور قرار دارد،در این زمینه مشکلاتی نیز وجود دارد؛ شایسته است مدیران تصمیم گیرنده در حوزه بهداشت در مناطق کمتر توسعه یافته ودور از مرکز توجه بیشتری نشان داده و به حل مشکلات آنان اهتمام ورزند.
بیماری که شهر و روستا نمی‌شناسد؛ وقتی پای بیماری به خانه‌ای باز می‌شود، دیگر نمی‌پرسد برای رسیدن به پزشک باید چند ساعت در کوه‌ها پیاده راه بروی تا دوایی برای دردت پیدا کنی.
مردم روستای کهن بالا برای رفتن به خانه بهداشت به شارک مسافت 60 کیلومتر بروند چرا به جای آن به تلنگ که مسافت 30 کیلومتر میباشد نروند و این راه بسیار پر مشقت را باید طی کنند؟؟
طی نمودن مسافت دوبرابری مردم کهن بالا را به ستوه آورده است
مردم روستای کهن بالا و توابع مجبور هستند مسیر ناهموار و نامناسبی را با سختی طی کنند واین مسیر دراز، سربالائی و خاکی و پر از سنگلاخ نیز مسأله ی است که بارها بخصوص برای اعزام بیماران مشکلات بسیاری رابرای مردم بوجودآورده است
جدای از مشکلات دسترسی نداشتن به خدمات درمانی مطلوب در مناطق روستایی، بحث بهداشت و پیشگیری در این مناطق هم با استانداردها، فاصله معناداری دارد.
خانه‌های بهداشت روستایی به‌عنوان اولین مرجع بهداشت و درمان روستاییان به حساب می‌آید که آنها می‌توانند برای رفع مشکلات درمانی خود، ساده‌ترین سطح خدمات درمان و پیشگیری را دریافت کنند.
 کهن بالا از توابع بخش تلنگ از جمله روستاهایی است که اخیرا به لحاظ تقسیمات کشوری زیر نظر شهرستان قصر قند قرار گرفته است، در زمینه بهداشت در بهمن ماه سال 94 یک درمانگاه در روستای شارک در فاصله 60 کیلومتری کهن بالا افتتاح شد و خانه بهداشت کهن بالا زیر نظر این مرکز بهداشتی قرار گرفت .
معتمد روستای کهن بالا با اشاره به به مسافت بسیار زیاد مسیر شارک به تلنگ و کهن بالا اظهار کرد: مردم روستای کهن بالا مجبور هستند حتی برای مهر کردن دفترچه درمانی روستایی مجبور به طی نمودن مسافت 60 کیلومتری  باشند و به علت نبود وسیله نقلیه عمومی بعضا مردم مجبورند که پیاده این مسیر طاقت فرسا وسنگلاخی را طی نمایند.
وی افزود: مسیر تلنگ برای مردم منطقه کهن و توابع مسیری راست و 30 کیلومتر و دارای وسیله نقلیه عمومی نیز است درخواست اهالی منطقه کهن و توابع از مسئولین این است که خانه بهداشت کهن بالا را زیر نظر مرکز درمانی تلنگ قرار دهند .
عکس ها از اهالی منطقه کهن بالا و توابع می باشد که فریاد خود رو به گوش مسئولین بالخصوص فرماندار، دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی میرسانند که مردم محروم منطقه کهن رو از از این مشکل و افزایش هزینه ها نجات دهند .
اهالی منطقه که دفترچه بیمه به دست و پیاده در حال حرکت به شارک هستند.
 


.

.

.
 
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 422935
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *