۰

بحران هويت و شكاف نسلي، از مشكلات شهرنشيني

با گسترش شهرنشینی هر روز شاهد افرادی هستیم كه به نوعی خود را از روستاها و شهرها جدا كرده و به شهرستان نزدیك می شوند و در جوامع در حال گذر از سنتی به صنعتی هنوز برخی از ارزش های گذشته جای خود را به ارزش های جدید كه با هنجارهای تازه همخوانی بیشتری دارند نداده اند و عده ای از مردم با در نظر گرفتن همان رفتارهای گذشته درصدد دستیابی به موفقیت یا وفق دادن خود با هنجارهای كنونی هستند كه این عمل خود باعث بروز بسیاری از مشكلات شهری می شود.
حاشیه
حاشیه
به گزارش چهاربهاران، شهرنشینی و مدنیت كه نوع تكامل یافته زندگی اجتماعی است با محدودیت های اجتماعی زیادی مواجه است نحوه و شكل زندگی در شهر امر طبیعی و ذاتی نیست و مساله تعلیمی و آموزشی است كه دارای دو طرف است؛ از یك سو مدیران و مسئولان شهری عهده دار تعلیم دائم زندگی شهری هستند و از سوی دیگر شهرنشینان مكلفند برای ادامه حیات مطلوب در شهر فرهنگ شهرنشینی را بیاموزند و فرزندان خود را با محدودیت های ناشی از فرهنگ آشنا سازند.
در این خصوص خبرنگار ایسنا سراغ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان رفته و با وی در این زمینه گفت‌و‌گو می‌كند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان گفت: در جامعه مدنی هر فرد صرف‌نظر از هویت انسانی خود با هویت شهروندی مشخص شناخته می شود و بخشی از حقوق و تكالیف وی به این هویت ثانوی بر می گردد و در مقابل هویت غیر اكتسابی انسانی و هویت شهروندی هویتی قراردادی و اكتسابی است.
جلال زایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: هویت شهروندی در جریان تعامل آگاهانه میان حكومت با مردم تحقق می یابد و در جریان این تعامل هر یك از طرفین ضمن آگاهی نسبت به حقوق و تكالیفی كه برعهده دارند به آن پایبند نیز هستند و ساز و كار حكومت مدرن و تحقق جامعه مدنی مستلزم تحقق هویت شهروندی است.
وی مشكلات شهرنشینی را بحران هویت و شكاف نسل، عدم متعادل توزیع قدرت در خانواده، مشكلات اقتصادی، وجود ارزش های نوین و بروز هنجارهای اجتماعی دانست.
وی بیان كرد: زندگی در شهر علاوه بر سكونت در شهر متضمن رعایت اصول و آدابی است كه زیربنای اجتماعی و اقتصادی فرهنگ شهری را تشكیل می دهد و فرهنگ شهرنشینی فرهنگ رابطه افراد با یكدیگر، فرهنگ فرد در برخورد با مسائل گوناگون و طریقه بازتاب آن به افراد در سایه تفكر می باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان در پایان گفت: رسانه ها از جمله تلویزیون، بروشور، كتاب، نشریات، نرم افزار، پایگاه اینترنتی، كتابچه های آموزشی و... نقش مهمی در بالا بردن فرهنگ شهری دارند.
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 422900
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *