۰
واکنش علمای اهل سنت چابهار به حادثه اخیر مناسک حج؛

اختلافات سیاسی نباید با مسئله عبادی حج دخالت شود/ حج برای ایرانیان باید عزتمندانه برگزار شود/ آل‌سعود مسئول پاسخ در دادگاه الهی و حقوق بشری دنیایی باشد

علمای اهل سنت شهرستان چابهار ضمن محکوم کردن لغو سفر حج تمتع زائران ایرانی گفتند: در زمینه حج، عزت و کرامت ایرانیان باید رعایت شود و آل‌سعود مسئول پاسخ در دادگاه الهی و دادگاه حقوق بشری دنیایی است.
حج
حج
به گزارش چهاربهاران، امسال سازمان حج و زیارت کشورمان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که چند دور مذاکرات تیم ایرانی با مسئولان حج عربستان سعودی درباره اعزام زائران به خانه خدا با کارشکنی مقامات ریاض بدون نتیجه پایان یافت و حجاج ایرانی در مراسم حج تمتع سال جاری شرکت نخواهند کرد.
هر سال با نزدیک شدن به موسم حج شاهد رویارویی آل سعود با یک یا چند کشور برای کارشکنی و سنگ اندازی برای باج گیری ازطریق مناسک حج هستیم این  در حالی است که مسلمانان حاضر در حج نیز چندان با آغوش باز در مقدس ترین شهر مورد استقبال قرار نمی گیرند .
کش و قوس‌های فراوان و شرط و شروط عربستان و تاخیر مداوم در برنامه‌ریزی حج تمتع امسال به حدی ادامه داشت تا آخر سر واکنش علما را برانگیخت تا آنها اعلام کنند افراد مستطیع امسال حجی به گردن ندارند.
امام جمعه شهر نگور در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به اینکه حج رکنی از ارکان اسلام است اظهار کرد: حج امری عبادی است که در مکان و زمان مخصوص انجام می شود آن هم فقط مکه و سرزمین حجاز و عربستان سعودی است و یکی از ارکان مهم اسلام است.
مولوی عبدالرحمن عارفی افزود: تمام کشورهای اسلامی در مناسک حج سهیم هستند و سهم دارند و حذف ملت ایران از حج مسئله سیاسی است و نباید اختلافات سیاسی را در عبادی دخالت بدهند.
وی با محکوم کردن لغو سفر حج تمتع زائران ایرانی بیان کرد: ما علمای و ملت اهل سنت این اقدام را محکوم می کنیم و می گوییم آل سعود باید در اینباره تجدید نظر کند.
وي گفت: كه آل سعود به دليل شكست هايش نباید از حجاج ايراني انتقام بگيرد و از مناسك حج سوء استفاده سياسي كند و مانع فريضه واجب الهي حج شود..
مولوی اهل سنت شهر نگور خاطر نشان کرد: تمام کشورهای اسلامی و مسلمان نباید از این مسئله به سادگی بگذرند؛ این اقدام در آینده شاید باعث محروم شدن باقی ملت های دیگر شود و باید همه کشورهای جهان اسلام عمل محروم کردن ملت ایران را از حج محکوم اعلام کنند.
در زمینه حج، عزت و کرامت باید رعایت شود
مدرس حوزه علمیه چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، ضمن محکوم کردن لغو سفر حج تمتع زائران ایرانی اظهار کرد: ملت ایران حجی با امنیت می خواهند و ما عملکرد سعودی ها را محکوم اعلام می کنیم.
مولوی داود احمدی مقدم حج را از بحث‌های کلیدی امت اسلامی دانست و بیان کرد: حج با توجه به این که مسئله مهم دنیای اسلام است ،نیاز به برنامه ریزی مهمی هم دارد که متاسفانه در مسئله حج تبعیضاتی به وجود آمده که باعث آزرده شدن خیلی‌ها شده است.
وی ادامه داد: در زمینه حج، عزت و کرامت باید رعایت شود.
مدرس حوزه علمیه چابهار افزود: تحقیر شعائر الهی و سدّ عن سبیل الله از گناهان کبیره است که قرآن کریم به صراحت منع از ادای این فریضه را مردود می‌داند.
وی خاطر نشان کرد: هیچ دولت و حاکمی نمی‌تواند آن را تعطیل کند، مسائل جانبی و حاشیه‌ای و اختلافات سیاسی نباید مانع مسلمانان از ادای فریضه‌ی حج شود.
مولوی احمدی مقدم اذعان کرد: خداوند حج را واجب کرد به شرطی که استطاعت باشد و در فقه آمده است که امنیت طریق و امنیت جانی داشته باشیم.
امام جمعه موقت اهل سنت چابهار در گفت و گو باخبرنگار چهاربهاران، این کارشکنی های آل سعود را به خاطر شکست های متعدد در منطقه دانست و اظهار کرد: آل‌سعود که همان آل‌یهود است، پس از آنکه دید نیروهای مزدورش در یمن، عراق و سوریه با شکست مواجه شده و حتی با حمایت همه جانبه از داعش  راه به جایی نبرد، دلیل تمام این شکست ها را حمایت ایران از محور مقاومت می داند و به دنبال انتقام گرفتن از ایران است که این کارشکنی ها در موضوع حج تمتع امسال یک نمونه از آن است.
مولوی عبدالرحمن بزرگزاده افزود: جنایت های سریالی رژیم آل سعود چهره واقعی آنها را حتی برای ساده لوح هایی که آنها را تا دیروز پیرو مکتب اسلام می دانستند آشکار کرد و چهره خود را برای همه جهانیان برملا کردند.
وی بیان کرد: قصد سعودی‌ها از این همه اشکال‌تراشی در زمینه اعزام زائران ایرانی توهین و تحمیل ذلت است.
مولوی بزرگزاده با بیان اینکه ما خواستار حجی توام با عزت و احترام هستیم ادامه داد: ما احساس می‌کنیم در شرایط فعلی با توجه به رویکرد سعودی‌ها، شرایط برگزاری حجی عزتمندانه فراهم نیست؛ دولت سعودی خود را مالک حرمین شریفین می‌داند و پس از تحمل شکست‌های بین‌المللی می‌خواهند انتقام یمن و سوریه و عراق و... را در حج بگیرند.
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 422885
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *